ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۴ اشتباه مهلک ارتباطی در محیط کار

کلیشه ای قدیمی وجود دارد که می گوید آنچه در عمل از خود نشان می دهید از کلماتی که بر زبان می آورید رساتر هستند. معنای این جمله این نیست که کلمات ارزشی ندارند؛ اتفاقاً ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

کلیشه ای قدیمی وجود دارد که می گوید آنچه در عمل از خود نشان می دهید از کلماتی که بر زبان می آورید رساتر هستند. معنای این جمله این نیست که کلمات ارزشی ندارند؛ اتفاقاً لحن و نیت پشت پرده ی واژه هایی که برای ارتباط با دیگران انتخاب می کنیم تقریباً به همان اندازه اهمیت دارند. حرف هایی که بر زبان جاری می کنیم، چه در منزل و چه در محل کار، از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

برای نمونه، می توانید ۴ اشتباه ارتباطی زیر را به همراه تبعات بالقوه مخرب آنها در نظر بگیرید. اشتباهات زیر می توانند زندگی حرفه ای شما را با بحرانی جدی مواجه کنند.

۱- دروغ گفتن

این مورد بدیهی است. دروغ گفتن به رئیس، همکار یا مشتری می تواند موجب اخراج شما از محل کار شود. اما آنچه بدیهی نیست، شیوه های متعددی است که برای تغییر دادن ظاهر پیام مورد استفاده قرار می دهیم، تا خودمان را متقاعد کنیم آنچه که می گوییم دروغ نیست.

برای مثال رهبران کسب و کار ها، مدیران و سازمان ها به شیوه های متعدد می توانند از آمار و ارقام برای گمراه کردن مخاطبان خود استفاده کنند. از دستچین کردن ارقام تا بی توجهی به خط مبنای آمار یا مقایسه ی نادرست داده ها، هر اقدام عامدانه ای در جهت دستکاری اطلاعات، فریب محسوب می شود. دروغگویی در کسب و کار نه تنها می تواند موجب اخراج شما شود، بلکه ممکن است شما را با اتهامات کیفری و حقوقی روبرو کند.

در دام جمله ی «صرفاً به این دلیل که حقیقت نیست، دروغ محسوب نمی شود» نیافتید. در واقع تعریف دروغ دقیقاً همین است.

۲- دریغ داشتن اطلاعات

اگر دروغگویی را تغییر حقیقت در نظر بگیریم، عدم ارائه ی اطلاعات مربوطه نیز مخفی کاری محسوب می شود. حقیقت امر این است که حقایق هرچه که باشند، چه خوب و چه بد، برای گرفتن تصمیمات درست در تمام سطوح سازمان ضروری هستند. اگر اطلاعات ضروری در دسترس نباشد، ذینفعان مربوطه مجبور خواهند بود بر اساس حدس و گمان تصمیم گیری کنند و یا دست به جعل اطلاعات بزنند. هیچ یک از این دو، دوام موقعیت شغلی شما را در درازمدت تضمین نخواهند کرد.

۳- خلف وعده

حرف های شما اهمیت زیادی دارند و از آن مهم تر این است که پای حرف های خود بایستید. قول دادن، شما را مثل هر انسان دیگری متعهد به برآورده کردن انتظارات و تعهداتی می کند. عدم پایبندی به قول و پیمان، هم اعتبار خودتان و هم حرف هایتان را زیر سؤال خواهد برد. کافی است چند بار زیر قول خود بزنید تا همکاران، مشتریان و رهبری شرکت، صلاحیت و اعتماد پذیری شما را زیر سؤال ببرند و در نهایت موقعیت شغلی تان در معرض تهدید جدی قرار بگیرد.

۴- خبرچینی و شایعه پراکنی

رخ دادن این اشتباه شاید در بافتار دوران دبیرستان موجه تر به نظر برسد تا اتاق هیئت رئیسه ی شرکت؛ اما متأسفانه حقیقت چیز دیگری است. حرف های در گوشی در محیط کار، حدس و گمان ها و شایعات درباره ی زندگی شخصی همکاران می تواند به سرعت به دردسر های بزرگ و اتهام آزار و اذیت بیانجامد و وجهه ی سازمان شما را نیز خدشه دار کند.

اطمینان حاصل کنید از سیاست های شرکت خود درباره ی این نوع ارتباطات مخرب اطلاع دارید. اگر شرکت شما از چنین سیاست هایی بی بهره است، اجتناب از تمام این شایعه پراکنی ها و شایعات می تواند بهترین راه ممکن باشد. به یاد داشته باشید، اگر نمی توانید حرف خوبی بر زبان جاری کنید، بهتر است اصلاً حرفی به زبان نیاورید.

هر یک از این اشتباهات، به نوبه ی خود اعتماد را از بین می برند. اگر اعتماد در محیط کار خدشه دار شود نمی توانید به آینده ی شغلی خود در آنجا چندان مطمئن باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی