ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۵ حقیقت تلخ زندگی کارآفرینان

کارآفرین بودن کار آسانی نیست. اگر شما هم تصمیم به قدم گذاشتن در این مسیر گرفته اید باید بدانید هیچ چیز این سفر تضمین شده نیست و بدون ریسک و تلاش زیاد هیچ دستاورد با ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

کارآفرین بودن کار آسانی نیست. اگر شما هم تصمیم به قدم گذاشتن در این مسیر گرفته اید باید بدانید هیچ چیز این سفر تضمین شده نیست و بدون ریسک و تلاش زیاد هیچ دستاورد با ارزشی از آن نصیبتان نخواهد شد.

بنابراین شما با دوری کردن از اشتباهات تازه کار ها، باید این موضوع را کاملاً درک کنید که وقتی در این مسیر قدم گذاشتید، همه چیز همیشه به خوبی و خوشی پیش نخواهد رفت. در ادامه ۵ حقیقت تلخ دنیای کارآفرینی را از نظر خواهید گذراند که باید پیش از وارد شدن به این حوزه از آنها آگاهی داشته باشید.

۱- احتمال شکست تان بیشتر از موفقیت تان خواهد بود

مقصود از این حرف این نیست که بلافاصله امیدتان را از دست بدهید، بلکه هدف آن آشنا کردن شما با واقعیت است. اداره ی کسب و کار های کوچک امریکا اعلام کرده است تنها نیمی از شرکت های ثبت شده در این کشور موفق می شوند ۵ سال یا بیشتر دوام بیاورند و تعداد شرکت هایی که به ۱۰ سال می رسند نیز به حدود یک سوم کاهش می یابد. نرخ موفقیت استارتاپ هایی که با سرمایه گذاری دیگران راه اندازی شده اند از این نیز پایین تر است؛ ۳ استارتاپ از هر ۴ استارتاپ اینچنینی از بازگرداندن پول سرمایه گذار باز می مانند.

بیشتر بودن احتمال شکست از احتمال پیروزی نباید شما را از دنبال کردن رؤیا هایتان دلسرد کند. کارآفرینان کم تعدادی بوده اند که در اولین تلاش خود به موفقیت رسیده اند. برخی از موفق ترین کارآفرینان دنیا، پیش از رسیدن به آنچه که از دید دیگران ممکن است موفقیت یک شبه تلقی شود، بارها طعم تلخ شکست را چشیده اند.

۲- ممکن است همه چیزتان را از دست بدهید

وقتی کسب و کاری به راه می اندازید، ریسک مالی همیشه همراهتان خواهد بود. با اینکه به شیوه های مختلفی می توان با سرمایه ای اندک کار را شروع کرد، در نهایت لازم خواهد بود برای خرید ها یا امور اجرایی خود سرمایه ی بیشتری وارد کار کنید تا به رشدتان کمک کند. اینکه خودتان دست به کار شوید خیلی خوب است، اما اکثریت کسب و کار های تازه ای که سعی دارند سریع وارد بازار شوند برای این کار زیر بار قرض می روند.

واضح است که به این ترتیب، یک کارآفرین تازه کار که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده در مقایسه با کارآفرینی که دهه ی چهارم زندگی خود را می گذراند و باید خانواده ای را مدیریت کند و تعهدات مالی مختلفی دارد از لحاظ مالی با ریسک های متفاوتی روبرو خواهد بود.

۳- متحمل استرس بی نهایت زیادی خواهید شد

وقتی کسب و کاری به راه می اندازید، تمام باری که در این قلمرو جای می گیرد روی دوش شما قرار خواهد گرفت. هیچ کس دیگر نیست که بتوان این مسئولیت را به او واگذار کرد؛ دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و پیدا کردن راه حل های آنها مسئولیت خود شماست. شما هستید که باید پاسخ سؤال های متعددی که در برابرتان قرار می گیرند را بیابید.

این مسیر به طور قطع پر استرس خواهد بود. اما از طرف دیگر هیچ چیز رضایت بخش تر از این نیست که ببینید چشم اندازتان جان می گیرد و به واقعیت بدل می شود. استرس اجتناب ناپذیر است، بنابراین به دنبال راه هایی باشید که بتوانید ذهن خود را از حضور آن خالی کنید. برای نمونه، ورزش کردن برای خیلی ها مفید واقع می شود.

۴- ارتباط تان در آغاز با دوستان و خانواده قطع می شود

کارآفرینی بخش بزرگی از زمان شخصی شما را به خود اختصاص خواهد داد. در حقیقت چیز زیادی از آن برای خودتان باقی نمی ماند؛ اگر اساساً زمانی باقی بماند. افرادی در زندگی شما وجود خواهند داشت که کم کم از اطراف شما محو خواهند شد، چون قادر نخواهید بود به اندازه ی قبل، زمان و توجه لازم را به آنها اختصاص دهید.

شاید فکر کنید کسانی که به این شکل از زندگی کارآفرینان بیرون می روند به اندازه ی کافی برای ماندن تلاش نکرده اند، اما تا خودتان این اتفاق را تجربه نکنید نمی توانید چنین موقعیتی را به درستی درک کنید. با گذر زمان شاید بتوانید یاد بگیرید چگونه زمان خود را بهتر مدیریت کنید و ارتباط های از دست رفته تان را باز گردانید.

۵- زمانی پیش می آید که پشیمان شوید

اینکه فرد در مواقعی دچار پشیمانی شود کاملاً طبیعی است. اما آنچه که شما به عنوان کارآفرین شاهدش خواهید بود این است که دوستانتان ساعت پنج بعد از ظهر و یا روز های پنجشنبه و جمعه از کار فارغ می شوند و به سراغ استراحت و تفریح می روند، اما شما مجبورید تا آخر وقت و حتی روز های تعطیل مشغول کار باشید. شما به خاطر کسب و کارتان برنامه ها و میهمانی های زیادی را از دست خواهید داد.

زمان هایی فرا می رسد که ساعات کاری عادی روزانه موجب حسرت تان بشود اما دوستانتان نیز حسرت هایی خواهند داشت؛ حسرت دنبال نکردن رؤیاهایشان. آنها هم زمان هایی به آزادی و انعطاف پذیری شما غبطه خواهند خورد. پس به یاد داشته باشید که مرغ همسایه همیشه هم غاز نیست.

با همه ی این حرف ها، هیچ چیز لذت بخش تر از چشیدن طعم پیروزی در این مسیر نیست. پس ریسک ها، چالش ها و موانع آن را بشناسید، و رؤیا هایتان را به واقعیت بدل کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    بعد از رسیدن به موفقیت،نگاه کردن به مشکلات گذشته،چه لذتی برای آدم به ارمغان میاره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی