ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش تصویری رقابت دریفت قهرمانی کشور؛ عرصه نبرد خودروهای ژاپنی

جمعه هفته گذشته، رقابت اتومبیلرانی دیگری در رشته دریفت و در پیست بزرگ آزادی تهران برگزار شد. در این مسابقات، رانندگان تلاش می‌کنند تا با مجموعه‌ای از تکنیک‌های خاص خودروی درحال حرکت را در مرز ...

سروش پویان فر
نوشته شده توسط سروش پویان فر | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۵

جمعه هفته گذشته، رقابت اتومبیلرانی دیگری در رشته دریفت و در پیست بزرگ آزادی تهران برگزار شد. در این مسابقات، رانندگان تلاش می‌کنند تا با مجموعه‌ای از تکنیک‌های خاص خودروی درحال حرکت را در مرز بیش فرمانی و هرزگردی نگه دارند یا دراصل چسبندگی را از چرخ‌های عقب سلب کنند؛ در این حالت، بنظر می‌آید که خودرو از کنترل خارج شده اما راننده در همین وضعیت،  اتومبیل را به مسیری خاص هدایت می‌کند.

مسابقات «فرمولا دریفت» که دراصل یکی از مهم‌ترین گونه‌های رقابت‌های دریفت به‌شمار می‌آید، چندسالی است که براساس قوانین جهانی در کشورمان برگزار می‌شود.

DRIFT-13

رانندگان ایرانی، از اولین دوره برگزاری این مسابقات پیشرفت‌های بسیار چشم‌گیری داشته‌اند و هم‌اکنون این رقابت‌ها پرتماشاگرترین برنامه‌های ورزش اتومبیلرانی کشورمان را به‌شمار می‌رود.

به‌ نحوی که در رقابت شانزدهم بهمن، جمعیت تماشاچیان به چندین هزارنفر می‌رسید و تمامی جایگاه‌های پیست آزادی مملو از جمعیت علاقه‌مندان به اتومبیلرانی و دریفت بود.

این دوره از رقابت‌ها با برتری علیرضا جلایی راننده تلاشگر خراسانی به‌اتمام رسید و در جایگاه‌های دوم و سوم نیز به‌ترتیب شهاب پیشانیدار از قهرمانان سابق خوزستان و همچنین محمد جعفری از تهران قرار گرفتند.

در خلال این گزارش تصویری به ذکر حاشیه‌ این رقابت و همچنین توضیحاتی درمورد رشته دریفت می‌پردازیم.

DRIFT-1
در مراسم آغازین مسابقه، رانندگان در مقابل تماشاچیان به صف می شوند و پس از پخش سرود و معرفی آن ها، رقابتشان شروع می شود. پژمان پاکزاد که روبه دوربین ما قرار گرفته، از قهرمانان شناخته شده فرمولا دریفت است.
DRIFT-6
هیچ چیز به اندازه دیدن این خودرو RD، تماشاگرانی که برای اولین بار مسابقات را می بینند شگفت زده نمی کند. شاید فکر کنید که پژو روآ در سربالایی هم کم می آورد، پس چطور در چنین فضایی تاب مقاومت دارد؟ باید بگوییم که این خودرو ظاهرا یک روآ است اما در قلب خود از یک پیشرانه 3S تویوتا سود می برد که قدرت بسیاری به آن ارائه می کند و سایر بخش های آن نیز کاملا اصلاح و تقویت شده است. محمدرضا همتیان، جوان با استعداد کشورمان راننده این خودرو بود.
DRIFT-3
در مسابقات فرمولا دریفت گاه پیش می آید که یک خوردو بسیار زیبا دریفت می کند اما امتیازی نمی آورد. این به این دلیل تکنیک ها و سخت گیری های قوانین این مسابقات است که کوچکترین خطاها را گاه با حذف تمامی امتیازها مساوی می کند. مجتبی زادعسگر راننده این ب ام و E36 تقویت شده یکی از نمونه های این موضوع است؛ دریفت های او تماشاچیان را شدیدا به وجد می آورد اما به دلیل رعایت نکردن صحبت های داوران از کسب امتیاز باز ماند.
DRIFT-15
محمدرضا روحی از کرج، پشت فرمان ب ام و E30. در دور اول همه رانندگان سه بار پیست را طی می کنند. اگر امتیازهای کافی را بدست بیاورند وارد بخش دوم می شوند و باید بصورت دو به دو با دیگر شرکت کنندگان رقابت کنند.
DRIFT-16
عبور از نزدیکی پایلون ها (در فاصله کمتر از یک متر) یکی از پایه های امتیازدهی است که در رقابت های جهانی به عنوان Clipping point شناخته می شود.
DRIFT-13
در رقابت های دریفت، حجم موتور یا نوع خودرو چندان اهمیتی ندارد هرچند که استفاده از سخت افزارهای ایمنی (رول بار، کمربند چند نقطه ای، چراغ ترمز، کلاه کاسکت و...) الزامی است.
DRIFT-2
پس از بخش اول مسابقه که در آن رانندگان هر کدام به طور انفرادی پیست را با دریفت طی می کنند، نوبت به بخش دوم می رسد. برای این قسمت، داوران امتیازها و صلاحیت هر شرکت کننده را تعیین می کنند. برای پر کردن این فاصله، معمولا رژه نمایشی موتورسیکلت های سنگین و مسابقه ای در پیست انجام می شود.
DRIFT-8
در بخش دوم، رانندگان دارای امتیاز لازم، با یکدیگر به رقابت می پردازند. ابتدا یکی از شرکت کنندگان در جلو حرکت می کند و سپس شرکت کننده دوم در پشت او به دریفت کردن می پردازد. شرکت کنندگان باید در حین دریفت کردن در این قسمت، فاصله بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. به این نوع رقابت نفس گیر سوی سو (Tsuiso) می گویند که برگرفته از یک لغت ژاپنی است که منشا آن رقابت های تن به تن رزمی است.
DRIFT-11
محمد جعفری یکی از رانندگان جوان تهرانی است که با یک تویوتا سلیکا خاص و تا دندان مسلح به مسابقات دریفت آمده است. او در این مسابقه چندین بار اسپین شد (حرکت 360 درجه به دور خود که نوعی خطا و از دست دادن کنترل خودرو محسوب می شود)، اما درنهایت با اندکی خوش شانسی از و ناکامی دیگر رقیبان توانست در جایگاه سوم قرار گیرد و برای اولین بار طعم کسب مقام در رقابت های دریفت را بچشد.
DRIFT-14
شهاب پیشانیدار راننده ای بشدت تکنیکی است و از اولین رقابت های دریفت و کارپارک، استعداد خود را به همگان نشان داد. او تاکنون دوبار به مسابقات کارپارک خاورمیانه راه یافته است. با این همه وی در مسابقه جمعه نتوانست مانند همیشه عمل کند و به جایگاه اول نرسید و مقام قهرمانی را به علیرضا جلایی واگذار کرد.
DRIFT-4
خودروها پیش از ورود به پیست باید مورد تاییدهای مختلف فنی قرار بگیرند. همانطور که در تصاویر مشخص است خودروهای نیسان و تویوتا از پتانسیل بالایی برای شرکت در این مسابقات برخوردارند و عجیب تر آنکه ب ام و های حاضر در این مسابقات نیز به پیشرانه های ساخت تویوتا مجهز شده اند.
DRIFT-12
مهدی نوروزی یکی از مقام داران دریفت کشور است که اخیرا سروصدای زیادی به پا کرد؛ خصوصا از زمانی که کاپ قهرمانی یکی از رقابت های خود را به خانواده بازیکن مرحوم تیم فوتبال پرسپولیس (هادی نوروزی) تقدیم کرد و شماره خود را نیز 23 قرار داد. او نیز در این رقابت نتوانست مقام آور شود و در جدال های نفس گیر و دودزای بخش دوم به کار خود پایان داد.
DRIFT-10
علیرضا جلایی، مرد خراسانی این میدان کسی بود که برای اولین بار و پس از تلاش های نافرجام بسیار به مقام قهرمانی رسید و طرفداران همشهری اش را خوشحال کرد. او در این مسابقه بشدت تکنیکی بود، استقامت به خرج داد و درنهایت هم همه بزرگان قبلی از رقابت ها را یکی پس از دیگری کنار زد و قهرمان شد. علیرضا جلایی پیش تر با یک ب ام و E46 در این مسابقات شرکت می کرد و به دلایل مختلفی از کسب مقام باز می ماند، اما حالا گویی که نیسان آلتیما سبز رنگش به دور بدشانسی های او پایان داده.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • رضا
    رضا | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    این مطلب به شدت فیلم لازم داره. دریفت با عکس ؟!

مطالب پیشنهادی