ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فولکس واگن، مرسدس بنز و شاید ب ام و، مونتاژ خودروهای آلمانی در ایران از رویا تا واقعیت

اطلاعات چندان دقیقی از جزییات ماجرا روشن نیست اما خبرهای امیدوار کننده ای از نهایی شدن قرارداد فولکس واگن با یکی از خودروسازان مهم کشور به گوش می رسد. مرسدس بنز نیز چندی پیش قرادادش ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

اطلاعات چندان دقیقی از جزییات ماجرا روشن نیست اما خبرهای امیدوار کننده ای از نهایی شدن قرارداد فولکس واگن با یکی از خودروسازان مهم کشور به گوش می رسد.

مرسدس بنز نیز چندی پیش قرادادش را با ایران خودرو دیزل نهایی کرد و در کنار مونتاژ مدل های تجاری قصد دارد تا برخی محصولات سواری خود را نیز از طریق ستاره ایران روانه خیابان ها کند و در شب گذشته شایعه ای از مذاکره یکی از خودروسازان با نماینده ب ام و در امارات در فضای اینترنت منتشر شد.

BM-35

حالا امید به تولید و عرضه خودروهای آلمانی در بازار کشورمان بیش از هر زمان دیگریست اما آیا شانسی هم برای تغییرات بزرگ در بازار وجود دارد یا این قرارداد ها صرفا هیجاناتی زود گذر هستند؟

کرمان موتور بزرگترین کاندیدا برای همکاری با فولکس واگن است و در حدود یک دهه قبل نیز سابقه چنین همکاری ای را با مونتاژ و عرضه فولکس واگن گل در کارنامه دارد.

در آن زمان علیرغم شرایط اقتصادی نسبتا مساعد کشور (نسبت به وضعیت فعلی) مدل ارزان قیمت و برزیلی گل نمی توانست با قیمت رقابتی به جنگ رقبایی چون پژو 206 برود و علیرغم کیفیت بالا تا حدی به حاشیه رانده شده بود.

VW GOL-1
فولکس واگن گل که در نیمه اول دهه 80 توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ می شد.

این درحالی بود که گردش چرخ روزگار شانس مونتاژ و عرضه مدل های جذاب تری چون بورا را به کرمان موتور نداد اما مسلم بود که چنین خودروهایی نیز نمی توانستند از نظر قیمتی تهدیدی برای محصولات سایپا و ایران خودرو به حساب بیایند.

حالا نیز شرایط کم و بیش مشابه به نظر می رسد. فولکس واگن علیرغم تمام قدرت مهندسی و دانش طراحی عظیمش، برخلاف رنو یا خودروسازان چینی و هندی، مدل های ارزان قیمت چندانی در سبد محصولات خود ندارد و بعید است بتواند در بازار خودروهای کمتر از 60 میلیونی تحولی ایجاد کند.

BM-9

برای مرسدس بنز نیز وضعیت مشابهی برقرار است. این خودروساز چندین سال قبل مدل های ئی کلاس را در شرکت ستاره ایران مونتاژ می کرد که البته از قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های وارداتی برخوردار بودند اما واقعیت این است که به هرحال قیمت یک خودرو 200 - 400 میلیون تومانی از سطح درآمد عموم افراد بالاتر است و مونتاژ یا عدم مونتاژ چنین خودروهایی فرق چندانی به حال صنعت خودرو کشور نمی کند.

MERS-1
شرکت ستاره ایران حد فاصل سال های 87 تا 91 نسل قبلی مرسدس بنز E CLASS را به شکل محدود در ایران خودرو دیزل مونتاژ می کرد.

به خصوص آنکه مونتاژ CKD رهاورد چندانی برای صنعت قطعه سازی نیز ندارد و دانشی را برای ایشان به ارمغان نمی آورد.

در نهایت باید سراغ ب ام و رفت که وضعیتی مجهول تر از دو رقیب دیگر دارد. ظاهرا مدیران این شرکت آلمانی تمایلی برای مشارکت با یک خودروساز دولتی ندارند و بنابراین ایران خودرو و سایپا از گردونه رقابت برای همکاری با ب ام و حذف می شوند.

کرمان موتور شاید تنها خودروسازی باشد که از خطوط تولید و استقلال لازم برای قدم گذاشتن در این راه برخودار است اما ثبت قراداد این شرکت با فولکس واگن محتمل تر به نظر می رسد تا ب ام و.

bmw-final-2040-065.0.0

از سوی دیگر در نهایت امر نیز تفاوتی در نتیجه این پروژه حاصل نمی شود. ب ام و هم مانند مرسدس بنز محصولات گران قیمتی را در سبد خود دارد و تحت هیچ شرایطی نمی توان عرضه خودرویی با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان را با برند ب ام و تصور کرد.

در واقع مونتاژ خودروهای مرسدس بنز و ب ام و شاید تنها 3 مزیت برای مصرف کننده ثروتمند ایرانی داشته باشد.

نخست آنکه با توجه به تعرفه واردات قطعات منفصله CKD و مقایسه آن با تعرفه واردات خودرو کامل، قیمت تمام شده محصول ممکن است 20 تا 30 درصد نسبت به نمونه وارداتی کاهش یابد.

p4020368-1
محصولات ب ام و در بازار جهانی بین 25 الی 150 هزار دلار قیمت دارند.

دوم اینکه مونتاژ یک خودرو در داخل کشور به معنای خدمات پس از فروش بیشتر، بازار دست دوم بهتر و قطعات یدکی فراوان تر است که در بلند مدت به نفع خریدار تمام می شود.

سومین دستاورد هم به دور زدن قوانین سفت و سخت وارداتی مربوط می شود. در شرایط فعلی واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر با ممنوعیت قانونی روبروست، اما در صورت مونتاژ خودرو در داخل کشور می توان انتظار عرضه خودروهای لوکس و قدرتمند با موتورهای حجیم را نیز داشت.

این مورد اخیر برای علاقه مندان به دنیای خودرو هیجان انگیز به نظر می رسد اما با توجه به مشخصات و قیمت چنین خودروهایی نمی توان به فراگیر شدن و عرضه گسترده آن ها در کشورمان امید چندانی داشت.

Mercedes-Benz-C-Class_2015_800x600_wallpaper_51

در نهایت اینکه مونتاژ چنین خودروهایی در داخل کشور می تواند معادلات سنتی بازار خودروهای وارداتی و گران قیمت را تا حدی تغییر دهد و باعث ورود خودروهای مونتاژی آلمانی به بازار سنتی خودروهای کره ای و ژاپنی شود.

ادامه چنین رویه ای در بلند مدت باعث افزایش تمایل خودروسازان کره ای و ژاپنی برای مونتاژ محصولاتشان در بازار ایران خواهد شد. چرا که این خودروسازان تنها در این صورت می توانند از نظر قیمتی فاصله فعلی را با رقبای اروپایی حفظ کنند.

2013_vw_is_run_like_no_other

طبیعی است که در نهایت چنین فرایندی علاوه بر اشتغال زایی به نفع مصرف کننده ایرانی تمام می شود که می تواند محصولات روز جهان را با قیمت مناسب تر و خدمات پس از فروش بهتری خریداری کند اما به هرحال نفوذ خودروسازان بزرگ به بازار خودروهای ارزان قیمت کشورمان پروسه ای طولانی و بسیار پیچیده است که نمی توان در کوتاه مدت به آن امید بست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • ramy
    ramy | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

    یعنی پراید که بخرم موتور بنز روشه ایول???????????

  • محمد مهدی
    محمد مهدی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    حتما هم قیمتش خدا تومنه

  • پوریا
    پوریا | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    اینکه مارک BMW رو جلوتر از Mercedes Benz گزاشتن کار خیلی زشتیه

  • حسین
    حسین | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    در ضمن الان اروپاییا با جون و دل به تکنولوژی منتقل میکن چون مجبورن هزینه تولید تو کشوراشون خیلی زیاده اگه جنس گرون به دست مردمشون بدن مردم اعتراض میکنن همون کاری رو با ما میکنن که آمریکاییا با کره جنوبی کردن یا با چین یا ژاپنو تایوان یه روزی جنسای ژاپنی ارزون ترین جنسای دنیا بودن بعد شد نوبت کره ای ها بعد شد نوبت چینی ها الان دیگه ژاپن نمیتونه جنس ارزون تولید کنه کره هم نمیتونه وتا پنج سال آینده چین هم نمیتونه بعدم میشه نوبت هند بعد ترکیه بعد ایران همین جور پیش میره

  • حسین
    حسین | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    سلام مشکل مردم ما این نیست که تکنولوژی ساخت ندارن یا ماشینشون وارداتیه مشکل اصلیمون اینه که پول نداریم یا بهتر بگم پولمون ارزش نداره یه نگاه به خیابون بنداز 80 درصد ماشینا زیر سی میلیونه اگه این شرکتایی که گفتین بیان ایران عمرا بتونن ماشین زیر بیست میلیون تولید کنن این دوتا اتفاق باید بیفته
    یا سطح درآمد مردم بره بالا بدون اینکه هیچ جنسی گرون بشه (مثلا درآمد سالانه یه کارگر معمولی بشه 35میلیون تومن) یا ماشین زیر بیست میلیون تولید بشه که دومی هم عقلانی تر و هم محتمل تره که البته یا چینیا برامون تولید کنن یا هندیا یا خودمون تکنولوژی از آلمان ایتالیا فرانسه بیاریم تو کشور خودمون یا کشورای فقیرتر مثل آفریقا عراق سوریه افغانستان خط تولید راه بندازیم تا هزینه ها رو تولید انبوه سرشکن بشه و به نتیجه مطلوب برسیم برا اونا تولید کنیم برا خودمونم تولید کنیم سهم اروپاییارو هم بدیم که البته احتمال این که امنیت تو بازارایی که گفتم برقرار بشه نیست مگر اینکه سپاه دست بکار بشه
    یک کلام رونق اقتصادی ما بستگی کامل به به بازارای کشورای همسایمون(البته دوستانمون) داره اگه اونا امنیت داشته باشن اقتصاد داشته باشن ما هم داریم در غیر این صورت نه. مثال بارزشم تمام برندای خودرو سازی جهان مثلا یه لحظه هیوندای رو بدون بازار آمریکا تصور کنید یک هفته هم دووم نمیاره

    • m e t i
      m e t i | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

      شما بازار امریکا رو با بازار عراق یکی حساب میکنی؟

      نظرتون زیبا بود ولی خیلی کارت پستالی بود دوسته عزیز... چینیا ماشین هزار دلاری ام بسازن ....دلالای محترم قیمتشو میرسونن به سی میلیون تومن...کشور از اساس مشکل داره ...وقتی کلیه هزینه تولید و قطعات ی پراید ده میلیون تومنه چرا بایدمردم بیست میلیون تومن بخرن ؟

      وقتی بازاره کشوره خودمون سالانه یک میلیون فروش خودرو برای مصرف داخلی داره چرا بازم خودرو سازا بهونه میارن که فروش پایینه و نمیشه با این درامد نواوری کرد...

      چرا مرسدس بنز وقتی ی خودرو کلاس Eمیسازه پیش بینی فروشه جهانیه خودروش چهل هزار دستگاه در ساله سود کسب میکنه ....ولی خودرو سازه داخلی که سالانه نیم میلیون پراید میفروشه با سوده نهاییه بیشتر از صد در صد بازم میناله؟

      اگه رونق اقتصادی یعنی اینکه مردم جامعه پولشون رو دور بریزن فرغون بخرن ...ولی امنیت مالی و جانی شون رو از بین ببرن...من به عنوان ی فرد از این جامعه میگم که رونق اقتصادی نمیخوام..

      همون بهتر که ورشکسته شن خودرو سازیا...درضمن ورود یک نهاد نظامی به بحثای اقتصادی اصلا درست نیس و در هیچ جای دنیام قابل قبول نیست..چون پیامد های فاجعه باری داره...

      درضمن هیوندا که محصوله کشوره کره هست مجبوره دنباله بازار باشه چون فروشه خودروی اون کشور پایینه ...

      ولی کشور ما یکی از بزرگترین بازار های مصرف کننده ی خودرو رو داره پس بهتره اول به فکره مردم خودمون باشیم تا اینکه بریم تو افغانستان یا ونزوعلا خط تولید بزنیم... :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی