ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خط و نشان مدیرعامل رنو نیسان برای پژو در بازار ایران؛ احتمال امضای قرارداد مشارکت بین رنو و سایپا

کارلوس گون مدیرعامل مشهور رنو نیسان در تازه ترین سخنرانی خود در رابطه با بازار ایران اظهارات جالبی را مطرح کرده است. این استراتژیست بزرگ که پس از نجات نیسان از شرایط رو به افول ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۰

کارلوس گون مدیرعامل مشهور رنو نیسان در تازه ترین سخنرانی خود در رابطه با بازار ایران اظهارات جالبی را مطرح کرده است.

این استراتژیست بزرگ که پس از نجات نیسان از شرایط رو به افول اوایل قرن بیست و یکم، حالا برنامه های بلندی را برای مجموعه شرکت های تحت امر خود از گروه رنو نیسان در دستور کار دارد در تازه ترین سخنان خود اینچنین گفته است.

"شما شاهد افزایش تولید رنو خواهید بود که بسیار سریع‌تر از هر خودروساز دیگری خواهد بود. او رقیب فرانسوی خود پژو را که در ژانویه برای بازگشت به ایران و تولید ۲۰۰ هزار خودرو در سال با شرکت ایران خودرو قرارداد امضاء کرد به چالش کشید و اظهار کرد ما مجبور نیستیم برای بازگشت توافق‌نامه امضاء کنیم زیرا هرگز از ایران خارج نشده بودیم."

kwid-9
رنو کوئید پتانسیل دارد تا به جایگزینی ایده آل برای پراید مبدل شود.

این در حالیست که در بازارهای جهانی درآمدهای رنو با ۱۰٫۴ درصد افزایش به ۴۵ میلیارد یورو رسید در حالی که حاشیه سود عملیاتی این شرکت از ۳٫۹ درصد به ۵٫۱ درصد فروش افزایش یافت و بالاتر از هدف میان‌مدت پنج درصدی قرار گرفت.

احیای بازار خودروی اروپا که در سال ۲۰۱۵ به میزان ۹٫۴ درصد رشد کرد به رنو کمک کرد ضعف شدید در بازارهای نوظهور به ویژه در کشورهای روسیه و برزیل را جبران کند.

رنو از سهم عمده خود در شرکت روسیه آوتوواز ۶۲۰ میلیون یورو ضرر کرده و احتمالا برای تقویت این خودروساز روسی که به دلیل فروپاشی تقاضا در روسیه در آستانه ورشکستگی قرار گرفته، سرمایه بیشتری تزریق خواهد کرد.

REN-1

با وجود موقعیت برتر رنو نسبت به پژو در بازار جهانی، اما پژو قرارداد محکمی با ایران خودرو بسته است و از جایگاه شفاف تری در صنعت خودرو ایران برخودار است.

در شرایط فعلی قصد رنو برای خریداری پارس خودرو بی پاسخ مانده است و آنطور که کارلوس گون می گوید، این شرکت تمایلی به امضای توافق نامه تازه برای حضور در بازار ایران ندارد.

با این حساب ساز و کار و عملکرد آینده این شرکت در بازار به بازی شطرنج تبدیل شده است. از یک سو رنو و شریکش یعنی نیسان می توانند با ارائه چند محصول جذاب در سگمنت قیمتی متفاوت، گوی سبقت را از پژو بربایند و به برترین خودروساز بازار ایران مبدل شوند.

اما از طرف دیگر پیچیدگی های تولید و عرضه خودرو در ایران و حاشیه های فراوانی که در چند سال اخیر گریبان گیر پروژه تندر 90 بوده اند می توانند موانع بزرگی را برای تحقق یافتن این رویا ایجاد کنند.

در شرایط ایده آل، رنو این پتانسیل را دارد که در میان مدت مدل ارزان قیمت و اقتصادی کوئید را جایگزین پراید کند و در بازار خودروهای 30 الی 60 میلیونی نیز با محصولات ارزان قیمت داتسون و داچیا پر قدرت وارد شود.

RENAULT KOLEOS (H45) - PHASE 3
رنو هم اکنون با سه شرکت ایران خودرو، پارس خودرو و نگین خودرو همکاری دارد اما درگیر حواشی مربوط با همکاری با این شرکت هاست، آنچنان که در ماه های گذشته ناچار شد عرضه رنو کولوئس را از پارس خودرو گرفته و به نگین خودرو واگذار کند و این تغییر با کاهش قابل توجه قیمت خودرو همراه شد.

این درحالیست که شریک قدرتمند این شرکت یعنی نیسان نیز می تواند مدل های بسیاری را در بازه قیمتی 60 الی 150 میلیون تومان روانه بازار کند و با ارائه جایگزین هایی برای ماکسیما و تینا و عرضه مدل های جذابی مانند کلیو، کپچر، قشقایی و.. سهمی در بازار خودروهای وارداتی بدست آورد و از نظر قیمت و کیفیت بر رقبای کره ای که این روزها سهم قابل توجهی در بازار وارداتی دارند، غلبه کند.

MAXIM-1
نیسان ماکسیما 2016

مدل هایی نظیر کلیو و کپچر به شکل مستقیم رقیب محصولات جدید پژو و ایران خودرو یعنی پژو 208 و پژو 2008 محسوب می شوند و نسل تازه ال 90 نیز به خوبی می تواند رقیب دیگر خودرو تازه ایران خودرو یعنی پژو 301 باشد.

بنابراین طبیعی است که ایران خودرو علاقه چندانی به چنین رقابت مستقیمی بین محصولات تازه پژو نشان خود با رقبای مستقیم از رنو و مونتاژ سایپا نداشته باشد.

PEG-10
نسل جدید تندر 90 رقیب مستقیم پژو 301 محسوب می شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که ظرف روزهای آینده ماجرای همکاری سایپا و رنو چطور پیش خواهد رفت، هرچند علیرغم گمانه زنی ها به نظر نمی رسد که ایران خودرو تمایلی به واگذاری برند رنو به رقیب خود یعنی سایپا داشته باشد و همین امر نیز بر پیچیدگی کلاف سردرگم حضور این شرکت در بازار ایران دامن زده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Parastoo Foroughi
    Parastoo Foroughi | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    https://noornegar.com/

  • Matin
    Matin | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

    این برام سوال بزرگیه که چرا مردم ایران بین تمام کشورهای دنیا نمیتونند سوار بهترین واشینها بشن و ازاد نیستکه ماشینهای المانی و ژاپنی بصورت عمده وارد بشه قیمتش با همین دلار هم بیشتر از تین اشغالهای داخلی نیست.

  • pars
    pars | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    ماشین های پژو خیلی سرتر از رنو هستند . الان 206 رو با L90 مقایسه کنید .اگر یک مدت کیفیت 206 تو یک بازه ای خراب نمبشد اصلا L90 رو نمیومد و از بی رقیبی رو اومد. طبق مقالمه هم L90 جدید رو با 301 مقایسه کنید متوجه میشید . نرمی و سواری و آپشن و ظاهر و موتور پژو خیلی بهتر از رنوست

    • afshin
      afshin | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

      آشغال ترین کمپانیه خودرو سازی اروپا پژو هه این دیگه گفتن نداره
      باز رنو تو بین اروپاییا یه اعتباری داد
      در ضمن ال 90 با 206 اصلا قابل مقایسه نیست...
      206 هاچ بکه در حالی که تندر 90 یه سدان خانوادگی ارزون قیمته
      تندر 90 از نظر کارایی فوق العادهس نسبت به قیمتش
      مشکل بر سره ساده بودن ظاهر این خودرو ه چه داخل چه نمای بیرونی که اگه بدونید این خودرو برای بازار شرق اروپا و خاورمیانه طراحی شده دلیل سادگی طراحیشو متوجه میشد
      در ضمن طراحی لوگان توسط داچیا انجما شده که البته از سری 2012 به بعد از این حالت خشک و بی روح هم دراومده ولی چون راه اندازی خط تولیدش هزینه بر هست (مثل احداث خط تولید هر خودرو دیگه ) مسئولین محترم ترجیح دادن بیخیال بشن

    • اشکان
      اشکان | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

      برادر واقعا اگه کشور های در حال توسعه و جهان سوم نبود، پژو نابود شده بود. الان همین 301 یه محصول واقعا بی کیفیته، از نظر قیمت با لوگان تو یه بازه ست و از این جهت رقیبشه، نه اینکه از نظر کیفیت و ایمنی با هم رقابت کنن. حالا چون یه 206 از L90 خوشگل تره و آپشن هاش بیشتره دلیل نمیشه کلا پژو سرتر از رنو باشه.
      به قول جرمی کلارکسون که پژو هرچیزی میسازه، انگار مهندساش از قصد سعی میکنن بد باشه!

  • محمد
    محمد | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    ماکسیما 2016 فوق العادس.طراحی عاللیه

  • mohammadreza
    mohammadreza | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    چرا هرکدوم یه شرکت جدا نمیزنن مستقل از این شرکت ها؟ چرا دولت و مسئولان اجازه نمیدن؟
    تو کشور اسلامی هستیم وای بر گرانفروش

    • sadegh.t
      sadegh.t | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

      من نمیدونم چرا نمیذارن شرکت جدا بسازن مثلا هیوندای گفته بود میاد ایران به شرطی که کارخانه جدا بزنه اما هیچ وقت جواب درست بهش ندادن نمیدونم چه ایه نازل شده که باید شرکت ها یا با ایرانخودرو یا سایپا باید. شراکت کنن اخه کارخانه جدید هم اشتغال زایی میشه هم رقابت بیشتر میشه اما معلوم نیست مشکل کجاست نه نمیذارن تولید کنن نه واردات با قیمت واقعی بشه

      • ُShahrokh
        ُShahrokh | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

        داداش من ، اجازه بدن اینا شرکت بزنن ، پس کی دزدی کنه ؟ کی خون مردم رو بکنه توی شیشه ؟ کی جون مردم رو بگیره ( با پرایدشون )

        • سعید
          سعید | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

          والا .............. لپ کلوم.

      • ناصر
        ناصر | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

        نمیذارن شرکت بزنن برای اینکه دولت به اندازه قیمت هر خودرویی که وارد میشه سود میکنه . یه شرکت تولید کننده خارجی اینقدر روی یه خودرو سود نمیکنه که دولت ما بدون کمترین زحمتی تقریبا 100 درصد قیمت هر خودرو وارداتی سود میکنه. بعلاوه سود خالص شرکتهای ایران خودرو وسایپا هم از طرف دیگه تو جیبشون میره.

مطالب پیشنهادی