ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

7 راهکار ساده برای حفاظت از دیوایس های اندرویدی در مقابل بدافزارها

اندروید، در بین سیستم های عامل دیوایس های هوشمند، بیشترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده و میلیون ها کاربر در سراسر دنیا از خدمات آن بهره می برند. علاوه بر کار های روزمره، بسیاری ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

اندروید، در بین سیستم های عامل دیوایس های هوشمند، بیشترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده و میلیون ها کاربر در سراسر دنیا از خدمات آن بهره می برند. علاوه بر کار های روزمره، بسیاری اطلاعات و اسناد مهم خود را در دیوایس شان ذخیره می کنند.

متاسفانه از آنجایی که تعداد کاربران این سیستم عامل بسیار زیاد است، هدف اصلی هکر ها هم به شمار می رود. اگر از کاربران این سیستم عامل باشید، باید حتما تا حد ممکن از آن در برابر هر گونه آسیب، حفاظت کنید. لازمه برقرار کردن پایه ای ترین لایه های امنیتی هم در یک دیوایس اندرویدی، این 7 راهکار ساده هستند که در ادامه با هم مرور می کنیم.

1- پیش از هر کلیکی، به نتایج آن فکر کنید

این راهکار ابتدایی، نه تنها اولین قدم برای حفاظت از اسمارت فون، بلکه پایه ای ترین و اساسی ترین عامل امنیتی در تمامی سرویس های متکی به اینترنت به شمار می رود.  احتمالا با واژه فیشینگ آشنا هستید. فیشینگ، تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی از قبیل نام کاربری، رمز ورود و سایر اطلاعات از طریق جعل یک وبسایت، تعریف می شود.

فرض کنید پیامی از طریق ایمیل یا سایر سرویس ها با این مضمون به شما رسیده که برنده کالایی نفیس شده اید و برای تحویل گرفتن آن، باید وارد لینکی که در ادامه آمده بشوید. هیچ گاه به این لینک ها اعتماد نکنید. یادتان باشد، شما بسیار بد شانس تر از آن هستید که بخواهید برنده کالای نفیسی شوید! حتی ممکن است لینکی بسیار مطمئن برسد و قالب سایت جعلی، کاملا مشابه قالب سایت اصلی باشد، اما تنها یک حرف در آدرسش با وبسایت اصلی فرق داشته باشد. ورود به حسابتان در این سایت همانا و در اختیار قرار دادن اطلاعات ورودتان به هکر ها همان.

همواره سعی کنید با دقت فرستنده های هر پیام را بررسی کنید و لینک ها را با دقت بخوانید تا در دام هکر ها نیفتید.

2- اپلیکیشن های مشکوک را دانلود نکنید

اپ های شرکت های مطرح و نام آشنا همانند فیس بوک و یا آمازون، تقریبا همیشه مطمئن هستند، زیرا پیش از این که در فروشگاه های اپلیکیشن برای دانلود قرار داده شوند، بار ها مورد بررسی قرار می گیرند. اما در مورد شرکت های کمتر شناخته شده، بهتر است پیش از دانلود اپ های آنها، حداقل یک بار نامشان را در گوگل سرچ کنید تا مطمئن شوید که این اپ ها ضرری به دیوایس تان وارد نخواهند کرد.

خواندن بررسی های کاربران هم اقدامی موثر جهت پیشگیری از اپلیکیشن های نامطمئن است، البته اگر فرض کنیم آن قدر بد شانس نباشید که اولین شکار یک اپلیکیشن حاوی بد افزار شوید! کاربران می توانند برای هر اپلیکیشنی، بررسی ها و نظرات خودشان را ثبت کنند و به آن ها امتیازات مثبت یا منفی دهند. اگر می بینید تعداد زیادی از کاربران از اپلیکیشنی شکایت کرده اند، از دانلود آن پرهیز کنید.

3- اجازه های دسترسی هر اپلیکیشن را مطالعه کنید

قبل از دانلود یا نصب هر اپلیکیشنی، لیستی از دسترسی های آن به شما نشان داده خواهد شد. این لیست، اصلا بیهوده نیست و خواندن آن وقت شما را تلف نمی کند! یکی از نشانه های اپلیکیشن های مشکوک، دسترسی به بخش هایی از سیستم عامل است که هیچ ارتباطی با کارکرد آن اپ ندارد. برای مثال، یک اپلیکیشن نقشه و جهت یابی، چرا باید به گالری تصاویر شما دسترسی داشته باشد؟

اگر اپلیکیشنی اجازه دسترسی به بخش هایی از سیستم عامل داشته باشد که نیازی به آن ها ندارد، از دانلود آن خودداری کنید.

4- به روز بمانید

سازنده های یک اپلیکیشن، به مرور و با عرضه آپدیت های متعدد، برخی حفره های امنیتی را پر می کنند، پس بهتر است اپلیکیشن های حیاتی خود را همواره به روز رسانی کنید تا از آن حفره ها مورد آسیب قرار نگیرید.

خود سیستم عامل اندروید هم بهتر است تا حد ممکن، به روز باشد. با ورود به بخش تنظیمات، بهتر است موبایل خود را به آخرین نسخه اندروید ارتقا دهید. البته لازم است به یاد داشته باشید که نسخه های جدید اندروید، همیشه مشکلات امنیتی جدیدی با خود به همراه دارند، اما از آن جایی که به تازگی عرضه شده اند، هکر ها کمتر با این حفره ها آشنا هستند.

فراموش نکنید که بهتر است، آپدیت ها را همیشه از منابع معتبر دانلود کنید، در غیر این صورت امکان دارد که در دام لینک های فیشینگ بیفتید.

5- یک اپلیکیشن آنتی ویروس نصب کنید

اپلیکیشن های زیادی در پلی استور موجودند تا از اسمارت فون شما در مقابل بدافزار ها دفاع کنند، و برخی از آن ها توسط بزرگ ترین شرکت های فعال در زمینه ویروس کشی توسعه یافته اند. میان اپلیکیشن های پولی و نسبتا گران بازار، چند اپلیکیشن رایگان هم پیدا می شوند. به شما اپ های زیر را توصیه می کنیم.

360Security

360Security

سازنده: Qihoo 360 قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 9 مگابایت زبان:
CM Security

CM Security

سازنده: Cheetah Mobile قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 7.7 مگابایت زبان:

6- از وای فای عمومی استفاده نکنید

این یک مورد احتمالا به مزاج خیلی ها خوش نمی آید، چرا باید از نعمت اینترنت مفت و مجانی اسفاده نکنیم؟ مشکل اینجاست که افراد کار بلد، می توانند از طریق وای فای عمومی اطلاعات شما را به راحتی بدزدند، حتی راحت تر از این که خودتان اطلاعات را بلند برای آن ها جار بزنید!

اگر شبکه ای مطمئن و امن باشد، کاربران برای اتصال به آن نیازمند اطلاعات ورود، نام کاربری و رمز عبور هستند. اگر می خواهید مطمئن شوید که یک شبکه به این راهکار امنیتی مجهز است، کافیست نگاهی به اطلاعات شبکه، در تنظیمات وای فای داشته باشید.

7- دیوایس تان را روت یا جیلبریک نکنید

شاید روت کردن اسمارت فون اندرویدی، اجازه دسترسی به تمامی فایل های سیستم عامل را به کاربر بدهد، اما یادتان باشد دسترسی بیشتر به فایل های خام، به معنی خطرات امنیتی بیشتر هم هست. اگر دلیل قانع کننده ای برای روت کردن دیوایس اندرویدی ندارید، تا حد امکان از آن بپرهیزید.

شما چه راهکار های دیگری را برای حفاظت از اسمارت فون خود به کار می گیرید؟ در بخش نظرات، آن ها را با ما و سایر کاربران دیجیاتو در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • adrin
    adrin | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    واسه امنیت تو اینترنت مجانی یا هرجا که اعتماد ندارید از نرم افزار هات اسپات شیل.د و یا .... استفاده کنید.
    انتی ویروس اوست هم خوبه وب گارد هم داره واسه کروم

    • .
      . | ۱ اسفند ۱۳۹۴

      هات اسپات امنه؟ یه مودم داشتم که وقتی دانلود می کردم، یه چراغش چشمک می زد. وقتی هات اسپات رو فعال می کردم و حتی یه صفحه رو هم باز نمی کردم، اون چراغه مدام چشمک می زد. درست وقتی قطعش می کردم، چراغه هم آروم می گرفت. اون موقع تازه فهمیدم که چی حجم اینترنتم رو تموم می کنه. این نرم افزار مخفیانه و به صورت مداوم از اینترنت آدم استفاده میکنه (از اینترنت، نه اینکه فقط به مودم وصل باشه). این مشکل رو هم فقط با هات اسپات داشتم؛ نه سایفون یا برنامه های مشابه. قبل از نسخه پیچیدن لطفا دقت کنید. هات اسپات خودش مشکوکه.

  • نیما
    نیما | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    امنیت با ضد ویروس مجانی تامین نمیشه .

    هر چیزی قیمتی داره .

    برای ضد ویروس هم باید هزینه کرد . ولی باید به 3 نکته مهم توجه بشه :

    1- برند معتبر
    2- مدل مناسب ضد ویروس
    3- خرید ضد ویروس از شرکت معتبر و مطمئن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی