ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیاتک چیپست هشت هسته ای Helio P20 را معرفی کرد

مدیاتک برای متمایز ساختن خود در رقابت تولید کنندگان چیپست دنیا و همچنین کسب اعتبار در این صنعت برند چیپست خود را با نام Helio معرفی کرد. در حال حاضر دو خانواده از این برند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۲۰

مدیاتک برای متمایز ساختن خود در رقابت تولید کنندگان چیپست دنیا و همچنین کسب اعتبار در این صنعت برند چیپست خود را با نام Helio معرفی کرد. در حال حاضر دو خانواده از این برند وجود دارند: سری P که شرکت مورد بحث آنها را تحت عنوان «چیپست هایی برای عمر باتری بهینه و امکانات پیشرفته در تلفن های هوشمند بسیار باریک» توصیف کرده است.

خانواده دوم سری اکس هستند که برای «عملکرد بدون نقص و تجربیات برتر در زمینه مالتی مدیا» ساخته می شوند. شرکت سازنده این محصولات چندی پیش اطلاعات مربوط به جدیدترین سیستم روی چیپ اعلای خود را با نام Helio P20 منتشر نمود که در واقع نسخه جایگزین برای P10 است.

تست های انجام شده خود شرکت سازنده روی این تراشه حکایت از آن دارند که P20 از جهات مختلفی نسبت به نسخه قبلی اش بهتر است که از آن جمله می توان به میزان مصرف انرژی و عملکرد دستگاه اشاره نمود.

P20 برپایه تکنولوژی 16 نانومتری FinFET Plus ساخته شده (16FF+) و از جدیدترین تکنولوژی حافظه موبایل سامسونگ ( LPDDR4) که برپایه همان تکنولوژی مورد استفاده در سیستم های دسکتاپی ساخته شده نیز پشتیبانی می کند.

مدیاتک اعلام کرده که این چیپست حاصل تلفیق دو فاکتور مصرف کمتر انرژی و بهبود عملکرد طراحی و تولید شده است. در تست های انجام گرفته توسط سامسونگ، تکنولوژی حافظه LPDDR4 در قیاس با انواع LPDDR3 هفتاد درصد پهنای بیشتری دارد و میزان مصرف انرژی آن نیز به مراتب پایین تر است که در نتیجه می توانند به ایجاد یک تجربه روان تر و سریع تر در زمان گرفتن عکس، فیلم برداری با دوربین و پخش بازی بیانجامد.

تست مدیاتک در برگیرنده یک ساعت جاوا اسکریپت بود و نشان می داد P20 که با بهره گیری از نسل جدیدتر فرایند 16 نانومتری ساخته شده نسبت به نسخه پیشین خود 15 درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

اما بگذارید بپردازیم به امکانات و مشخصات فنی P20؛ این چیپست دارای هشت هسته کورتکس A53 است که برپایه معماری ARM ساخته شده اند و سرعتی کلاک آن تا 2.3 گیگاهرتز قابل افزایش است.

سیستم روی چیپ جدید ارائه شده توسط مدیاتک همچنین به پردازنده گرافیکی Mali T880 MP2 مجهز شده که سرعت کلاک آن برابر با 900 مگاهرتز است و در حال حاضر پیشرفته ترین پردازنده گرافیکی ARM محسوب می گردد. این پردازنده گرافیکی تا 16 هسته دارد و به لحاظ عملکردی نیز دوبرابر بهتر از نسل قبلی خود است و در عین حال میزان مصرف انرژی آن نیز 40 درصد پایین آمده است.

مدیاتک همچنین از تکنولوژی MediaTek Imagiq ISP در این چیپست بهره گرفته که برای ساده سازی و بهبود تجربه دوربین روی دستگاه های میزبان طراحی گردیده است.

این تکنولوژی از حسگرهای 24 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند و نرخ فریم های پشتیبانی شونده توسط آن نیز تا 24 فریم بر ثانیه را در بر می گیرد. این تراشه همچنین در برگیرنده حسگرهای RWWB است که گفته می شود تا دو برابر نسبت به حسگرهای RGB معمول روشن تر هستند و علاوه بر این، از مکانیزم فوکوس خودکار تشخیص فازی نیز پشتیبانی می کند.

برای آنکه عکس های گرفته شده با دستگاه های بهره مند از این چیپست نیز طبیعی تر به نظر بیایند و جزئیات بیشتری را در خود داشته باشند، آپگریدهایی در انجین عکسبرداری آن اعمال شده است.

شرکت مورد بحث همچنین برای بهبود عملکرد پردازنده سیگنال های تصویری (ISP) چیپست تازه اش در نور کم و همچنین واحد Imagiq آن از تکنولوژی های حذف نویز و فیلترینگ بهبود یافته بهره گرفته است که می توانند به تولید عکس ها و ویدئوهای با دقت بالا بیانجامند.

helio P20 همچنین نسل جدیدی از مودم ها را در خود جای داده است: WorldMode LTE Category 6 LTE مودم در نظر گرفته شده برای این محصول است که می تواند سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه (به لحاظ نظری) و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه را برای آن به ارمغان بیاورد.

این چیپ از دو سیم کارت و همچنین شبکه WCDMA پشتیبانی می کند و علاوه بر این پشتیبانی از پخش مالتی مدیای LTE و سرویس های مالتی کست هم برایش در نظر گرفته شده است.

گفتنی است که طبق اعلام مدیاتک، helio P20 در نیمه دوم امسال در دستگاه های مصرفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی