ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خانواده سرفس؛ ابزارهایی که از مبدا شکست به سوی مقصد پیروزی در حرکت هستند

اگر یادتان باشد مدتی پیش گزارش IDC از بازار تبلت ها منتشر شد و سپس این موسسه آماری گمانه زنی کرد که فروش آیپد پرو در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ بیشتر از کل خانواده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

اگر یادتان باشد مدتی پیش گزارش IDC از بازار تبلت ها منتشر شد و سپس این موسسه آماری گمانه زنی کرد که فروش آیپد پرو در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ بیشتر از کل خانواده محصولات سرفس مایکروسافت بوده است.

اگر بخواهیم به اعداد و ارقام توجه کنیم، بله، باید آیپد پروی اپل را برنده دانست چرا که حجم فروش آن بیشتر از رقیب خود بوده است. اما اپل همواره تلاش کرده این فرهنگ را نهادینه سازد که "تعداد فروش، ملاک مناسبی برای سنجش موفقیت نیست".

به وضعیت تلفن های هوشمند نگاه کنید. در حالی که سالانه بیش از یک میلیارد موبایل اندرویدی به فروش می رسد، این اپل بوده که در سال گذشته، ۹۱ درصد از سود این صنعت را به خود اختصاص داده در حالی که صرفا ۱۷ درصد موبایل هایی که در سال پیش در سراسر جهان فروش رفتند، لوگوی سیب گاز خورده بر آنها نقش بسته بود. در نتیجه اپل اینجا از لحاظ آمار فروش برتر نیست اما سودی که از این صنعت کسب کرده، آن را تبدیل به برنده اصلی این کارزار می کند.

شاید بهتر باشد سوال اصلی را اینچنین مطرح کنیم:‌ «آیا خانواده سرفس دارای محصولاتی برنده است؟» طرح کردن پرسش به این شکل بهتر است تا اینکه صرفا به آمار فروش نگریسته و بپنداریم که اکنون آیپد پرو بیشتر فروخته، در نتیجه قاعدتا باید محصول بهتری باشد.

اما پاسخ به پرسش اصلی، این است: «هنوز نه». اما سرفس های مایکروسافت از آنچه کاربران تصور می کنند، بیشتر به موفقیت نزدیک شده اند.

IMG_9599

موسسه IDC باور دارد که مایکروسافت در سه ماهه نهایی ۲۰۱۵ موفق شده ۱.۶ میلیون دستگاه از محصولات خانواده سرفس را به فروش برساند. اپل از سوی دیگر، صرفا دو میلیون دستگاه آیپد پرو به فروش رسانده و این در حالیست که این محصول صرفا در ۱.۵ ماه نهایی از این دوره برای فروش در اختیار کاربران قرار گرفت و در همه طول سه ماه نهایی ۲۰۱۵ در دسترس نبود، چرا که هنوز به بازار عرضه نشده بود.

آیپد پرو و سرفس پرو را در کنار هم قرار دهید. در نگاه اول بیشتر موارد و البته زبان طراحی یکسان به نظر می رسد. اما پس از لحظه ای کار کردن با هر دوی این محصولات متوجه تفاوت های بنیادین آنها خواهید شد.

iPad Pro آمده تا iOS را در نمایشگری بزرگتر عرضه کند در حالی که سرفس پرو، یک ابزار ویندوزی کوچک تر از حد معمول است. قدرت سیستم عامل کلاس دسکتاپ، سرفس را تبدیل به یک کامپیوتر کامل می کند که البته می توانید همانند یک تبلت نیز از آن بهره بگیرید، از طرف دیگر آیپد پرو یک تبلت است که همه تلاش خود را می کند تا شبیه به یک کامپیوتر کامل باشد، و البته تا حد زیادی ناتوان می ماند.

IMG_9682

iPad Pro آمده تا iOS را در نمایشگری بزرگتر عرضه کند در حالی که سرفس پرو، یک ابزار ویندوزی کوچک تر از حد معمول است

آپید پرو می خواهد شما را مجبور کند با اپلیکیشن هایی موبایلی کارهای خود را انجام دهید. شاید بسیاری از افراد بتوانند چنین کاری بکنند ولی فقدان انعطاف پذیری در iOS، برای محصولی که می خواهد یک کامپیوتر باشد، دست کاربر این محصول را تا حدی می بندد.

از نظر خیلی ها، به همین یک دلیل، سرفس پرو برنده ی این رقابت است. شما هر کار بخواهید می توانید با سرفس ها انجام دهید در حالی که آیپد پرو (و سایر آیپدها و البته بسیاری از تبلت های اندرویدی) عملکرد پویایی به عنوان یک جایگزین برای کامپیوتر شخصی ندارند و به قول خود مایکروسافت، ابزارهایی جانبی هستند.

مزیت بزرگ آیپد پرو این است که از خانواده ای خوشنام به نام آیپد آمده و البته سازنده ای خوشنام به نام اپل آن را می سازد. اگرچه اکنون دیگر در قدرت بازاریابی اپل نیز رخنه های کوچکی مشاهده می شود اما فروش بالای آیپد غول پیکر را باید به حساب اعتبار سازنده و درصد بسیار بالای رضایت مشتری از اکوسیستم اپل گذاشت. برای بیشتر کاربرانی که یک «تبلت» نیاز دارند، اپل و آیپد هایش همواره انتخابی محترم و امن هستند.

فروش بالای آیپد پرو را بگذارید به حساب اعتبار سازنده اش؛ خرید محصولات اپل، یک انتخاب "امن" است

عرضه و فروش آیپد پرو برای اپل کار چندان سختی نبود. این شرکت یک روز تصمیم گرفت چنین محصولی بسازد و سپس آن را در رویداد رونمایی از آیفون های جدید معرفی کرد. در واقع اپل با این کار عضوی جدید به خانواده آیپد اضافه کرد؛ خانواده ای که قبلا امتحان خود را پس داده بود و همانطور که گفتیم، از نظر خیلی ها یک انتخاب امن به شمار می آمد.

SurFacepro4-32

حال وضعیت مایکروسافت را با اپل مورد مقایسه قرار دهید. حتی هنوز هم آنطور به محصولات مایکروسافت عشق ورزیده نمی شود هرچند که شرایط ردمونی ها نیز در حال تغییر است. مایکروسافت شروعی لرزان را با ویندوز RT و سخت افزار کم قدرت موبایلی آن زمان تجربه کرد. حالا نسخه های Pro پویا تر شده اند و البته استعداد طراحی و افزودن قابلیت های نو در دستگاه ها نیز، در ردموند افزایش داشته.

اکنون خط تولید تبلت های مایکروسافت به حدی ارتقا یافته که تبدیل شده است به ویترینی برای ویندوز دهم. سیستم عامل مایکروسافت تجربه ای عالی برای کاربر به ارمغان آورده و تلاش می کند آنها را در مدیریت فضای ابری یاری رساند. می توان بزرگترین بهبود در شرایط مایکروسافت و محصولات اش را، اهمیت بیشتر این شرکت به طراحی دانست.

طراحی در مایکروسافت به حدی پیشرفت کرده و اکنون یارای رقابت است که خود سرفس ها زیبایی سخت افزاری را به نمایش می کشند در حالی که ویندوز ۱۰ به سادگی از سوی کاربران درک می شود.

SurFacepro4-46

در این بین باید اشاره کرد که تجربه ای که سرفس ها در اختیار کاربر می گذارند هنوز به تکامل نهایی خود نرسیده. سرفس پرو ۴ از مشکل مدیریت انرژی رنج می برد در حالی که درایور نمایشگر آن نیز با مشکلاتی رو به روست. اکنون مایکروسافت تلاش می کند مشکلات یاد شده را برطرف سازد اما برای شرکت و محصولی در این سطح، بهتر بود چنین ایراداتی در همان مرحله اول در سرفس ها دیده نمی شد.

همین مسائل باعث ایجاد این حس می شوند که "مایکروسافت همچنان تلاش می کند خود را پیدا کند". این اتفاق بالاخره در آینده خواهد افتاد و مایکروسافت هم خودش را پیدا می کند و در خصوص مشکلات فعلی هم، به نظر می رسد که مشتریان با آنها کنار آمده و قبول شان کرده اند.

SurFacepro4-3

از لحاظ سخت افزاری و با توجه به مشکلات سرفس پرو ۴، شرکت های تکنولوژیک تمایلی ندارد در جایگاه کنونی مایکروسافت قرار داشته باشند و این در حالیست که از لحاظ نرم افزاری نیز این شرکت به سختی تلاش می کند تا کاربران را متقاعد به استفاده ویندوز ۱۰ نماید و بدون اینکه بخواهند، این سیستم عامل را روی کامپیوترهای آنها می فرستد تا اگر روزی تصمیم به آپدیت گرفتند، این اقدام با سرعت بیشتری انجام شود.

تمرکز مایکروسافت حالا بر نرم افزار معطوف شده و در این بین، به فضای ابری توجه ویژه ای نشان می دهد. اکنون محصولات سری سرفس از نگاه مایکروسافت، بهترین انتخاب برای استفاده از ویندوز ۱۰ هستند. شاید البته حالا بتوان گفت که این محصولات هنوز آنقدر رشد نداشته اند که بخواهند ادعای پیروزی کنند، اما بردهای گاه و بی گاه شان هم آنقدرها کم نبوده و نشان می دهد مایکروسافت می تواند ایده ای که ۵ سال پیش مطرح کرد را همچنان به سوی کمال پیش ببرد.

محصولاتی که سال ها پیش با ویندوز RT و سخت افزار نامناسب پا در جاده ی مبارزه گذاشتند، مسیری بسیار ناهوار را سپری کردند؛ هنوز البته راه زیادی باقی مانده ولی جاده اکنون در برابر مایکروسافت هموارتر از هر زمان دیگری شده و موفقیت از آن دور، سو سو می زند.


تماشا کنید:

بررسی آیپد پرو در دیجیاتو

بررسی سرفس پرو ۴ در دیجیاتو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • احسان چهری
    احسان چهری | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    مایکی دمش گرم اگرچه کوبیده شد:)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی