ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر سیاه ترین سرنوشتی که در سال جاری می تواند انتظار اپل را بکشد

چند روز پیش بود که اپل با یک افزایش درآمد اندک دوباره توانست رکوردشکنی کرده و بار دیگر سطح درآمد کسب شده در یک دوره سه ماهه توسط شرکتی با سهام عمومی را جا به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

چند روز پیش بود که اپل با یک افزایش درآمد اندک دوباره توانست رکوردشکنی کرده و بار دیگر سطح درآمد کسب شده در یک دوره سه ماهه توسط شرکتی با سهام عمومی را جا به جا نماید. این رکورد، شامل رقمی معادل سود خالص ۱۸.۴ میلیارد دلاری برای سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ می شد.

اپل در این دوره موفق به فروش ۷۴.۴ میلیون آیفون شد که همین بخش هم با افزایشی بسیار کم، دوباره رکوردشکنی کرد. در نگاه اول به نظر می رسد که اپل در بهترین حالتیست که تا کنون آن را تجربه کرده و از لحاظ مالی، تقریبا همینطور هم هست ولی برخی مشکلات اکنون گریبانگیر این شرکت شده اند.

  • ارزش سهام اپل در دوازده ماه گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته و از ۱۳۳ دلار به ۹۶ دلار رسیده.
  • خود تیم کوک اعتراف کرد که در دوره سه ماهه بعدی فروش آیفون با کاهش رو به رو خواهد شد.
  • سهم اپل از فروش موبایل در بیشتر بازارهای مطرح جهان با کاهش رو به رو بوده.
  • تحلیلگران وال استریت در تفکر هستند که آیا واقعا آیفون ۷ می تواند شرایط کنونی را بهبود دهد یا خیر.

تصور عمومی این است که اپل به نهایت ظرفیت خود رسیده و تمام رکوردشکنی هایش را نیز انجام داده و از این پس، جاده ی پیش روی این کمپانی با سراشیبی همراه خواهد بود. به همین دلیل چندان هم بیراه نیست اگر بپرسیم: چه می شود اگر از اینجای داستان به بعد، بدترین احتمالاتی که وجود دارند برای اپل رخ دهد؟

بیایید در ادامه نگاهی داشته باشیم به همین احتمالات و بدترین سنارویی که می توان آن را برای اپل تصور کرد.

بزرگترین طرفداران اپل تصور می کنند این شرکت با مشکلاتی رو به روست

WORST-CASE SCENARIO2-w600

شاید بتوان گفت معروف ترین و طرفداران رسانه ای اپل «والت مازبرگ» (Walt Mossberg) از وب سایت Re/Code، «جان گروبر» (John Gruber) از وب سایت Daring Fireball و «جیم دارلیمپل» (Jim Dalrymple) از وب سایت Loop هستند.

همه این افراد تصور می کنند که کیفیت نرم افزارهای توسعه یافته از سوی اپل با کاهش مواجه بوده و رو به افول است. باگ های نرم افزاری افزایش داشته اند و سرعت لود شدن آنها بیشتر شده.

استیو جابز زمانی که مدیر عامل اپل بود در هنگام معرفی ابزار یا سرویس های مختلف در ستایش سادگی آنها این عبارت را به کار می برد: «It just works - صرفا کارش را انجام می دهد».

این روزها نگاهی به برخی از سرویس های اپل نظیر iTunes، اپل موزیک یا کلاینت تحت وب iCloud انداخته اید؟ کمی بیش از اندازه کار کردن با آنها دشوار شده و پیچیدگی های غیرضروری یافته اند.

کم پیش می آید طرفداران اپل به این شکل سرویس های تولید شده به دست کمپانی محبوب خود را زیر سوال ببرند.

آیفون در سال ۲۰۰۷ یک معجزه بود، قرار نیست هر سال تکرار شود

WORST-CASE SCENARIO3-w600

اپل تبدیل شده است به یک کمپانی تولید کننده آیفون. حدود ۶۸ درصد از درآمد کل کمپانی مورد بحث از فروش همین تلفن هوشمند به دست می آید. اگر فروش آیفون با کاهش رو به رو شود، درآمدهای اپل به شکلی مستقیم با کاهش مواجه می شوند.

حال همه گمانه زنی ها این موضوع را مورد بررسی قرار می دهند که میزان این کاهش درآمد تا چه خواهد بود. اگر فروش تلفن هوشمند مذکور ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، اپل ۵ میلیارد دلار سود خالص از دست می دهد.

در همین دوره مالی گذشته فروش آیپد و مک به ترتیب ۲۵ و ۴ درصد کاهش داشت. این شرکت البته می تواند محصولات جدیدی نظیر اپل واچ را ارائه دهد اما همین گجت تا کنون آنطور که انتظار می رفت فروش بالایی را تجربه نکرده و این در حالیست که Apple TV نسل جدید هم بخشی کوچک از درآمدهای شرکت مورد اشاره بوده است. این وسط یک Apple Car هم داریم که البته قرار است چند سال دیگر از راه برسد.

شاید آیفون ۷ آنقدرها هم جدید و هیجان انگیز نباشد

WORST-CASE SCENARIO4-w600

در گذشته تصور می شد که وقتی اپل یک نمونه جدید از آیفون سری S معرفی می کند، فروش کاهش خواهد داشت. تا کنون چنین نبوده و شاید در این دوره همین اتفاق رخ دهد اما تجربه نشان داده که استقبال عمومی از آیفون زمانی که طراحی آن تغییر می کند، بیشتر است. در نتیجه اکنون انتظار بالاتری از آیفون ۷ و فروش آن می رود.

نگرانی کنونی این است که شاید خود آیفون ۷ هم حرف های زیادی برای گفتن نداشته باشد. شاید به اندازه کافی قابلیت های نو در آن وجود نداشته باشد و با موبایلی همچون آیفون ۶ اس در قالبی نو رو به رو باشیم.

برخی شایعات اشاره دارند که آیفون ۷ شباهت بسیاری به آیفون ۶ اس دارد و صرفا برخی بهبودهای جزیی داشته. اپل دیگر اندازه نمایشگر را هم قرار نیست بزرگتر کند و پنداری در یک بن بست قرار گرفته.

آیفون در حال آیپد شدن است — آنقدر خوب که مردم نیازی به تعویض اش ندارند

بخشی از خطری که اپل را تهدید می کند مرتبط است به موفقیت خودش. این روزها آیفون آنقدر عالیست که می توان آن را نگه داشت تا زمانی که عمر طبیعی و چند ساله خود را به پایان برساند.

به احتمال زیاد شما هم اگر یک آیفون ۶ داشته اید، به سراغ خرید آیفون ۶ اس نرفته اید. بعید است ظاهر نه چندان متفاوت آیفون ۷ هم شما را ترغیب به خرید آن و کنار گذاشتن آیفون ۶ کند. همین حالا هنوز افراد بسیاری را به شکل روزمره می بینید که از آیفون ۴ اس، ۵ یا ۵ اس بهره می گیرند.

کارمندان اپل استورها کاملا عادت دارند که هنوز افرادی در این فروشگاه ها قدم بگذارند و آیفون نسل اول که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد را در دست داشته باشند.

آیپد هم دقیقا به علت داشتن مشکلی مشابه است که با کاهش فروش مواجه شده. زمانی که یکی از تبلت های اپل را می خرید نیاز ندارید هر سال آن را بروز رسانی کنید. این محصول عالیست و کارش را به خوبی انجام می دهد اما همین موضوع تاثیری منفی بر روی نمودار فروش آن می گذارد.

اپل زندانی دنیای سخت افزار است، گوگل در کهکشان آزادانه به جستجو می پردازد

WORST-CASE SCENARIO5-w600

مشکلات نرم افزاری اپل آنقدرها بزرگ نبوده و قابل حل هستند. بیشتر مشکل این شرکت مربوط می شود به بخش سخت افزار و پایین آمدن فروش آنها.

اکنون آیفون، آیپد و مک، همه در حال یافتن تقاضای کمتر هستند. دنیای اپل و گوگل کاملا از هم متفاوت است، کم پیش می آید شاهد ارائه سخت افزار از سوی گوگل باشیم در حالی که نرم افزار توسعه یافته از سوی این شرکت بر روی بیشتر موبایل های امروزی قرار می گیرد. برای گوگل تفاوتی ندارد اندروید در چه محصولی استفاده شود، آن گجت می تواند یک پرچمدار حقیقی باشد یا یک موبایل ارزان قیمت چینی؛ در هر حال جستجو، مپس، یوتوب، جیمیل و سایر سرویس های گوگل در آن قرار دارند.

شاید در آینده به روز رسانی اندروید بیشتر شبیه به iOS شود

WORST-CASE SCENARIO6-w600

یکی از بزرگترین مشکلات اندروید این است که گوگل نمی تواند به شکل مستقیم به روز رسانی های نرم افزاری را برای محصولاتی که از پلتفرم نرم افزاری اش بهره می برند ارسال کند.

گوگل این کار را انجام می دهد اما شرکت های سخت افزار ساز با بی خیالی از کنار آپدیت های ارائه شده از سوی همین شرکت رد می شوند.

این در حالیست که در اکوسیستم اپل چنین اتفاقی رخ نمی دهد. کاربران iOS به روز رسانی این سیستم عامل را به شکل مستقیم از خود اپل دریافت کرده و تعداد زیادی از آنها همواره آخرین نسل از سیستم عامل را دارد.

گوگل ولی در حال تغییر است و این موضوع را در نظر دارد که سازندگان سخت افزاری باید سریع تر بروز رسانی ها را به دست کاربران برسانند. اخیرا شایع شده که گوگل تصمیم دارد کنترل بیشتری در خصوص این سیستم عامل و آپدیت های مرتبط با آن را در دست گیرد. نباید فراموش کرد که موبایل های اندرویدی بهتر، سریع تر و البته ایمن تر، تهدیدی بزرگ برای اکوسیستم اپل به شمار می آیند.

اندروید در حال پس گرفتن سهم خود است

WORST-CASE SCENARIO7-w600

آیفون ۶ یک برگ برنده بود که خیلی ها انتظارش را می کشیدند. موبایلی که بالاخره نمایشگری بزرگ را در دسترس کاربران iOS قرار می داد و امتیاز فبلت های اندرویدی را پس از دو سال از آنها گرفت. همین موضوع باعث شد تا اپل سهم زیادی از کاربران اندورید را به سوی خود برگرداند.

این روزها ولی نوبت به اندروید رسیده تا همین کار را انجام دهد چرا که آیفون ۶ اس آنقدرها متفاوت نیست و مانند سال گذشته آقای کوک نمی توانست بیاید و بگوید که ۳۰ درصد از خریداران آیفون قبلا موبایل اندرویدی داشته اند.

بر اساس آمار اخیر موسسه «Kantar»، اندروید اکنون ۸۰ درصد و iOS معادل ۱۵ درصد از سهم فروش جهانی موبایل را در اختیار دارند.

حال اگر آیفون ۷ محصولی کاملا متفاوت و عالی نباشد، سهم اندروید همچنان بالاتر خواهد رفت.

شاید سامسونگ تبدیل به حریفی جدی تر شود

WORST-CASE SCENARIO8-w600

چندین سال است که سامسونگ موبایل هایی با سخت افزار عالی ارائه می دهد اما نوع طراحی آنها همواره چند پله از محصولات اپل پایین تر بوده. این شرکت در گلکسی اس ۶، نمونه اج و نوت ۵ توانست ثابت کند که می تواند یک طراحی مناسب ارائه دهد.

بیراه نیست اگر بگوییم که سامسونگ درس هایی که باید می گرفت را آموخته و حالا آماده است تا محصولی پویاتر از همیشه ارائه دهد. این شرکت حتی این روزها میزان نرم افزارهای زائد در موبایل هایش را نیز کاهش داده که نکته بسیار مثبت دیگری به شمار می رود.

شاید اپل مجبور شود قیمت محصولات خود را کاهش دهد

WORST-CASE SCENARIO9-w600

شاید تا همین چند وقت پیش رسیدن چنین فکری به ذهن عجیب به نظر می رسید. اپل محصولاتی گران قیمت توسعه داده و حاشیه سود بالایی از آنها به دست می آورد. شاید بتوان گفت نحوه ارزشگذاری اپل بر اساس حاشیه سود بالایش از فروش محصولات به دست آمده.

در زمان ارائه آخرین گزارش مالی ولی، تیم کوک در مورد نحوه قیمت گذاری بر محصولات مختلف این شرکت هم صحبت کرد. وی باور داشت که ارزش بالای دلار در برابر پول رایج در اروپا و آسیا باعث گشته تا درآمدهای اپل نیز با کاهش رو به رو شوند چرا که در سایر کشورها همین محصولات بیش از اندازه گران قیمت شده اند.

در چنین شرایطی رشد اپل تا زمانی که قیمت محصولات خود را در همین کشورها پایین نیاورد، محدود می گردد.

گوگل پلی و درآمدهای بیشتر از اپ استور

WORST-CASE SCENARIO10-w600

بر اساس آخرین آمارها گفته می شود که تعداد اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی دو برابر اپ های App Store اپل هستند.

با این حال اپ استور هنوز درآمد بیشتری از گوگل پلی دارد. همانطوری که پیشتر گفتیم، اپل ۱۵ درصد از کاربران دنیای تلفن های هوشمند را در اختیار دارد در حالی که گوگل با اندروید سهمی ۸۰ درصدی به خود تعلق داده است.

بعید نیست در آینده گوگل تدابیری اتخاذ کند تا بتواند از ۸۰ درصد کاربر خود در دنیای تلفن های هوشمند درآمد بیشتری داشته باشد. اینکه چنین اتفاقی در آینده رخ دهد به علت تعداد بسیار بالاتر کاربران اندروید به هیچ عنوان عجیب و غیر قابل پیش بینی نیست.

شاید اپل واچ هیچ وقت آنقدرها بزرگ و با اهمیت نشود

WORST-CASE SCENARIO11-w600

اگر نسل دوم اپل واچ یکی از بهترین گجت ها در سال های اخیر نباشد، می توان گفت که سرنوشت این ساعت هوشمند شباهت زیادی به سرنوشت آیپاد پیدا خواهد کرد؛ محصولی که در زمانی خاص طرفداران بسیاری داشت اما حالا هر کسی دیگر حاضر به خرید آن نیست.

اپل تعداد ساعت هایی که تا کنون به فروش رسانده را بیان نمی کند و از همین موضوع می توان فهمید که شرکت مورد بحث فروشی معمولی در این قسمت را تجربه می کند. اگرچه بر اساس حدس و گمان همه موسسه های آماری، اپل واچ پرفروش ترین ساعت هوشمند جهان است اما درآمدهای همین ساعت به هیچ عنوان برای اپل کافی نیست. اپل شرکت بسیار بزرگی است که داشتن یک محصول کوچک اما رتبه یک در سطح جهانی کمک زیادی به آن نمی کند.

خودروی اپل چند سال دیگر از راه می رسد

WORST-CASE SCENARIO12-w600

ساخت خودروها بیش از اندازه مشکل است. اگر همین موضوع را با ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا مطرح کنید قطعا تاییدش را دریافت خواهید کرد.

یک دهه از عمر تسلا سپری می شود و این شرکت اکنون به نقطه ای رسیده که می تواند سالانه ۵۰ هزار خودرو تولید کرده و به فروش برساند. این در حالیست که کار تسلا صرفا همین یک مورد و تولید خودرو است.

آیا اپل واقعا قادر خواهد بود خودرویی توسعه داده و آن را در مقیاس گسترده ارائه دهد؟

شاید دولت، اپل را مجبور به پرداخت مالیات کند

tim_cook_suit-800x533-w600

اکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از سرمایه های نقد اپل در خارج از خاک ایالات متحده قرار گرفته چرا که بخش گسترده ای از درآمدهای این شرکت در خارج از آمریکا به دست می آید.

اگر اپل بخواهد درآمدهای خود از سایر بازارها را به وطن خود وارد کند، باید درصد بالایی از آن را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. در این میان برخی دولت های اروپایی با درصد مالیات بسیار اندک، میزبان سرمایه های آمریکایی شده اند.

این کار اپل اکنون غیرقانونی به شمار نمی رود، اما چه می شود اگر مقامات دولتی به این نتیجه برسند که اپل باید مالیات درآمدهایش را پرداخت کند؟

شاید اپل شباهت زیادی به مایکروسافت پیدا کند

WORST-CASE SCENARIO14-w600

بسیاری از مشکلات کنونی اپل، مختص خود اپل نیستند. شرکت های بزرگ معمولا مشکلات بزرگی هم دارند.

اپل در کنار مشکلاتی که دارد، خود را درگیر کارهای بسیار زیادی هم کرده. یک ساعت به فروش می رساند و هرسال باید آن را به روز رسانی کند، در حال توسعه یک خودروی هوشمند است، سرویس استریم موسیقی راه انداخته و در حال راه انداختن سرویس استریم ویدیویی با محتوای اختصاصی است، تجربه تازه ای از تلویزیون با نسل جدید Apple TV به ارمغان آورده و البته خود آیفون را که بزرگترین منبع درآمدش است، باید همواره نو نگه دارد.

شرکت هایی که روز به روز بزرگتر می شوند، عاقبت همانند مایکروسافت خواهند شد: شرکتی سودآور که به علت بزرگ شدن بیش از اندازه اش دقت به جزییات را فراموش می کند. این موضوع با هویت اصلی اپل در تضاد است.

بدترین سناریو؟

Tim-Cook1

آنچه در فوق مطالعه کردید بدترین سناریویی بود که می توانست گریبان اپل را بگیرد؛ سنارویی که به احتمال زیاد به حقیقت بدل نمی شود چرا که این شرکت همیشه نشان داده در مواقع ضرورت می تواند از راهکارهایی استفاده کند که تا پیش از آن به فکر کسی نرسیده بودند.

بیشتر مشکل اپل اکنون از سوی تحلیلگران ایجاد شده و این افراد باور دارند که آیفون ۶ اس محصولی نیست که بتواند رشد افزایشی فروش آیفون را حفظ کند. حق دارند ولی به احتمال زیاد این مشکل با معرفی آیفون ۷ برطرف خواهد شد.

در این میان می توان گفت که حتی شکست های اپل را هم می توان موفقیت هایی بزرگ به حساب آورد. برای مثال، خود اپل واچ را در نظر بگیرید؛ محصولی که اکنون اگرچه انتظارات را آنطور که باید و شاید برآورده نکرده و جنبشی هم در زمینه ابزارهای پوشیدنی ایجاد ننموده اما در هر حال پر فروش ترین ساعت هوشمند جهان است.

اپل موزیک، مثال دیگریست. این پلتفرم استریم موسیقی در عرض چند ماه توانست نیمی از موفقیتی که «اسپاتیفای» در چند سال کسب کرده را به دست آورد. در انتهای سال میلادی جاری خبر رسید که اپل موزیک ۱۰ میلیون کاربر اشتراکی دارد در حالی که اسپاتیفای دارای ۲۰ میلیون کاربر است که هزینه اشتراک پرداخت می کنند.

از سوی دیگر iTunes هنوز بزرگترین فروشگاه موسیقی و ویدیو در جهان به شمار می رود که بی وقفه به کار خود ادامه می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • سید
    سید | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    اپل بهتره گوشی هاشو ارزون کنه وگرنه افت پیدا میکنه و اندروید جلو میزنه?

  • sorush33
    sorush33 | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

    برند سیب شکلی اپل به قدری سابقه درخشان پشت سر خودش داره که به خودی خود بعیده ورشکست شه(حداقل در چند سال آینده)
    اون اعتبار فوق العاده،برای تیم کوک و کارکنانش فرصت جبران فراهم میکنه

  • ?
    ? | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

    chi senario senario mikonid mage kashke aheekari k ba arzeshtarin berande donias bkhad iedafe aoghut kone

  • امیر
    امیر | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

    آخرشم که نوشتید این سناریو به حقیقت بدل نمیشود !!خب اگ این راهو ادامه بده به حقیقت بدل میشه دیگ

  • Mohammad
    Mohammad | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    یه چیزیو من مطمعن هستم
    اونم اینه که پول پول میراه و این شرکت ها هیچ کدوم پس رفت نمی کنن بلکه پیشرفت نیز میکنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی