ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنیک لیزری جدید ذخیره سازی ابدی 360 ترابایت داده روی یک قطعه کوارتز را ممکن کرد

به دنبال ابزاری با ظرفیت نامحدود برای ذخیره سازی اطلاعات خود هستید؟ در این صورت نوعی تکنیک ذخیره سازی دیتای دیجیتالی که از نور لیزر برای این منظور کمک می گیرد می تواند بهترین راهکار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

به دنبال ابزاری با ظرفیت نامحدود برای ذخیره سازی اطلاعات خود هستید؟ در این صورت نوعی تکنیک ذخیره سازی دیتای دیجیتالی که از نور لیزر برای این منظور کمک می گیرد می تواند بهترین راهکار برای تحقق رویای شما باشد چراکه به لطف این شیوه می توان 360 ترابایت داده را روی یک کوارتز کوچک به مدت حداکثر 14 میلیارد سال نگهداری کرد.

در این تکنیک که توسط پژوهشگران دانشگاه ساوت همپتون انگلستان ابداع گردیده، پالس های لیزری فمتو ثانیه ای داده ها را روی یک ساختار سه بعدی از کوارتز که در مقیاس نانو است حک می کنند.

این پالس ها نیز نقطه هایی با ساختار نانو را در سه لایه ایجاد می کنند که هر کدام از آنها با فاصله 5 میکرون از هم قرار گرفته اند. هرگونه تغییر در این ساختار نیز با استافده از یک پالس نوری دیگر و ثبت قطبش آن (همان جهت گیری امواج) قابل تشخیص خواهد بود.

این تیم موفق شده اند آثار بسیار عظیمی را روی دیسک های شیشه ای کوچک حک کردند که مواردی چون بیانیه حقوق بشر، قوانین نیوتون و کتاب کینگز جیمز را در بر می گرفت.

تراکم داده های ذخیره شده روی این صفحه ها نشان می دهد که دانشمندان می توانند 360 ترابایت داده را روی یک کوارتز کوچک ثبت و نگهداری کنند. آنها همچنین یادآور شده اند که این داده ها به شدت پایدار هستند: پایداری آنها برابر با 13.8 میلیارد سال تا دمای 176 درجه سلسیوس عنوان شده است.

گفتنی است که ایده آرشیو داده ها به این شیوه مدتی است که مطرح شده است اما تا به امروز تراکم داده های قابل ذخیره سازی به این شیوه بسیار پایین بوده است.

در سال 2012 میلادی، تکنیکی مشابه برای ذخیره سازی 40 مگابایت داده در هر 6.5 سانتی مربع مورد استفاده قرار گرفت که تقریبا همان تراکم داده ای روی یک سی دی موسیقی است.

پیشرفت جدید اما، تکنیک مورد بحث را به ابزاری فوق العاده برای آرشیو جاودانی حجم بالایی از اطلاعات بدل خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    سرعت خوندن نوشتن چه طوره یعنی رو یه دیسک میشه این فناوریو به کار برد ؟ هزینش چه قدر در می اد ؟
    من نظرم اینه کل اینترنت همه کتابها دنیا رو رو قطعه بزرگتر از این بذاریم بفرستیم فظا اگه مردیم میراثمون باشه

  • پخ
    پخ | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    یالا چکدک ایشون دگه چه زارتلون

  • عرفان
    عرفان | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    فقط میتونم عرض کنم یاااا خداااااااااا...

مطالب پیشنهادی