ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ های چینی و تلاش جهت تبدیل کردن «شنژن» به رقیبی برای «سیلیکون ولی»

گروه های کارمندان با شلوار جین و پیراهن های ساده و غیر رسمی در میزهای چیده شده کنار هم مشغول به کار هستند؛ میزهایی که روی آنها می توان کامپیوتر و لپ تاپ های بسیاری ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

گروه های کارمندان با شلوار جین و پیراهن های ساده و غیر رسمی در میزهای چیده شده کنار هم مشغول به کار هستند؛ میزهایی که روی آنها می توان کامپیوتر و لپ تاپ های بسیاری مشاهده کرد. برخی دیگر در مقابل کنسول های گیمینگ لم داده و مشغول بازی هستند.

احتمالا با مطالعه آنچه در فوق آمد، به یاد «سیلیکون ولی» در کالیفرنیای آمریکا افتاده اید اما در مورد شهر «شنژن» در چین صحبت می کنیم؛ مکانی که اکنون تبدیل شده است به یکی از بزرگ ترین محل ها برای شکل گیری استارتاپ های مختلف.

در حالی که در سراسر چین، کارخانه ها و شرکت های معتبر در حال تعطیل کردن و یا کاهش نیروهای خود هستند، محلی با وسعت ۵ هزار متر به نام «Simply Work» در منطثه «Nanshan» از شهر شنژن در اختیار استارتاپ ها قرار گرفته که متشکل از ۴۰ دفتر مختلف است و دست کم ۲۰ گروه اکنون در لیست انتظار حضور در این محل هستند.

محل یاد شده به طور کلی در اختیار استارتاپ های اینترنتی قرار گرفته. موسس و مسئول مالی این مکان به نام «جیانگ ینگ جنگ» (Jiang Yangjing) می گوید: «گروه هایی که کار خود را در این مکان آغاز می کنند، بسیار علاقمند به داشتن تجارت خودشان هستند و نمی خواهند اجازه دهند وضعیت رکود اقتصادی، نظر و دیدگاه هایشان را تغییر دهد.»

در میان این گروه ها، یک استارتاپ وجود دارد به نام «Startup Salad» که اگر بخواهید گروهی تشکیل داده و کسب و کار خود را آغاز کنید، بهتر است به سراغ آن بروید. این مجموعه به موسسین کمک می کند تا کارمندان خود را یافته و حتی می تواند برای آنها سرمایه گذار یا مشاور پیدا کند. موسس Startup Salad، آقای «شان لو» (Shan Lu) می گوید: «علت علاقمندی افراد به مشاغل و گروه های اینچنینی، موفقیت بسیار بالای شرکت اینترنتی "علی بابا" یا گروه تجاری "Tencent" بوده است.»

BN-MO786_cstart_P_20160212015200-w600
گروه های جوان در «Simply Work» و در دفاتر مشترک مشغول به کار هستند.

اهمیتی ندارد پدرتان کیست؛ اینجا فقط استعدادهای شما مهم هستند

شنژن به هیچ عنوان از مشکلات اقتصادی اخیر چین مصون نبوده است. اکنون سرمایه گذاران به سختی قبول می کنند تا مسئولیت مالی استارتاپ ها را بر عهده گیرند و در مورد موفقیت شرکت های کوچک اینترنتی، دیرباروتر شده اند. در این بین می توان مشاهده کرد استارتاپ هایی که در ابتدای سال پیش سرمایه اولیه جذب کرده اند، برای جذب دور دوم سرمایه با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

«لیانگ لیانگ» (Liang Liang)، موسس یک استارتاپ مربوط به جمع آوری اطلاعات پزشکی کاربران به نام «Zhidao» می گوید: «سرمایه گذاران اکنون بیش از هر زمان دیگری سختگیر و انتخاب گر شده اند.»

آقای لیانگ همچنین می گوید که در ماه مه سال ۲۰۱۵ موفق شده ۱۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند در حالی که تلاشش برای جذب سرمایه های بعدی از ماه نوامبر سال پیش تا کنون بی نتیجه مانده است.

در این میان ولی موسس Startup Salad خبر می دهد که علاقه برای کارآفرینی همچنان در اوج باقی مانده: «بیشتر به استارتاپ های تکنولوژیک به این چشم نگاه می شود که باید رشدی انفجاری داشته باشند. این در حالیست که سرمایه گذاران وقتی که وضعیت بازار بورس مناسب نباشد ترجیح می دهند به سراغ استارتاپ های تکنولوژیک و اینترنتی آمده و در آنها سرمایه گذاری کنند.»

همچنین اشاره داشت که دولت چین هم تلاش نموده تا «شنژن» را تبدیل به مرکزیت فناوری و نوآوری کند. از سوی دیگر جالب است بدانید که «شانگهای» و «پکن» نیز در این راستا با شنژن در حال رقابت هستند ولی در اصل این شنژن است که می خواهد تبدیل به یک «سیلیکون ولی» در چین شود.

مقامات دولتی چین اظهار نموده اند که تا سال ۲۰۲۰، شنژن باید ۱۰۰۰ استارتاپ اینترنتی داشته باشد که دست کم از ۶۰۰ هزار کارمند با استعداد بهره مند باشند.

موسس Startup Salad در ادامه صحبت اش می گوید: «شنژن می خواهد ببیند استعداد شما چیست و کاری به اینکه فرزند چه کسی هستید ندارد. همه در این محل به سختی مشغول کار هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    همینو کم داشتیم

  • حسن
    حسن | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    قبلا به دوستان عرض کردم ما در زبان چینی حرف ژ نداریم بنابراین کلمه شنژن غلط هست. در اصل اسم این شهر شنجن هست.

  • سیاوش
    سیاوش | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    سیلیکون ولی خیلی ایده ی خوبی نیست و باعث تمرکز گرایی میشه. بهتره که در همه جای کشور استارتاپ ها حضور داشته باشن

  • narcis
    narcis | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    چینیا فقط بدل خود سیلیکان ولی رو نساخته بودن :))

مطالب پیشنهادی