ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: پورشه ماکان 2015 گران ترین کراس اوور صفر کیلومتر بازار ایران

پورشه در سال 2015 میلادی 80 هزار دستگاه ماکان فروخته که با توجه به کلاس قیمتی این خودرو یک رکورد برای محصولات پورشه به حساب می آید. شاید برای بسیاری، یک خودرو با قیمت اقتصادی ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

پورشه در سال 2015 میلادی 80 هزار دستگاه ماکان فروخته که با توجه به کلاس قیمتی این خودرو یک رکورد برای محصولات پورشه به حساب می آید.

شاید برای بسیاری، یک خودرو با قیمت اقتصادی تر در کلاس شاسی بلندها به همراه کیفیت و برندی چون پورشه، آرزوی دیرین طبقه متوسط جوامع مدرن و پیشرفته به شمار می رفته است. گرچه در بازار انحصاری ایران، این خودرو به عنوان یک نمونه سوپرلوکس 600 میلیون تومانی خرید فروش می شود و این مقدار بهای پرداختی برای ساده ترین و کم آپشن ترین نمونه این خودرو در سطح جهان است.

DSC_2926

در هر صورت بر آن شدیم تا به تست و بررسی یکی از معدود ماکان های موجود در ایران بپردازیم. خودرویی که در صورت ورود رسمی توسط نمایندگی پورشه در ایران و قیمت گذاری صحیح، رقبایی همچون بی ام و X4، آئودی Q5 و لکسوس NX را در مقابل خود می بیند، اما در شرایط فعلی با قیمتی بسیار بالا عملا از کلاس قیمتی اصلی ترین رقبای خود خارج شده است.

DSC_2922

طراحی ظاهری

پلت فرم ماکان و آئودی Q5 به عنوان خودروهای زیر مجموعه ای شرکت فولکس واگن با یکدیگر مشابهت کامل دارند، اما هر دو برند ویژگی ها و شخصیت سازی خاص به خود را برای حضور در بازار ارایه کرده اند.

ابعاد ماکان به صورت کاملا مشخصی نشان دهنده کراس اور بودن آن است، پس نباید آن را با شاسی بلندهای سایز بزرگ تر همچون کاین و...مقایسه کرد. طراحی ظاهری پورشه ها همیشه خاص بوده است و از همین جهت، تفاوت ماکان با بقیه خودروهای موجود در سطح شهر بسیار ملموس است.

DSC_2923

پورشه همچنان پیرو طراحی خاص چراغ جلو و استفاده از خطوط دایره ای، در کنار ظاهر بسیار ساده بقل بدون وجود هیچ گونه شکستگی است و نوید یک طراحی خاص و کلاسیک در عین مدرن بودن را به بیننده القا می کند.

محبوبیت این طرح از معجزه های طراحی پورشه است. به گونه ای که پس از 50 سال تولید مدل 911 همچنان به عنوان شماره یک این کلاس از خودروسازی شمرده می شود پس بی دلیل نیست که شاسی بلندهای پورشه همچون کاین و به خصوص مدل جدید مورد بحث یعنی ماکان، با قیمت اقتصادی تر فروش بسیار خوبی را تجربه می کند.

DSC_2974

در هر صورت طراحی خارجی این پورشه به گونه ای صورت گرفته که اگر کمی اخبار دنیای خودروسازی را دنبال کنید، به راحتی می توانید این مدل را بدون دیدن علامت پورشه تشخیص دهید.

فضای کابین پورشه ماکان

با ورود به اتاق ماکان به راحتی متوجه یک طراحی تمام آلمانی خواهید شد. استفاده از کلیدهای بسیار برای فرمان های مختلف، و جایگذاری ارگونومیک بخش اعظمی از آن ها در سمت راست راننده، بیننده را به یاد مدل های کاین و حتی پانامرا می اندازد.

DSC_2958

پورشه با ارایه آپشن های بسیار می تواند برای خریدارنی مناسب باشد که می خواهند داخل خودرویشان نسبت به دیگر نسخه ها متفاوت باشد. در واقع پورشه به شما اجازه انتخاب های بسیاری می دهد، اما پول این کار را هم به خوبی دریافت می کند.

سیستم نویگیشن یا رهیاب ماهواراه ای این مدل  در ایران کاربرد چندانی ندارد و حتی این مورد موضع انتقاد بسیاری از مجلات خارجی به پورشه بوده است. این سیستم نسبت به دیگر رقیبان عملکرد جالب توجه ای ندارد.

DSC_2933

اگر هم روزی سوار بر این خودرو شدید و به دنبال محل سوییچ بودید. آرامش خود را حفظ کنید و سوییچ را در سمت چپ فرمان پیدا خواهید کرد.

این هم یکی دیگر از نکات خاص مهندسی آلمانی است و پیشینه ای در تاریخ پورشه دارد.

DSC_2949

فضای داخل اتاق ماکان در حدود 1500 لیتر است و حدودا 100 لیتر از بی ام و x3  فضای کمتری دارد. به همین دلیل فضای پای صندلی های عقب تنگ جلوه می کند.

DSC_2955

فضای صندوق ماکان هم در حدود 500 لیتر است و تفاوت خاصی با یک سدان معمولی ندارد. در مجموع با  استفاده گسترده از طراحی ارگونومیک و مخصوص به پورشه، راحتی و استفاده از ماکان در حالت عادی نسبت به بقیه رقبا بهتر است.

DSC_2953

مجموعه آمپرها هم مثل بقیه پورشه ها کلاسیک طراحی شده اند. گرچه در سمت راست استفاده از صفحه نمایش الکترونیکی، مدرنیته را به این بخش از خودرو تزریق کرده است.

ویژگی های فنی

پورشه ماکان موجود در ایران به عنوان نسخه پایه این خودرو در جهان عرضه می شود و از موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ شده بهره می برد.

این موتور قدرت 234 اسب بخار را در دور 6800 rpm تولید می کند و گشتاور 350 نیوتن متری را هم از دور 1500 rpm ارایه می کند.

DSC_2964

در این جا جعبه دنده مشهور پورشه با نام اختصاری PDK که از نسخه های اتومات 7 سرعته  دوبل کلاچ است استفاده شده و با توجه به این مشخصات فنی، ماکان در زمان 6.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.

ماکان به عنوان یک خودرو چهارچرخ متحرک به شمار می رود و در شرایط خاص، ترتیب فرستادن قدرت به چرخ ها را به صورت هوشمند عوض می کند.

DSC_2982

در حالت رانندگی عادی قدرت به چرخ های عقب فرستاده می شود. وزن این پورشه 1770 کیلوگرم است و نمی توان آن را خودرویی سبک وزن بر شمرد.

نوبت به اصلی ترین بخش این تست و بررسی، یعنی رانندگی با پورشه ماکان رسیده است.

واضح است که با یک پورشه طرف هستیم. فرقی نمی کند که پورشه در چه کلاسی از خودروسازی محصول خود را عرضه می کند.

DSC_3004

همه محصولات پورشه در بخش حس و حال رانندگی یک سرگردن از باقی رقبا بالاتر است.

در حالت رانندگی عادی، پورشه ماکان همانند بقیه خودروهای این رده، سواری راحت توام با آرامش را نصیب شما می کند و مشکلاتی از قبیل شتاب گیری، ضربه گیربکس، و صدای اضافی را در ماکان مشاهده نخواهید کرد.

سواری ماکان را نمی توان خشک و اسپرت نام گذاری کرد و پورشه برای راحتی بیشتر سرنشینان سیستم تعلیق بادی را هم به عنوان یک آپشن عرضه می کند.

DSC_2975

بهترین روش راندن یک پورشه در حالت اسپرت است، حتی اگر در شهر شلوغی همچون تهران زندگی می کنید.

در این حالت رخ واقعی یک پورشه را می توان مشاهده کرد و درواقع مهم ترین هدف خرید یک پورشه همین است.

تعویض دنده به کمک پدال های کوچک پشت فرمان و قرار گرفتن گیربکس و فرمان در تهاجمی ترین حالت خود از اولین تفاوت ها نسبت به رانندگی معمولی است.

DSC_3009

در چنین شرایطی هندلینگ پورشه در حد یک هاچ بک اسپرت بالا می رود و انگار نه انگار که در یک کراس اور نشسته اید.

ماکان به صورت جادویی وزن و ابعاد خود را پنهان می کند و در مقام یک رقیب برای مدل هایی همچون سری 3 و 4 در ایران ظاهر می شود.

تعویض دنده ها با سرعت هرچه تمام تر اتفاق می افتد و بیراه نیست اگر بگوییم سریع ترین جعبه دنده موجود در ایران بر روی این خودرو سوار شده است، اما در حین رانندگی بزرگ ترین نقطه ضعفی که می توان نسبت به این ماکان گرفت قدرت کم موتور به نسبت انتظارمان از یک پورشه است.

DSC_2996

در واقع هندلینگ  و سواری درجه یک ماکان 2 لیتری بر ما پوشیده نیست و بهترین گزینه در بازار ایران و حتی جهان در این کلاس به شمار می رود، اما در بحث قدرت و شتاب گیری آن چه که از یک پورشه انتظار می رود. در این خودرو جایی ندارد و از حیث میزان قدرت می توان این خودرو را با یک MG GS با قدرت 220 اسب بخار مقایسه  کرد.

DSC_2977

از دید ما ماکان 2 لیتری پورشه ای است که نصف آن چیزی که از یک محصول پورشه نشان انتظار می رود را برآورده می کند و به دلیل قدرت کم موتور عاجز از ارایه توانایی های ذاتی خود است.

DSC_2983

اگر بخواهم با مثالی این قضیه را بهتر شرح دهم، می توان به این اشاره کرد که شما یکی از محصولات شرکت اپل را خریداری می کنید، اما  به دلیل قدرت کم پردازنده از این محصول خوب و جذاب دلسرد شوید.

این دقیقا اتفاقی است که در مورد ماکان 2 لیتری رخ می دهد. رینگ های 18 اینچی استاندارد با لاستیک های چهارفصل، چندان مناسب جلوه این خودرو نیستند و پورشه رینگ های 20 اینچی به همراه لاستیک های اسپرت تر هم عرضه می کند که چسبندگی دوچندانی را برای این خودرو به ارمغان می آورد.

DSC_2991

شرایط بازار و قیمت

باید عنوان کرد که این پورشه بیش از 70 درصد اشتراک فنی با آئودی q5 دارد و تنها 30 درصد آن به صورت اختصاصی توسط پورشه طراحی و توسعه داده شده است.

بنابراین با توجه به این که اخیرا آئودی q5 در ایران عرضه شده است، می توان در آینده شاهد رقابت بین این دو برادر خوانده بود.

بی ام و x4 و X3 هم از دیگر رقبای این خودرو به شمار می روند که در سال های اخیر فروش قابل توجهی را در بازار تجربه کرده اند و قیمتی در حدود 300 الی 400 میلیون تومان دارند.

DSC_2926

آئودی Q5 نیز در حدود 450 میلیون تومان قیمت خورده است، بنابراین پورشه ماکان با قیمت 600 الی 700 میلیون تومان، عملا شانسی برای رقابت قیمتی با رقبای اصلی خود ندارد، به خصوص که در ماه های اخیر حتی شاهد عرضه لکسوس NX در دو مدل هیبریدی و توربو با قیمت حدود 350 میلیون تومان در بازار بودیم که به هرحال حق انتخاب برای مشتریان این سگمنت را افزایش می دهد.

DSC_2970

در چنین شرایطی با توجه به تفاوت فنی تقریبا انداک ماکان و آئودی Q5 و عدم سرویس دهی و خدمات مناسب شرکت وارد کننده، خریداران ماکان باید آنچنان علاقه مند به برند پورشه باشند که قید تمام این مشکلات را زده و با پرداخت رقمی نزدیک به 200 میلیون تومان بیشتر از رقبا به سراغ این خودرو بروند.

DSC_2976

با این اوصاف به نظر می رسد که در ماه های آینده شاهد کاهش قیمت این خودرو در بازار باشیم، آنچنان که در اولین هفته های عرضه نیز شاهد نقل و انتقال سری اول ماکان با قیمتی در حدود 800 میلیون تومان بودیم و حالا این رقم به حدود 600 الی 650 میلیون کاهش یافته است.

[این مقاله با همکاری و عکس برداری “بامداد صفاییان” تهیه شده است.]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Omid82
    Omid82 | ۸ اسفند ۱۳۹۵

    دوست عزیز، با تشکر از مطلب شما. در رابطه با آزمایش و بررسی ماکان توسط وب سایت شما و تیم آزمایش مربوطه، تردید دارم. سوال من این است که دیگر مدل های پورشه را تحت چه شرایطی تست کرده اید که احتمالاً از حداکثر میزان توان آن هم بهره گرفته و حال ماکان شما را دلسرد کرده است؟ از طرفی، به یاد ندارم قیمت ماکان تا 800 میلیون تومان بالا رفته باشد. در رابطه با عملکرد این کراس اوور لوکس-اسپرت، امکان سفارش پیشرانه های مختلفی برای این محصول وجود دارد. هر زمان که مدل های قدرتمند این پورشه را تست کرده باشید، می توانید به عملکرد ماکان با پیشرانه 2 لیتری توربو امتیاز دهید. از طرفی، راندن چنین خودروهایی با انتخاب حالت اسپرت؛ آن هم در شهر و ترافیک، موردی کاملاً غیر منطقی است.

  • hmalmir
    hmalmir | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    بسیار عالی. لطفا بخش خودرو را ادامه دهید. هر کس دوست نداشت می تونه از بقیه موضوعات دیجیاتو لذت ببره.

  • حسین
    حسین | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    دم دیجیاتو گرم من هم عاشق تکنولوژیم هم دنیای اتومبیل دوتا رو یه جا یافتم فقط اگه میشه لطف کنید فعالیتتونو تو زمینه اتومبیل بیشتر کنید دیگه عالی میشه ?????

  • امین
    امین | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

    جمع کنید این آشغالا رو، با این وضعیت اقتصادی مردم کی به اینا اهمیت میده به غیر از ۵ درصد قشر مرفه جامعه ایران؟ که همه اشون هم توی تهران تشریف دارن!

    • مهدی
      مهدی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

      دقیقاً باهات موافقم. به غیر از 5 درصد هیشکی توانایی خرید این چیزا رو نداره. اونم فقط تهرانیا میوتونن بخرنش که تو ناز و نعمت بزرگ شدن و همه چی دم دستشون هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی