ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیستم رباتیکی که می تواند فرایند ساخت داروها را سرعت ببخشد

پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون موفق به ساخت نوعی سیستم رباتیک شده اند که می تواند فرایند توسعه دارو را به شیوه ای سریع تر، ارزان تر و مقرون به صرفه به انجام برساند. همانطور که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون موفق به ساخت نوعی سیستم رباتیک شده اند که می تواند فرایند توسعه دارو را به شیوه ای سریع تر، ارزان تر و مقرون به صرفه به انجام برساند.

همانطور که احتمالا در جریان هستید، کشف یک داروی جدید مستلزم انجام حجم بالایی از آزمایشات است تا اثرات ترکیبات مختلف آن دارو روی پروتئین های هدفش مشخص گردد و این آزمایشات آنقدر زیاد هستند که محققان معمولا از میان آنها مهم ترین هایشان را برای انجام انتخاب می کنند.

ارمغان نایک مولف ارشد مقاله ای که در این باره منتشر گردید، اظهار داشته، انتخاب مناسب ترین آزمایشات می تواند کار دشواری باشد چراکه انسان مجبور است نتایج فرضی هر کدام را حدس بزند و سپس انتخاب هایش را براساس آنها انجام دهند.

برای نمونه، محققات برای آزمایش 96 دارو روی 96 سلول مجبورند که 9216 آزمایش ممکن را در نظر بگیرند حال تصور کنید که دانشمند مجبور باشد نتایج هر کدام از این آزمایشات را هم پیش بینی نماید.

اینجاست که الگوریتم طراحی شده توسط این تیم به کار می آید. ماشین طراحی شده در جریان فرایند تست، تعدادی از آزمایشات را انتخاب کرد و آنها نیز سپس با استفاده از ربات های سازگار با مایعات و میکروسکوپ های اتوماتیک انجام شدند.

در ادامه ماشین، اطلاعات بیشتری را در مورد داروها، سلول ها و نحوه تعامل شان در جریان هر یک از مراحل تست آموخت. سپس هوش مصنوعی طراحی شده با استفاده از آموخته های قبلی خود انتخاب آزمایش های بعدی را انجام داد.

در انتها ماشین 2697 آزمایش را از 9216 مورد امکان پذیر انجام داد. تیم سازنده این ربات اعلام کرده اند که الگوریتم طراحی شده توانسته در 92 درصد از موارد به درستی تشخیص دهد که 96 داروی مورد بررسی چه اثراتی روی 96 پروتئین مختلف بدن می گذارند و این کار را نیز صرفا با انجام 29 درصد حدودا 10 هزار آزمایش ممکن صورت داده است.

ویدئویی که در ادامه می بینید، تست های منتخب توسط هوش مصنوعی طراحی شده را در هر دور نمایش می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی