ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

از ترک تحصیل تا تحقق رؤیایی ۱۰۰ میلیون دلاری

تجربه نشان داده است که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، بی نهایت مسیر مختلف وجود دارد. موفق ترین بنیانگذاران، کارآفرینان و فعالان حال حاضر حوزه ی کسب و کار، به شیوه های ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

تجربه نشان داده است که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، بی نهایت مسیر مختلف وجود دارد. موفق ترین بنیانگذاران، کارآفرینان و فعالان حال حاضر حوزه ی کسب و کار، به شیوه های متعدد و گوناگونی به موقعیت فعلی خود رسیده اند.

مارک مک دونالد دانشگاه را در سن ۱۹ سالگی، و یوشیا همفری دبیرستان را در سن ۱۷ سالگی ترک کردند، تا با هم به دنبال رؤیای راه اندازی یک کسب و کار بروند. یوشیا در این باره می گوید «هر دوی ما به این موضوع باور و تعهد داشتیم که مستقیماً وقت گذاشتن و کار کردن روی رؤیایمان به جای صرف چهار تا پنج سال در دانشگاه، در دراز مدت ما را به موفقیت نزدیک تر می کند».

این دو در ماه آگوست سال ۲۰۱۱، یعنی زمانی که تنها ۱۸ و ۱۹ سال داشتند، شرکت خود را با سرمایه ی خالصی کمتر از ۳۰۰۰ دلار به راه انداختند. آنها دفتر گران قیمتی در بلندترین ساختمان نیمکره ی جنوبی اجاره کردند، و شرکت تولید اپلیکیشن جدیدشان به نام اپستر آنجا متولد شد.

چهار سال بعد، این شرکت با بیش از ۳۰۰ نفر کارمند، در سه قاره گسترش یافته است و درآمدی ۸ رقمی دارد. انتظار می رود اپستر در سال ۲۰۱۶ دو برابر شود و تا سال ۲۰۱۸ درآمدی ۱۰۰ میلیون دلاری رقم بزند. بنیانگذاران اپستر به اینکه تا کنون هیچ سرمایه ی خارجی برای کسب و کار خود جذب نکرده اند افتخار می کنند؛ آنها تا کنون روی پای خود ایستاده اند.

مارک و یوشیا به هیچ کس توصیه نمی کنند برای دنبال کردن رؤیایشان دانشگاه را رها کنند. اما برای کسانی که به دنبال موفقیت هستند از تجربه ی خود ۵ درس مهم دارند که در ادامه خواهید خواند.

۱- به دنبال رؤیای خود باشید

هیچگاه از دنبال کردن رؤیاهای خود نترسید و به یاد داشته باشید مسیری که شما را به رؤیایتان می رساند لزوماً همیشه از دانشگاه یا درس خواندن نمی گذرد. اطرافیان، معلم ها، والدین و دیگران به شما خواهند گفت این کار دیوانگی است و توصیه می کنند مسیر عادی زندگی را طی کنید. اما شما برای اینکه دست به کار شوید و کسب و کار موفقی به راه بیندازید به مدرک MBA نیاز ندارید؛ خیلی چیز ها را در عمل می توان یاد گرفت. در ثانی، نمی توان صرفاً با کتاب خواندن تمام چم و خم های اداره ی یک شرکت موفق را فرا گرفت.

۲- با راحت نبودن کنار بیایید

ترک کردن تحصیل در سنین پایین برای دنبال کردن یک رؤیا همانطور که از شمایلش بر می آید از محدوده ی آسایش خیلی ها فاصله ی زیادی دارد. این را در نظر داشته باشید که با محتاطانه عمل کردن ممکن است به جایی نرسید. گاهی اوقات باید به شدت ترسید. این چیز بدی نیست، چون بیانگر رشد شماست. همیشه باید حواستان باشد ببینید در محدوده ی آسایش خود هستید یا نه، چون اغلب اوقات به این موضوع توجه نمی کنید. اگر متوجه شدید مدتهاست در چرخه ی روتین و راحتی قرار گرفته اید، به فکر اهداف و یا اقداماتی باشید که دوباره شما را از محدوده ی آسایشتان خارج کنند و آنها را دنبال کنید.

۳- سخت کار کنید

سخت کوشی همیشه بر استعداد غلبه می کند. اگر هم هر دو را در خود دارید که چه بهتر. یوشیا می گوید «اگر کسی مثل حالت استاندارد هفته ای ۴۰ ساعت کار کند و من هفته ای ۱۰۰ ساعت، از لحاظ نظری می توانم ظرف یک سال به اندازه ی دو سال و نیم او کار کنم. به این ترتیب کاری که انجام دادنش برای دیگران ۱۰ سال طول می کشد، با تمرکز مناسب برای من ۴ سال یا کمتر به طور خواهد انجامید».

۴- برنامه ی آموزشی خودتان را داشته باشید

مارک و یوشیا با اینکه دانشگاه را رها کردند، هیچگاه یادگیری را کنار نگذاشتند. در حقیقت، اگر از آنها بپرسید به شما خواهند گفت که بیشتر از دانشجوها برای یادگیری وقت صرف می کنند. تنها تفاوت کار اینجاست که مارک و یوشیا به عنوان دو کارآفرین، توانسته اند از میان موضوعاتی که توجهشان را به خود جلب می کند و می توانند از آنها در کسب و کارشان استفاده ای عملی ببرند، برنامه ی آموزشی مناسبی برای خود ترتیب دهند. هر دوی آنها می گویند کتاب زیاد می خوانند و با دنبال کردن نشریات مختلف، همواره خود را در جریان آنچه که در صنعت فناوری رخ می دهد قرار می دهند.

۵- چشم انداز داشته باشید

چشم انداز اپستر، «ایجاد کانونی برای توسعه ی بهترین ایده ها و نوآوری های جهان» است. این چشم انداز مارک و یوشیاست که در روز های اولیه ی شروع به کار خود آن را با دنیا به اشتراک گذاشتند. چهار سال بعد، این چشم انداز پیشران تک تک تصمیماتی است که بنیانگذاران این شرکت اتخاذ می کنند، و برای جذب افراد با استعداد و کسب اعتماد و مشارکت آنها مفید واقع می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    چرا مطالب سایت امکان چاپ ندارد،

    • RZ@
      RZ@ | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

      داداش چون چاپگر رنگش تموم شده ...

  • mitr
    mitr | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    ما ایرانیا فقط ترک تحصیلشو یاد گرفتیم متاسفانه

مطالب پیشنهادی