ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه «لون» گوگل در یک قدمی منتفی شدن، وارد مرحله تست اپراتورها می شود

گوگل با کلید زدن پروژه ای به نام لون قصد دارد از طریق بالون اینترنت را به بخش های دور افتاده دنیا برساند. این پروژه فاز توسعه خود را پشت سر گذاشته و قرار است که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

گوگل با کلید زدن پروژه ای به نام لون قصد دارد از طریق بالون اینترنت را به بخش های دور افتاده دنیا برساند. این پروژه فاز توسعه خود را پشت سر گذاشته و قرار است که در آینده نزدیک با کمک اپراتورهای اندونزی و دیگر کشورهای دنیا وارد مرحله تست شود.

اما پروژه لون تقریبا در عمل به تعهداتش ناکام ماند. در واقع گوگل برای یافتن بالون های مناسبی که علاوه بر قیمت پایین، دوام کافی هم داشته باشند و بتوانند علاوه بر شناور شدن در هوا مسیر پیش بینی شده را هم در استراتوسفر طی کنند، با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است.

Astro Teller رئیس واحد اکس آلفابت (پیشتر گوگل اکس) در این باره گفت: ما بالون های زیادی تولید کردیم و آنها را برای جمعیتی که در کنفرانس سالانه تد دور هم جمع شده بودند به نمایش گذاشتیم.

نمونه های ارائه شده علاوه بر ظاهر زیبایشان اشکال مختلفی داشتند؛ برخی گرد و برخی دیگر همچون بالش های بزرگی بودند که در هوا شناورند.

اما عاقبت این کمپانی طرحی را پیدا کرد که با قیمت پایین قابل تولید است و در عین حال می تواند مسیرش را با دقت پیدا کند. این بالون طبق اعلام تلر سال گذشته ظرف یک بازه زمانی 187 روزه دور دنیا را حدودا 19 بار طی کرد.

او می گوید: بنابراین ما در نظر داریم که همین مسیر را ادامه دهیم. در مرحله بعدی قرار است که کارشناسان آلفابت مشخص نمایند این بالون چطور می خواهد سرویس اینترنت واقعی را در اختیار مشتریان قرار دهد.

آلفابت علاوه بر اندونزی قراردادی هم با دولت سریلانکا امضا کرده است که به موجب آن دسترسی این شرکت به فرکانس های رادیویی مورد نیازش تامین می گردد تا پروژه ارائه اینترنت رایگان خود را به پیش ببرد.

Google-Loon-2

شرکت مادرتخصصی گوگل همچنین مشغول مذاکره با دیگر اپراتورهای اقصی نقاط دنیاست و آنطور که تلر می گوید قرار است که ظرف 5 تا 10 سال آینده 5 میلیارد نفر دیگر به جمع استفاده کنندگان از این سرویس اضافه گردند.

او گفت:این پروژه دنیا را به طرقی که تصور کردنش غیر ممکن خواهد بود تغییر خواهد داد.

او در کنفرانس تد خود به دو پروژه جاه طلبانه دیگر آلفابت اشاره کرد که به صورت نیمه تمام باقی ماندند: نخست کشاورزی عمودی که میزان مصرف آب در آن یک دهم حجم معمول است و  زمین مورد نیازش نیز صدها برابر کوچک تر از مساحتی است که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد.

البته چندی پیش گوگل اقدام به کشت کاهو با این روش کرد اما هیچگاه نتوانست غلاتی نظیر برنج را با این روش به مرحله تولید آن هم از نوع انبوهش برساند.

پروژه دیگر که به کشورهای محصور در خشکی مربوط می شد قرار بود امکان حمل و نقل ارزان کالاها با استفاده از نوعی کشتی باربری هوایی شبیه به راکت را فراهم نماید که برای پرواز و فرود نیازی به مسیر اختصاصی ندارد.

تلر در این باره گفت: شاید این ایده به خودی خود عملی باشد اما ساختن تنها یکی از این هواپیماها حدودا 200 میلیون دلار هزینه برد که حتی برای شرکتی نظیر گوگل نیز بیش از اندازه گران تمام است.

تلر اظهار داشت: اگر هر یک از پروژه های ما پاشنه آشیلی دارد در این مرحله می خواهیم آن را تشخیص دهیم. او ادامه داد: گوگل در برخی موارد به دنبال راهکارهایی می گردد که می توانند یک پروژه را بهتر کنند و این کاری است که به عنوان مثال در مورد پروژه ماشین های خودران صورت گرفت.

به گفته او، در ابتدا گوگل در نظر داشت ماشینی بسازد که در همه شرایط به جز موارد بسیار چالش برانگیز خودران باشد و در آن شرایط راننده بتواند کنترل ماشین را به دست بگیرد. اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که چون در تمام طول مسیر ماشین هدایت خود را بر عهده داشته راننده نمی تواند به سرعت وارد عمل شود و کنترل خودرو را به دست بگیرد.

به همین خاطر، در ادامه گوگل به فکر ساخت نمونه هایی افتاد که تماما خودران هستند و هم اکنون نیز ماشین های تولیدی اش در خیابان های مانتین ویو و آستن با بهره گیری از چنین مشخصه ای در تردد هستند.

در کنفرانس سال قبل تد، کریس اورسان مدیر ارشد واحد ماشین های خودران گوگل اظهار داشت که تمایلش این بوده ماشین های خودران تا سال 2020 به سطح خیابان ها بیایند؛ یعنی قبل از زمانی که پسر دوازده ساله اش بتواند گواهینامه رانندگی اش را بگیرد.

تلر در ادامه گفت، سخت ترین بخش کار برای اکس این است که تصمیم بگیرد کدام پروژه ها را نگه دارد و کدامیک را کنار بگذارد. برای این منظور، شرکت کارش را با بررسی سخت ترین قسمت های پروژه های بلند پروازانه اش آغاز می کند و تنها بودجه مواردی را تامین می کند که می توانند از سخت ترین تست ها با سربلندی بیرون بیایند.

گفتنی است که تلر در زمره نخستین سخنگویان کنفرانس امسال تد است و قرار شده که در مرحله بعد، سخنرانی هایی با محوریت واقعیت مجازی و افزوده انجام شوند و دست کم نیمی از اجراها به تکنولوژی های نوظهور اختصاص خواهند یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • زهرا
    زهرا | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

    خیلی پروژه خوبیه فقط خداکنه زود تر پیاده سازی بشه

  • meity
    meity | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    خیلی پروژه خوبیه اگه اوکی بشه.

مطالب پیشنهادی