ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش مالی «تسلا» از سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ منتشر شد؛ ثبت زیان با واکنش مثبت سرمایه گذاران رو به رو گشت

ظاهراً شواهد روایت گر آن هستند که پایه ریزی یک کمپانی تولید اتومبیل های الکتریکی از صفر، ابداً کار آسانی نیست. در همین راستا شرکت «تسلا موتور»، سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵ را به ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

ظاهراً شواهد روایت گر آن هستند که پایه ریزی یک کمپانی تولید اتومبیل های الکتریکی از صفر، ابداً کار آسانی نیست.

در همین راستا شرکت «تسلا موتور»، سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵ را به شکلی تلخ و ناخوشایند از سر گذرانده. این کمپانی شاهد زیانی ۸۶ سنتی به ازای هر سهم در فصل یاد شده بوده -۱۰۷ میلیون دلار در ازای کل سهام- و این در حالیست، که تحلیل گران انتظار داشته اند آنها سود دهی اندک و مختصر را اعلام نمایند.

در طی سال گذشته مالی نیز، تسلا زیان کلی در حدود ۸۸۹ میلیون دلار را تجربه کرده و سهام داران آن هم در عوض هر سهم ۶.۹۳ دلار متضرر شده اند؛ آمار و ارقامی که می گویند، پول های این برند بلند آوازه و آینده نگر در حال سوختن و از بین رفتن هستند. البته ناگفته نماند که تسلا هنوز سرمایه ای ۱.۲ میلیارد دلاری را در دست دارد، ولی این میزان سرمایه نیز در ۲۰۱۴ با ۱.۹ میلیارد دلار برابری می کرده است.

بر طبق شنیده ها، راه حل پیش روی تسلا برای خروج از روند فعلی به خودروی «مدل ۳» این شرکت ختم می شود؛ اولین اتومبیلی که برای عموم طراحی شده -نه فقط اقشار ثروتمند- و نخستین ماشین الکتریکی توانمند و مدرنی که بر خلاف مدل های اس و اکس با قیمتی معقول تر (در حدود  ۳۵.۰۰۰ دلار) راهی بازار خواهد گشت.

ضمناً‌ اگر همه چیز مطابق برنامه ها پیش برود و سرمایه گذاری های صورت گرفته روی ابر کارخانجات نوادا به ثمر بنشیند، تسلا رفته رفته قادر خواهد شد میزان تولید را افزایش داده، هزینه ها را کاهش دهد و محصولی ارزان تر را به دست مشتریان برساند. که به یقین بر اساس این روند شاهد افزایش فروش و درآمد خواهد بود. البته برای مشخص شدن طالع این شرکت و تئوری که به آن پرداختیم ظاهراً باید تا ۲۰۱۷ منتظر بمانیم.

tesla-earning-call

بد نیست خاطر نشان کنیم جدای از گزارش مالی ناخوشایندی که انتشار یافته، تسلا نسبت به ۲۰۱۶ و اتفاقات پیش رو بسیار خوش بین است: گفته می شود بناست تا تولید انبوه مدل اکس افزایش یابد و قدری نیز از قیمت اش کاسته گردد و به این صورت جریان مالی کمپانی مورد بحث از ماه مارس بهبود یابد.

تسلا می افزاید انتظار دارد تا پایان سال، ۸۰ الی ۹۰ هزار از خودروهای مدل اکس و اس را تولید و به متقاضیان عرضه کند، بیش از ۱۶.۰۰۰ دستگاه از این اتومبیل ها در سه ماهه ی اول ۲۰۱۶ ارائه خواهند شد و در صورت محقق گشتن این اعداد رشد سالانه ای ۶۰ درصدی در بحث تولید رقم خواهد خورد.

روندی که در بالا توصیف شد سبب گشت با وجود آمار منفی در گزارش مالی اخیر، سرمایه گذاران چند ساعت بعد واکنشی مثبت نسبت به اوضاع داشته باشند و سهام تسلا شاهد افزایش ارزش باشد. اگرچه شرکت تحت رهبری «ایلان ماسک» از نظر دارایی، سود دهی و... با بزرگانی همچون جنرال موتورز، تویوتا و... قابل قیاس نیست ولی نباید فراموش کرد که آنها تا به امروز فقط کالاهایی در محدوده محصولات لوکس را تولید کرده اند و هنوز یک خودرو برای عموم، همچون «مدل ۳» را راهی بازار نساخته اند. اتفاقی که می تواند در آینده ای نزدیک رخ داده و تسلا را در جایگاهی متفاوت قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

    به نظرم تسلا می بایست مدل 3 رو قبل از مدل اکس بیرون میداد

مطالب پیشنهادی