ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا: ممکن است یک شهاب سنگ در اسفند ماه از نزدیکی زمین عبور کند

سازمان فضایی آمریکا روز سه شنبه گذشته اعلام کرد شهاب سنگی که نخستین بار چند سال پیش رویت شد، احتمالا ماه آینده از نزدیک زمین عبور خواهد کرد اما برخوردی با آن نخواهد داشت. این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

سازمان فضایی آمریکا روز سه شنبه گذشته اعلام کرد شهاب سنگی که نخستین بار چند سال پیش رویت شد، احتمالا ماه آینده از نزدیک زمین عبور خواهد کرد اما برخوردی با آن نخواهد داشت.

این شهاب سنگ که 2013 TX68 نام دارد قرار است که در تاریخ پانزدهم اسفند ماه از کنار زمین عبور کند. طول این جرم آسمانی برابر با 30 متر اعلام شده و احتمالا از فاصله 14 میلیون کیلومتری از زمین یا اندکی نزدیک تر، مثلا 17 هزار کیلومتری از کنار آن می گذرد.

این اختلاف عظیم در برآوردهای صورت گرفته از فاصله شهاب سنگ از آن جهت است که دانشمندان، در سال 2013 میلادی موفق شدند رد آن را برای مدت زمان کوتاهی بگیرند.

اما حتی با وجود کمی اطلاعات در مورد مسیر حرکت این شهاب سنگ، ناسا مشخص کرد که نگرانی برخی از مردم در مورد برخورد این شهاب سنگ با زمین بی مورد است و قرار نیست که در تاریخ یاد شده زمین نابود شود.

این سازمان، در بیانیه ای که اخیرا منتشر کرده، اظهار داشته که به هیچ وجه احتمال برخورد این شهاب سنگ با زمین وجود ندارد با این همه، احتمال اندکی (یک در 250 میلیون) می رود که جرم آسمانی مورد بحث در سال 2017 یا با احتمال به مراتب کمتر در سال های 2046 یا 2097 با زمین برخورد کند.

Paul Chodas مدیر مرکز مطالعات اشیاء نزدیک به زمین ناسا موسوم به CNEOS در این باره گفته است: احتمال برخورد این شی با زمین در تاریخ های یاد شده، آنقدر پایین است که دلیلی برای نگرانی در این باره وجود ندارد. من کاملا انتظار دارم که با انجام مطالعات و بررسی های بیشتر در این باره، این احتمال از آنچه اعلام شده هم کمتر گردد.

nasa

اما حتی اگر 2013 TX68 با سیاره ما برخورد کند هم آسیب های وارده ناشی از این برخورد آنقدر نخواهد بود که باعث انقراض نسل بشر شود.

این شهاب سنگ حدودا دو برابر ابعاد نمونه ایست که سه سال پیش در آسمان روسیه منفجر شد. در جریان آن اتفاق و پیش از آنکه تخته سنگی در یک رودخانه یخ زده خارج از شهر Chelyabinsk سقوط کند، شیشه هزاران خانه فرو ریخت اما هیچ آسیبی به مردم یا اماکن شهر وارد نشد.

با این همه، شاید خطر واقعی تر احتمال برخورد این شهاب سنگ با یکی از ماهواره هایی باشد که هم اکنون در مدار قرار دارند چراکه در این صورت، برد پرتابی ماهواره به قدری خواهد بود که آن را نزدیک تر از هر شی دیگری که هم اکنون در مدار زمین آهنگ است، قرار می دهد. اما بهتر است شانس بروز این اتفاق را هم برابر با احتمال پیدا کردن سوزن در انبار کاه در نظر بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    لطفا اصلاح کنید کلمه شهاب سنگ وقتی اطلاق میشه که یه جرم آسمانی وارد جو زمین بشه و به زمین هم برخورد کنه، اگر به زمین برخورد نکنه و در جو بسوزه میشه شهاب. در مورد این مطلب کلمه جرم آسمانی گزینه مناسب تری هستش

مطالب پیشنهادی