ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بخش موبایل مایکروسافت چه راهکارهایی پیش روی خود دارد؟

چند روز پیش زمانی که مایکروسافت گزارش خود از عملکرد مالی اش در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد، بیان نمود که در این سه ماه توانسته ۴.۵ میلیون موبایل ویندوزی به فروش ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

چند روز پیش زمانی که مایکروسافت گزارش خود از عملکرد مالی اش در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد، بیان نمود که در این سه ماه توانسته ۴.۵ میلیون موبایل ویندوزی به فروش برساند؛ رقمی که در قیاس با سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۴ نشانگر ۵۰ درصد کاهش تقاضا برای محصولات یاد شده بوده است.

در همین سه ماهه نهایی سال گذشته اپل گزارش داده که قادر به فروش ۷۵ میلیون آیفون بوده که در قیاس با مقطع مشابه در سال پیشتر، رشد –اندکی– داشته.

بیراه نیست اگر بگوییم سرنوشت چندان روشنی در انتظار بخش توسعه تلفن های هوشمند مایکروسافت نیست و به نظر هم نمی رسد که این شرکت برنامه مشخصی برای بهبود شرایط کنونی داشته باشد.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت پیشتر در مصاحبه ای گفته بود که سخت افزارهای مختلف همچون "گره های یک زنجیر" هستند و به همین دلیل کاهش فروش موبایل های مایکروسافت اهمیتی ندارد. آنچه به نظر نادلا اهمیت دارد، استفاده از سرویس های مایکروسافت در سایر مکان هاست. برای مثال در یک «آیفون پرو».

حق با نادلا است و احتمالا به همین دلیل مایکروسافت این روزها برای پلتفرم های iOS و اندروید اپلیکیشن های مختلف ارائه می دهد اما مشکلی که خودش دارد هنوز حل نشده باقی مانده. این روزها شرکت مورد بحث هزینه های زیادی برای توسعه موبایل هایش می کند اما در نهایت می بینیم که سخت افزارهایش طرفداران چندانی در میان "خریداران حقیقی" ندارند. بیایید در ادامه راهکارهای پیش روی مایکروسافت برای شرایط کنونی بخش موبایل این شرکت را مرور کنیم.

راهکار اول: پروژه توسعه موبایل را تعطیل کن

option-1-kill-the-project-altogether-w600
دوم آوریل ۲۰۱۴، سان فرانسیسکو. «استفان الوپ» معاون ارشد بخش موبایل نوکیا در مراسم بیلد ۲۰۱۴ مایکروسافت در حال معرفی لومیا ۹۳۰

بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه IDC، سهم مایکروسافت از فروش تلفن های هوشمند در سراسر جهان از ۳.۱ درصد در سال ۲۰۱۲، به ۲.۶ درصد کاهش یافته. در همین مقطع زمانی گوگل توانسته سهم اندروید را ۱۳ درصد افزایش دهد. پر واضح است که یک جای کار مایکروسافت اینجا می لنگد.

شرکت ساکن ردموند واشنگتن با تعطیل کردن بخش توسعه موبایل های ویندوزی می تواند تمرکز خود را بر توسعه اپلیکیشن های پویا تر برای آیفون و اندروید معطوف نماید.

اکنون مشخص نیست این شرکت برای توسعه هر موبایل لومیا چه هزینه ای را بر عهده می گیرد (هم از لحاظ سرمایه و هم وقت) اما تیم توسعه لومیا به راحتی می تواند به سایر قسمت ها، برای مثال تیم توسعه سرفس کمک کند؛ تیمی که محصولات اش با اقبال مناسب رو به رو بوده و در سه ماهه پایانی ۲۰۱۵ درآمدی ۱.۴ میلیارد دلاری برای شرکت مورد بحث به ارمغان آورده.

مایکروسافت هنوز این سیستم عامل موبایلی را از میان برنداشته و اوضاع در ماه های اخیر وخامت بیشتری پیدا کرده. اهالی ردموند تصمیم گرفتند با ادغام ویندوز فون با ویندوز ۱۰، شکاف اپلیکیشنی میان پلتفرم موبایلی خود و سایر سیستم عامل های برتر را توسط اپلیکیشن های فراگیر پر کنند که البته هنوز می توان گفت موفق نبوده اند.

راهکار دوم: بر مشتریان سازمانی تمرکز کن

option-2-focus-on-business-customers-w600

مایکروسافت می تواند در بخش تجاری موفقیت هایی داشته باشد و موبایل هایش را به کسب و کارها بفروشد چرا که همین موبایل ها دارای رابطه تنگاتنگی با سرویس های خود مایکروسافت نظیر آفیس هستند.

قابلیت هایی نظیر Continuum که به کاربر اجازه می دهد از موبایل اش به عنوان یک کامپیوتر کامل استفاده کند، بیشتر در محیط های کاری و برای کاربران تجاری حائز اهمیت است.

این در حالیست که خود برند لومیا هم در میان کسب و کارها عملکردی کاملا معمولی داشته اما برند سرفس چنین نیست. شایعات نیز حاکی از آن هستند که این شرکت در سال جاری تصمیم به معرفی سرفس فون دارد و احتمالا از برندی که توسط نوکیا به مایکروسافت آورده شد، کناره گیری خواهد شد.

راهکار سوم: بدون هیچ گونه تغییری، ادامه بده

option-3-carry-on-as-before-w600

اکنون دیگر مشخص است که با روند کنونی، ویندوز ۱۰ موبایل قرار نیست هیچگونه موفقیت خاصی پیدا کند. این سیستم عامل هیچ وقت نتوانست به بالای ۱۰ درصد از کل موبایل های فروش رفته در جهان دست پیدا کند و همواره پلتفرمی تک رقمی بوده.

علیرغم همین موضوع، مایکروسافت همواره توسعه این سیستم عامل را ادامه داده. بروز رسانی های تازه را هر چند با تاخیر به دست کاربران رسانده و هر از چند گاهی، موبایلی جدید را نیز معرفی کرده.

در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ مایکروسافت از سرویس های ابری و تجاری که در اختیار سازمان ها قرار می دهد، درآمدی ۱۲ میلیارد دلاری داشت. در نتیجه می تواند همین پول ها را خرج عشق تعداد معدودی از کاربران کرده و همواره آنها را همانند شکل کنونی، خوشحال نگه دارد و چشم خود را نیز بر روی مشکلات ببندد.

راهکار چهارم: ساخت موبایل های مجهز به ویندوز ۱۰ را به دیگران بسپار

option-4-licence-windows-10-mobile-to-others-and-then-kill-lumia-w600
۲۹ اکتبر ۲۰۱۲، سان فرانسیسکو، کالیفرنیا. استیو بالمر در حال به رخ کشیدن قابلیت های لومیا ۹۲۰ که به ویندوز ۸ مجهز شده

راه حل دیگر مایکروسافت این است که برنامه توسعه موبایل های ویندوزی را به شرکت های شخص ثالث واگذار کرده و خودش از این کار دست بکشد. شرکت هایی نظیر ایسر یا اچ تی سی گزینه های بدی نیستند. با این کار، مایکروسافت هم می تواند از زیر بار توسعه لومیا شانه خالی کند.

در انتهای سال پیش ایسر یک پرچمدار ویندوزی تحت عنوان Jade Primo معرفی کرد. در این سناریو، مایکروسافت همچنان یک سیستم عامل موبایلی دارد در حالی که دیگر مجبور نیست زیر بار هزینه های مختلف برای توسعه سخت افزاری موبایل هایش برود.

راهکار پنجم: لطفا از برند سرفس استفاده کن

option-5-switch-over-to-the-surface-brand-w600

مایکروسافت در حال توسعه یک برند بسیار قدرتمند به نام سرفس بوده که رشد فروش محصولات آن نیز سال به سال در حال افزایش است. از سوی دیگر در میان افرادی که تازه وارد دنیای تلفن های هوشمند شده اند چند نفر را می توانید پیدا کنید که حالا دیگر برند «لومیا» را بشناسند؟

تغییر نام برند مرتبط با تلفن های هوشمند و دور شدن از لومیا که پلاستیک را در ذهن تداعی می کند، می تواند کمک بزرگی به افزایش فروش محصولات مورد بحث کند.

حتی به ترندهای گوگل هم که نگاه کنید خواهید دید که از سال ۲۰۱۲ تا کنون علاقه عمومی به برند سرفس افزایش داشته در حالی که لومیا کاهش توجه را به همراه داشته است.

بیراه نیست اگر بگوییم که اکنون کاربران ویندوز فون و ویندوز ۱۰ موبایل هم حس بلاتکلیفی پیدا کرده اند و اگر مایکروسافت با تلفن هوشمندی از خانواده سرفس – و به معنای واقعی کلمه پرچمدار – به استقبال طرفداران خود برود می تواند رضایت کامل این افراد را جلب کرده و نگرانی های آنها از بابت سرنوشت پلتفرم موبایلی اش را نیز آسوده سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • aliakbar17
    aliakbar17 | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    من خودم دو ماهه لومیا ۶۴۰ xl دارم.ویندوز فون بر خلاف تصور بیشتر مردم عالیه.سیستم عاملی ساده و روان.
    اگه باز هم به عقب برگردم ویندوز فون میگیرم.
    از توضیحات فرهاد هم تشکر میکنم.

  • shahryar
    shahryar | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    خدا پولو داده مغز نداده
    به این میگن ، خیلی بدبخته این کمپانی پول xp رو‌میخوره

    • محمد
      محمد | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

      قبل از شرو ور بافتن یه سرچی بکن تو نت درباره امار اپدیت ویندوز بعد نظر چرت بنویس ... (پول xp رو میخوره )مجبورت کردن کامنت بدی ... ؟
      خوندن کامنتای تو یه نفر واقعا حال ادمو به هم میزنه

  • فرهاد
    فرهاد | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    البته خود شما که این مقالات رو ترجمه میکنید هم میدونید که
    1. ویندوز 10 موبایل هنوز به صورت رسمی معرفی نشده
    2. ساتیا نادلا خودش اعلام کرده پلتفرم موبایل ویندوز هرگز نخواهد مرد
    3. همچنین گفته استراتژی شرکت در این مورد مشخص هست
    4. هر روز خبرهای مختلف نشان از اومدن اپ های محبوب به این پلتفرم منتشر میشه ولی خبری از انتشارشون در این سایت نمیبینیم
    5. ولی وقتی یک شرکت پشتیبانیش رو از اپ تولیدیش در این پلتفرم اعلام میکنه سایت شما بلا فاصله اون رو تیتر میکنه
    6. مشکل کار مایکروسافت اینه که مخالف و موافق همه در راه تخریب اون قدم بر میدارند مثلا موافق هر روز از به تعویق افتادن انتشار ویندوز 10 موبایل ناله میکنه و تبلیغ به ترک سیستم و خرید گوشی اندرویدی میکنه در مقابل مخالف هم از کاهش روزافزون نفوذ وینفون ابراز خوشحالی میکنه و بر آتش معرکه اضافه میکنه
    7. در این که امنیت وین فون ها از سایر پلتفرم ها بیشتر هست بر کسی پوشیده نیست ولی همه دوست دارند پلتفرمی رو انتخاب کنند که با یک اس ام اس هم میشه هکش کرد ولی اپ زیاد داره
    8. حتی اگر شخصی فقظ یک بار وارد استور ویندوز موبایل شده باشه و چند دقیقه ای وقت صرف کنه میبینه که اکثر اپ های محبوب و پر کاربرد و بدرد بخور در این سیستم وجود دارن یا حداقل اپ شخص ثالثی براش میشه پیدا کرد.
    9. فقط تنها مشکل اینه که مثلا وقتی میخواهید اپی برای ورزش و پیاده روی داشته باشید در اندروید میتونید هزار تا برنامه بدرد نخور در کنار ده - بیست تا اپ پدر مادر دار پیدا کنید ولی در وین فون با ده - بیست تا اپ پدر مادر دار پرف هستید.
    10. و همچنین هر روز بر تعداد شرکتهایی که وارد عرصه تولید گوشی های وین فونی میشن افزوده میشه.
    دست شما درد نکنه - خسته نباشد

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

    فعلا گوشی هایی که با ویندوز 10 موبایل وارد بازار می شند و یا شدند رو خوب ساپورت کن بعدش سرمایه گذاری وحشتناک روی برند سرفیس فون انجام بده
    1.پرچمدار دوربین محور با قابلیت اجرای برنامه های exe رابط کاربری در حالت تبلت مد بهینه شود .

    2.پرچمداری برای مشتریان سازمانی با قابلیت اجرای برنامه های exe رابط کاربری در حالت تبلت مد بهینه شود .

    3. میان رده برای همه با قابلیت اجرای برنامه های exe رابط کاربری در حالت تبلت مد بهینه شود .

    1.x7
    2.x5
    3.x3

مطالب پیشنهادی