ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مراکش در حال ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در صحرای سینا است

مراکش قصد دارد در گوشه ای از صحرای سینا، شهر ورزازات را به بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان تبدیل نماید، نیروگاهی که تاکنون صدها هکتار از آن ساخته شده و قادر است تا ۱۶۰ مگاوات برق تولید ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

مراکش قصد دارد در گوشه ای از صحرای سینا، شهر ورزازات را به بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان تبدیل نماید، نیروگاهی که تاکنون صدها هکتار از آن ساخته شده و قادر است تا ۱۶۰ مگاوات برق تولید نماید. این نیروگاه حتی به شکل فعلی نیز یکی از بزرگترین ها در جهان به حساب می آید و از فضا قابل مشاهده است، اما پروژه هنوز در ابتدای راه قرار دارد و ساخت آن ادامه خواهد داشت.

نیروگاه فعلی که «نور ۱» نام دارد نخستین فاز از پروژه برق رسانی (با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر) به میلیون ها شهروند مراکشی به حساب می آید. بخش های «نور ۲» و «نور ۳» نیز فازهای بعدی پروژه هستند که تا سال ۲۰۱۸ ساخت آنها به پایان رسیده و مجموع مساحت این نیروگاه را در نهایت به ۲۵ کیلومتر مربع خواهند رساند.

چنین مساحتی موجب می شود این نیروگاه خورشیدی توان تولید ۵۸۰ مگاوات برق را داشته باشد، رقمی که با خروجی یک نیروگاه اتمی کوچک برابر است.

تصویر منتشر شده توسط ناسا
نمای نیروگاه نور از فضا، منتشر شده توسط ناسا

این نیروگاه در حال حاضر از ۵۰۰ هزار آینه مقعر بهره مند است که طول هرکدام به بیش از ۱۲ متر می رسد. طرز کار نیروگاه نیز به این شکل است که آینه ها همانند ذرّه بین، نور خورشید را روی یک لوله حاوی مایعات متمرکز کرده و دمای آن را تا حدود ۳۹۳ درجه سانتی گراد افزایش می دهند. این گرما در ادامه به منبع آب مجموعه انتقال پیدا می کند و بخار شدن آب، به چرخش توربین ها و تولید برق منجر می گردد.

مراکش در هر سال حدود ۳۰۰۰ ساعت از تابش مستقیم آفتاب بهره مند است و همین موضوع این کشور را همانند ایران، به محلی مناسب برای تولید انرژی پاک از نور خورشید تبدیل ساخته است. نیروگاه نور علاوه بر این، بخشی از گرمای ایجاد شده در روز را درون مخازن نمک مایع ذخیره سازی می کند تا پس از غروب خورشید نیز قادر باشد به تولید برق ادامه دهد.

نمایی از فاز اول مجموعه
نمایی از فاز اول مجموعه

پروژه نور در فاز فعلی از سپیده دم تا ۳ ساعت پس از غروب آفتاب فعال است و برق نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر از ساکنین شهر را تامین می کند، اما پس از پایان پروژه، این میزان به ۲۰ ساعت از شبانه روز افزایش خواهد یافت.

مراکش در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می کند، اما بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته قصد دارد با ساخت پروژه های اینچنینی، تا ۴۲ درصد از نیروی مورد نیاز را با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و توسط نیروگاه های خورشیدی، آبی و بادی تامین نماید، پروژه هایی که راه اندازی هرکدام، تا میلیون ها تن در کاهش انتشار دی اکسید کربن تاثر گذار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سیاوش
    سیاوش | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    مگه صحرای سینا تو مصر نیست؟

  • ahmad
    ahmad | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    یاد فیلم the 100 افتادم

  • جواد
    جواد | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    چقدر بده که سمت انرژی هسته ای نرفتن واقعا که عقل ندارن... باید از ما یاد بگیرن که با وجود داشتن کیلومترها کویر، طبس بازم سراغ انرژی هسته ای رفتیم.

    • amir
      amir | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

      جواد جان تودنیای امروز باید دانش هسته ای داشته باشی،نیروگاه هسته ای که فقط انرژی تولید نمیکنه!! تازه از این بابت که ما از امکانات طبیعی مانند صحرا های زیاد،استفاده نمیکنیم یه ضعف بسیار بزرگه.

    • امیر
      امیر | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

      استفاده نکردن از این همه منابع طبیعی که خیلی بدتره که...

    • آریا
      آریا | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

      ما سراغ انرژی هسته ای نرفتیم. ما سراغ غنی سازی رفتیم که کلی خرج دستمون گذاشت و بدبختی به بار آورد آخرش هم تعطیلش کردیم

مطالب پیشنهادی