ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات ها تا ۳۰ سال دیگر موجب بیکاری نیمی از انسان ها خواهند شد

بیشتر ما آخر هفته را دوست داریم زیرا وقتمان دست خودمان است و بدون حاضر شدن در سر کار می توانیم تا هر ساعتی که می خواهیم بخوابیم و پس از آن نیز به تفریحات ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

بیشتر ما آخر هفته را دوست داریم زیرا وقتمان دست خودمان است و بدون حاضر شدن در سر کار می توانیم تا هر ساعتی که می خواهیم بخوابیم و پس از آن نیز به تفریحات مورد علاقه مان برسیم. اما تصور کنید که این شرایط در تمامی روزهای هفته وجود داشت، آیا به نظرتان می توانستید همچنان از تعطیلی خود لذت ببرید؟

پاسخ این سوال به دیدگاه شما از زندگی بستگی دارد. اما فارغ از بحث شخصی بودنِ چنین حسی باید گفت به واسطه پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، در آینده نه چندان دور شاهد سلطه ربات ها بر زندگی بشر خواهیم بود که تقریبا بیشتر مسئولیت ها و وظایف انسان ها را به انجام می رسانند.

در دنیای مورد بحث، نیمی از زندگی شما را ربات ها احاطه خواهند کرد که از نظر فردی همانند یکی از مدیران ارشد شرکت گوگل به نام «ری کورزول» یا یکی از استادان دانشگاه Rice به نام «موشه وردی» چندان خوشایند نیست.

در همین راستا، پروفسور «وردی» در سخنرانی اخیر خود در گردهمایی «پیشرفت علم» در واشنگتن چنین بیان داشته که: «ماشین ها و ربات ها در آینده تمامی کارهای انسان را انجام خواهند داد و در نتیجه زمان بیشتری برای لذت بردن از زندگی وجود خواهد داشت.» اما او به چنین دنیای اعتقاد ندارد و در ادامه صحبت هایش اظهار داشته: «این آینده ای نیست که به ما وعده داده اند و برای شخصِ من دنیای سراسر تفریح جذاب نیست. به اعتقاد من انسان ها به کار کردن نیاز دارند و داشتن شغل یکی از رکن های جدایی ناپذیر از زندگی بشر محسوب می گردد.»

البته باید اشاره کنیم استاد یاد شده همچنین اعتقاد دارد که پیشرفت تکنولوژی همیشه و در همه حال به نفع انسان بوده و خواهد بود و ادعا نموده در 30 سال آینده ربات ها بیشتر کارها را همانند انسان انجام خواهند داد اما این را هم اشاره کرده که تا سال 2045 میلادی این امر به بیکاری بیش از 50 درصد از انسان های روی کره ی خاکی منتهی می گردد.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چگونه می توان با این آینده تاریک مبارزه کرد؟ بدون شک نمی توان جلوی پیشرفت روزافزون تکنولوژی و توسعه ی هوش مصنوعی را گرفت اما حتما راهی برای ایجاد تعادل میان ربات و انسان وجود دارد.

پروفسور وردی در این رابطه گفته: «به اعتقاد من ما باید از هم اکنون برای پیشگیری از سلطه ربات ها روی زندگی بشر و داشتن استفاده ی صحیح از آنها، مطالعه و تحقیق کرده و سرمایه گذاری های لازم در این زمینه را آغاز نمائیم. اگر از الان به فکر نباشیم ممکن است 25 سال دیگر با یک انقلاب بزرگ اجتماعی مواجه شویم که نتیجه ی چندان خوبی در پی نخواهد داشت و حتی شاید همانند انقلاب های تاریخی به مرگ میلیون ها انسان منجر شود.»

بد نیست بدانید «وردی» تنها استاد و دانشمندی نیست که نگران توسعه ی روز افزون هوش مصنوعی در زندگی انسان هاست، استفان هاوکینگ نیز هوش مصنوعی را بزرگ ترین بلای زندگی انسان می داند.

البته شرکت های فناوری بر این قائل هستند که هوش مصنوعی و اتوماتیک شدن دستگاه ها به نفع زندگی بشر است و به او کمک می کند تا دنیایی متفاوت را تجربه نماید. اما واقعیت این است که توسعه بیش از حد فناوری موجب می شود انسان ها تنها تر شده و نتوانند از زیبایی های واقعی دنیا بهره مند گردند و حتی می توان دنیای تمام تکنولوژیک را به یک آزمایشگاه بزرگی تشبیه نمود که دانشمندان و متخصصان همه افکار و ایده های خود را روی انسان ها تست می کنند و حالا ممکن است نتیجه ی آن مفید یا مضر باشد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ خود را در سال 2045 میلادی تصور کنید و ببینید آیا دوست دارید به هر طرفی که می چرخید یک ربات را ببینید که در حال انجام کارهایی است که تا چند سال قبل انسان ها عهده دار آن بوده اند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱ اسفند ۱۳۹۴

    کاملا غلط اولا سرعت پیشرفت ربات ها این قدر نیست دوما ربات ها نمیتونند کاملا جای انسان رو بگیرند کار کردن ربات همراه با انسانه
    بازده هر شخص به 100 نفر میرسه کارخونه ای که 300 تا کارمند داره با ربات میتونه بازده 30000 نفری برسه مهندسی و ساخت چیزی نیست ربات به تنهایی بتونه انجام بده بله منم قبول دارم انسان به کار نیاز داره ولی اشتباست طرف از 7 صبح میره کار 8 شب بر میگرده
    باید صبح تا ظهر باشه کار همه من فکر میکنم بار کاریو ربات بتونه برداره

  • کامران
    کامران | ۱ اسفند ۱۳۹۴

    چون اینجا ایرانه یخورده طول خواهد کشید تا ربات ها جای انسان رو بگیرند البته کار های فنی و کار های حرفه ای نه ، شاید در آینده دور مثل آرایشگر ولی کار هایی مثل کارگران ساده انبار دار و نگهبان و راننده و کارمندان هم که کلا ، معلم ، کارمند بانک و.......، ولی تا اون موقع من بازنشسته شدم رفته .

  • hhh
    hhh | ۱ اسفند ۱۳۹۴

    فکرشو بکن کشور ما بدون ربات کلی بیکار داره با ربات کلا با کار بای بای میکنیم... البته سال ۱۰۰۰۰ میلادی کشور ما میرسه به اون حد

  • رضا
    رضا | ۱ اسفند ۱۳۹۴

    همين الان هم، عمده مردم بيكارند و يا دارن صرفا كارهاي خدماتي انجام مي دهند. در امريكا هر كشاورز يا دام دار، حدودا غذاي 120 نفر را توليد مي كند. در حالي كه هيچگاه در طول تاريخ، اين نسبت به اينصورت نبوده است.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی