ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین برای ساخت رادیو تلسکوپ عظیم خود و کشف حیات فرازمینی، هزاران نفر را آواره کرد

دولت چین در پی ساخت بزرگ ترین رادیو تلسکوپ دنیا، بیش از 9 هزار از افرادی که در نزدیکی محل نصب این تلسکوپ اقامت دارند را مجبور کرد تا تغییر مکان دهند. تلسکوپ یاد شده ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

دولت چین در پی ساخت بزرگ ترین رادیو تلسکوپ دنیا، بیش از 9 هزار از افرادی که در نزدیکی محل نصب این تلسکوپ اقامت دارند را مجبور کرد تا تغییر مکان دهند.

تلسکوپ یاد شده که «رادیو تلسکوپ دیافراگم پانصد متری کروی» یا به اختصار FAST نامیده می شود، در واقع یک دیش بسیار بزرگ است که حدودا 500 متر قطر دارد.

گفته می شود مراحل ساخت این آنتن در آخر تابستان سال آینده به پایان خواهد رسید و دولتمردان سرزمین اژدهای سرخ امید دارند به واسطه آن بتوانند از وجود هر گونه حیات در خارج از مدار کره زمین آگاه شوند زیرا رادیو تلسکوپ ها عموما برای گردآوری اطلاعات از هر نوع منبع رادیویی در فضا و همچنین مطالعه در مورد رخدادهای رادیویی ستاره ها، کهکشان ها و سایر اشیا فضائی، استفاده می شوند.

دیش مورد بحث در ایالت گوئیژو در جنوب غربی چین در دست ساخت است و از این رو دولت به ساکنین این منطقه تا شعاع 5 کیلومتری دستور داده از آنجا نقل مکان نمایند زیرا امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از رادیو و تلویزیون آنها در روند کار این دستگاه اختلال ایجاد می نمایند. پیرو همین امر، اطراف این دیش باید کاملا خالی از سکنه باشد.

افرادی که مجبور به نقل مکان شده اند مبلغ 12 هزار یوآن معادل 1838 دلار به عنوان کمک هزینه مالی از دولت دریافت خواهند کرد و همچنین به طور محدود به کسانی که قادر نباشند با این پول خانه ای برای خود دست و پا نمایند، 10 هزار یوآن دیگر (1532 دلار) نیز پرداخت خواهد شد.

در همین راستا بد نیست بدانید ساخت این رادیو تلسکوپ در سال 2011 میلادی و با اختصاص بودجه ی 1.2 میلیارد یوآنی (183 میلیون دلار) آغاز گشته و در حال حاضر بزرگ ترین آنتن رادیویی در زمینه اختر شناسی محسوب می گردد. پس از آن نیز رادیو تلسکوپ Arecibo Observatory در پورتوریکو است که 300 متر قطر دارد.

بزرگی دیش FAST به اندازه 30 زمین فوتبال در کنار هم است و سطح داخلی آن با 4600 پنل سه گوش پوشانده شده که موجب بازتاب و تمرکز اشعه های رادیویی می گردند و به دانشمندان کمک می کنند تا سیگنال های رادیویی را از ده ها میلیارد سال نوری آن طرف تر تشخیص دهند.

fast4-w600

fast3-w600

fast2-w600

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • tolstoy
    tolstoy | ۶ تیر ۱۳۹۵

    ده ها ميليارد سال نوري؟!

    • omidsh
      omidsh | ۲۶ فروردین ۱۳۹۶

      ما گستردگي جهان رو تو سيزده ميليارد سال نورى تشخيص داديم

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    یعنی چین کشوری این همه پهناوره یه نقطه خالی از سکنه توش پیدا نمیشد ؟؟؟؟

  • ali
    ali | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    اوه مای گاد ما حتی تو بزرگترینهاهم جهان سومی هستیم اخبار کشورهای منطقه همش ساختن بزرگترین ساختمان و جزیره و هتل و فلان اما اونا رو ببین ?

مطالب پیشنهادی