ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ارائه سرویس اینترنت رایگان «Free Basics» فیسبوک در هند ممنوع شد

حدود یک ماه پیش بود که رگولاتوری مخابراتی کشور هند، خدمات اینترنتی رایگان اما محدود فیس بوک به نام Free Basics و سرویس های مشابه به آن را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت این ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

حدود یک ماه پیش بود که رگولاتوری مخابراتی کشور هند، خدمات اینترنتی رایگان اما محدود فیس بوک به نام Free Basics و سرویس های مشابه به آن را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت این گونه برنامه ها از قوانین شبکه ی کشور آنها تخطی می کنند.

البته این قانون فقط علیه سرویس فیس بوک نبود، بلکه حرف از تمامی خدماتی بود که به لطف شان کاربران می توانستند بدون مصرف دیتای موبایل خود، به اپلیکیشن ها و وبسایت های مختلف دسترسی پیدا کنند.

این تصمیم سازمان مخابراتی هند پس از مناقشات طولانی میان فیس بوک و وکلای بی طرف اینترنت کشور مورد بحث صورت پذیرفته بود. ارائه سرویس Free Basics ابتدا به صورت موقتی در هند ممنوع اعلام شد و فیس بوک برای رفع این مانع همه تلاش خود را انجام داد به طوری که در روزنامه ها و بیلبوردهای تبلیغاتی از مزایای سرویس خود سخن می گفت و حتی حدود 45 میلیون دلار در این راستا هزینه نمود تا بتواند از پشتیبانی مردم بهره مند گردد.

مارک زاکربرگ نیز از اینکه دولت ها در برابر چنین سرویسی گارد می گیرند ابراز تعجب کرد و گفت: «عجیب است که دولت ها عوض اینکه به مردم امکان استفاده رایگان از خدمات ابتدائی اینترنت را بدهند، به آن انتقاد می کنند و آن را علیه قوانین مصوب خود می دانند»

انتقاد اصلی به این برنامه این بود که بازار بقیه ارائه دهنده های خدمات اینترنتی را خراب می کند. اما واقعیت درست برعکس این است و چنین برنامه هایی می توانند بیشتر موجب تشویق مردم به خرید سرویس های اینترنتی شوند زیرا کاربران را از مزیت دسترسی داشتن به اینترنت مطلع می کنند.

البته این امر برای کمپانی های کوچک تر چندان خوشایند نخواهد بود زیرا توان رقابت با شرکت های بزرگ تر را ندارند و در این میان محکوم به حذف خواهند بود.

این مشکل تنها به هند محدود نمی گردد، T-Mobile نیز در پی ارائه ی Binge On با چنین شکایت هایی در آمریکا مواجه است.

از آنجا که Binge On فقط استریم رایگان ویدئو دارد، فیس بوک ادعا نموده که طرح اینترنت رایگان آنها بشردوستانه تر است و نه تنها امکان دسترسی رایگان به فیس بوک را برای کاربرانش مهیا می نماید، بلکه سایت های دیگری همانند ارائه دهنده های اطلاعات پزشکی یا گزارش آب و هوا را نیز پشتیبانی می نماید. اما مخالفان Free Basics همچنان آن را دغلکارانه می دانند و فیس بوک را به سوءاستفاده متهم می نمایند.

با همه این تفاسیر و با اینکه فیس بوک برای حمایت از طرح خودش کمپینی راه اندازی نمود، ست آخر دولت هندوستان ارائه اینترنت آزاد را ممنوع اعلام نمود و هیچ کدام از اپراتورهای مخابراتی اجازه ندارند این سرویس را ارائه دهند. هدف از چنین ممنوعیتی نیز این اعلام شده که همه مردم به طور مساوی از امکانات اینترنتی بهره مند شوند و همه مراتب بی طرفی در میان مشترکان و سازمان ها برقرار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mr.GR
    Mr.GR | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

    و به زودی در ایران...

مطالب پیشنهادی