ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چه عواملی سد راه موفقیت آکیلس ریفت خواهند شد؟

600 دلار برای Oculus Rift ابدا مبلغ کمی نیست! مهم نیست که چقدر تکنولوژی واقعیت مجازی جذاب باشد، اما در حال حاضر در وضعیتی قرار دارد که توسط همه اقشار جامعه قابل استفاده نیست و ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

600 دلار برای Oculus Rift ابدا مبلغ کمی نیست! مهم نیست که چقدر تکنولوژی واقعیت مجازی جذاب باشد، اما در حال حاضر در وضعیتی قرار دارد که توسط همه اقشار جامعه قابل استفاده نیست و احتمالا روزی هم که به وسیله ای معمول و روز مره بدل گردد، به این زودی ها فرا نمی رسد.

البته 600 دلار تنها قیمت خام ریفت است، فراموش نکنید که این عینک، باید حتما کنار یک پی سی قدرت مند استفاده شود تا بتوان به خوبی از آن بهره برد. یک حساب سر انگشتی کنیم، می بینیم قیمت تمام شده برای استفاده از ریفت، بسیار گزاف و غیر معمول است.

اما باید بدانید که این قیمت بالا، تنها مشکلی نیست که ریفت با آن دست و پنجه می کند، ای کاش تنها مشکل بود! اما ضعف های بسیار بزرگ تری متوجه ریفت و تیم سازنده اش است.

oculus_rift_pre_order_pack-3-600x338

تا روز ها بعد مشخص شدن قیمت 600 دلاری آکیلس ریفت، واکنش های متفاوتی از سوی بازیکنان و فعالان صنعت ویدیو گیم به گوش می رسید، عده ای مشخصا، این قیمت را غیرمعقول می دانستند و از همان ابتدا شکست این محصول را پیش بینی می کردند، اما عده ای دیگر چندان مشکلی با این قیمت نداشتند، افرادی که اغلب از دسته PC Gamer ها بودند، که احتمالا مشکلی با حداقل سیستم مورد نیاز برای استفاده از ریفت نداشتند و همین الان هم مشخصات سیستم آن ها از این سطح حداقل بالاتر است و به ریفت صرفا به چشم یک ارتقای مانیتور یا GPU برای رایانه شخصی شان می نگرند.

اما به طور کلی نظرات نسبت به این قیمت، مثبت نبود، برای مدت ها از سمت سازندگان ریفت گفته شده بود که محصول نهایی، احتمالا حدود 350 دلار قیمت خواهد داشت، برای همین بود که قیمت 600 دلاری همگان را شکه کرد و به این باور رسیدند که فعلا، تکنولوزی واقعیت مجازی، از آن دسته از تکنولوژی های جذاب اما بی کاربرد است که توسط تمامی اقشار جامعه قابل خریداری نیست.

عده ای انتظار داشتند که رقابت میان ریفت و Playstation VR، همانند رقابت بین Xbox One و Playstation 4 در اوایل نسل هشتم شود، بازه ای که سونی توانست با عرضه کنسولش به قیمت 100 دلار کمتر، بازار کنسول های خانگی را تصاحب کند. در حال حاضر هم شایعات حاکی از آن اند که PlaystationVR، قیمتی 300 دلاری خواهد داشت، اما فراموش نکنید که این شایعات چنداد اساسی ندارند و ممکن است قیمت این محصول هم در زمان عرضه ما را شکه کند. هر چند فعلا با جو بدی که پیرامون ریفت شکل گرفته، سونی می تواند با زیرکی از این وضعیت به نحو احسنت استفاده کند و ریفت را از گردنه رقابت خارج کند.

oculus-rift-image_1600.0.0

اما مشکل این جا است که اصلا مخاطبین PSVR و ریفت با یکدیگر متفاوت اند، یکی بازار کنسول را هدف گرفته و دیگری بازار پی سی! مقایسه و پیش بینی هایی که میان این دو انجام می شود، صرفا از بعد تجاری و میزان فروش است، بیایید کمی از دید آن دسته از PC Gamer ها که چندان از این قیمت تعجب نکردند به قضیه نگاه کنیم. کمی دید کاربردی به قضیه داشته باشیم تا تجاری. حقیقتا این قضیه که عینک های مجازی مخصوص PC، از رقبای کنسولی شان گران تر باشند، هیچ گاه موضوع عجیبی نبوده.

نباید فراموش کنیم که اغلب گیمر های PC، علاقه زیادی به گرافیک تکنیکی در بازی ها دارند، بنابراین محصولی هم که این بازار را هدف می گیرد، باید به خوبی این نیاز را رفع کند. نمی توان انتظار داشت که این قشر به دنبال محصولی بروند که جواب گوی انتظارات آن ها از بعد بصری نباشد.

به یاد بیاوریم که واقعیت مجازی تنها تکنولوژی ای نیست که قیمت بالاتری بر روی PC دارد، بسیاری از تکنولوژی ها، سال ها قبل از این که راه خود را به سیستم های معمولی یا کنسول ها بیابند، با قیمت بالا در اوایل عرضه در اختیاری کاربران PC قرار می گیرند که بتوانند نیاز های گرافیکی آن ها را پاسخ گو باشند. گزینه هایی کم قیمت تر، اما شاید نه به اندازه نسخه های گران شان قوی، در اختیار افرادی قرار می گیرد که توانایی بر آمدن از هزینه های یک پی سی قدرتمند را ندارند یا اصلا دلیلی برای این کار نمی بینند.

بحث بین همگان بالا گرفته که آیا عینک های واقعیت مجاری، آینده این صنعت، یا بسیاری از صنایع دیگر هستند یا خیر، در بدو ورودشان فراموش گردند، و محوریت اصلی این بحث هم قیمت این محصولات است! درست است، قیمت! و ایراد اصلی ریفت همین جا مشخص می گردد، جز قیمت بالایش، چیز دیگری برای عرضه ندارد! هیچ اپلیکیشن یا بازی فوق العاده و منحصر به فردی ندارد که فروش آن را تضمین کند و کاربران را از قیمت عجیبش منحرف کند.

oculus_rift-600x337

و این بحث ها پیرامون قیمت این محصول، چندی دیگر فراموش می گردد، دیگر کسی به یاد نخواهد داشت که چقدر این قیمت بالا و غیر منطقی بود، آن چه از این دوران به یاد می ماند این است که گیمر ها و سازندگان، سر تنها یک عدد برای مدت ها بحث کرده اند.

آن چه که برای رستگاری ریفت لازم است، اپلیکیشن های کاربدی و بازی های با کیفیت است. این محصول باید دلیلی داشته باشد تا مردم را به سمت خود جذب کند، این نرم افزار ها عواملی هستند که در آینده به یاد می مانند، نه برچسبی که قیمت محصول روی آن نوشته شده.

بیایید اندکی بیشتر با خلق و خو و اخلاقیات یک پی سی گیمر آشنا شویم. این افراد، دسته ای از گیمر ها هستند که همواره خود را بروز ترین سخت افزار ها مطابقت می دهند، کسانی هستند که همواره بهترین را می خواهد و در ازایش هم، بهترین کیفیت را انتظار دارند. برخی از پی سی گیمر ها، به ریفت به عنوان یک ارتقا برای سیستم ها شان می نگرند، ارتقایی که تامین هزینه اش هم مشکلی نیست.

پی سی گیمر ها دنبال این نیستند که سیستمی هم قیمت یک کنسول ببندند، بلکه همیشه بهترین CPU و GPU ها را مد نظر دارند. اما مساله این است که آن ها برای هر ارتقایی و برای هر تغییری در سیستم شان، دلیل خودشان را دارند. هر چند مدت یک بار، بازی هایی ظهور کرده اند که فراتر از قدرت سخت افزار های معمول آن زمان بوده اند و همین آن ها را مجاب می کرده که سیستم خود را بروز کنند. بتلفیلد 2، کرایسیس و از این دسته بازی ها، همگی موجب ایجاد تغییراتی شگرف در سطح سخت افزار های گیمر های پی سی شده اند.

eve_valkyrie-4-600x338

رستگاری آکیلس ریفت، در گرو اپلیکیشن های پرکاربرد و با کیفیت خواهد بود

دقیقا هم ضعف ریفت این جا است، هیچ دلیلی وجود ندارد که پی سی گیمر ها را مجاب کند که این عینک واقعیت مجازی را خریداری کنند. بهترین بازی ای که این تکنولوژی در حال حاضر ارائه می کند، EVE: Valkyrie است، اما آیا این بازی ارزش پرداخت 600 دلار را دارد؟ پولی که می توان آن را خرج ارتقا قطعاتی کرد تا بازه وسیع تری از بازی های متنوع را با کیفیت بالاتری اجرا کرد.

احتمالات را هم کنار این قیمت بالا و ضعف نرم افزاری قرار دهید، احتمال این که افراد عینکی نتوانند به خوبی با VR کار کنند، و یا اینکه بعد از ده دقیقه استفاده از آن ها دچار بیماری های حرکتی شوند. به هر حال، هر شخصی در کنفرانس های تست ریفت شرکت نکرده و واقعا نمی داند آیا می تواند با آن ارتباط بر قرار کند یا خیر. مشکلات زیادی متوجه شرکت Oculust هستند که باید رفع شوند، و یکی از اقداماتی که شرکت آکیلس باید انجام دهد، آوردن دلیلی است که گیمر ها را راضی کند که بدون از قبل آزمایش کردن این محصول، آن را خریداری کنند.

600 دلار، بزرگ ترین مشکل Oculust Rift نیست، مشکل اصلی آن، کمبود نرم افزار است، بازی که بتواند موفقیت و فروش آن را تضمین کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • محمدرضا
    محمدرضا | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

    شماره تلفن ندارین برای ارتباط؟میخواسم برای خریدoculus rift مشاوره بکیرم

  • سعید
    سعید | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    با ۶۰۰ دلار میشه یه مانیتور گنده خرید توش گم شی مجبورم نیستی یه کیلو بار بزاری سرت هی کلتو در چهارجهت تکون بدی هرچند دقیقه چشات آلبالوگیلاس شه. حالا بماند همین الانش با گوشی بازی میکنیم غذامون میسوزه. اونجوری آتشنشانی باس سرمون آب بریزه تا بفهمیم خونه سوخت!
    بنظرم تکنولوژیش هنوز بالغ نشده

  • احسان
    احسان | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    بعله که میشه.نمونش کینکت ایکس باکس و موو پلی استیشن که به دلیل کمبود نرم افزار و محتوا کلا از یاد رفتن.در ضمن مقایسه ی آکلیس و پلی استیشن وی آر کار درستی نیست چون بازار حدفشون متفاوته

  • bahmanbs
    bahmanbs | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    به قیمتش کار ندارم
    اما همیشه پی سی از کنسول ها جلوتر بوده
    مطمئن باشید که پی سی از پلی استیشن عقب نمیمونه
    مگه پلی استیشن نرم افزار کاربردی داره؟
    اصلا دستگاهی کال گیمینگ هست و از واقعیت ترکیبی پشتیبانی نمیکنه،نرم افزار میخواد چکار؟
    من یه جا خوندم که اکس باکس هم از اکیلس پشتیبانی میکنه....
    این میتونه خیلی کمک کنه...
    در ضمن،قطعا عناوین متعددی براش در نظر گرفته شده،مگه میشه بدون هدف و بدون پشتیبانی محصولی عرضه بشه؟
    مقاله بی اساس بود

  • مهدی
    مهدی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    من هدست واقعیت مجازی Gear Vr Samsung دارم. اما چون عینکی هستم خیلی راحت نمیتونم ازش استفاده کنم و به نظرم همین یه ایراد هدست های واقعیت مجازیه. اما در کل تکنولوژی خیلی خوبی هست و حس متفاوتی به آدم میده

مطالب پیشنهادی