ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی گوگل اول به مصاف یک گیمر حرفه ای می رود و سپس سرطان

گوگل برترین بازیکن یکی از دشوار ترین بازی های جهان را به مبارزه طلبیده است تا نشان دهد هوش مصنوعی که در حال توسعه ی آن بوده است، پیشرفته ترین و نزدیک ترین الگوریتم به ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۴۵

گوگل برترین بازیکن یکی از دشوار ترین بازی های جهان را به مبارزه طلبیده است تا نشان دهد هوش مصنوعی که در حال توسعه ی آن بوده است، پیشرفته ترین و نزدیک ترین الگوریتم به هوش انسان در جهان است.

دمیس هاسابیس، مدیرعامل Google DeepMind و خالق بازی Theme Park که خودش سابقاً قهرمان شطرنج هم بوده، اعلام کرده است رقابت تاریخی بین لی سدول، بازیکن حرفه ای بازی Go، و الگوریتم AlphaGo شامل پنج مسابقه ی سرنوشت ساز خواهد بود.

Go بازی نسبتاً ساده ای به نظر می رسد که از مهره های سیاه و سفید تشکیل شده است. از این مهره ها برای تصرف بخش هایی از صفحه ی بازی و به اسارت گرفتن نیرو های بازیکن مقابل از طریق محاصره استفاده می شود. اما دست بازیکن در حرکت دادن این مهره ها تقریباً به طور کامل باز است که این؛ پیش بینی نحوه ی پیروز شدن بر حریف را برای رایانه دشوار می کند.

AlphaGo سال گذشته طی مسابقاتی پنهانی، قهرمان اروپا را پنج بر صفر شکست داد. امید می رود این دور از مسابقات نشان دهد این الگوریتم، که جستجوی درختی، شبکه های عصبی، تقویت مثبت و طرح ریزی بلند مدت را با هم در می آمیزد، روز به روز در حال پیچیده تر شدن است.

هاسابیس در این باره می گوید «آلفاگو در هر چالشی که به آن محول شده پیروز شده است. ما تا آن را در مقابل کسی مثل لی سدول قرار ندهیم نمی دانیم توان حقیقی آن چقدر است».

این مسابقات در روز های نهم، دهم، دوازدهم، سیزدهم و پانزدهم مارس به طور زنده از هتل چهار فصل سئول روی کانال یوتوب DeepMind پخش خواهد شد و انتظار می رود هر مسابقه بین ۴ تا ۵ ساعت طول بکشد.

حرکات انتخاب شده توسط آلفاگو از طریق یک مانیتور نشان داده می شوند و برنامه نویس ارشد این الگوریتم، بر اساس آن مهره ها را روی صفحه جابجا خواهد کرد.

سدول گفته است فکر می کند این الگوریتم رایانه ای در سطح دان ۳ بازی خواهد کرد، سطحی که از لحاظ مهارت حرفه ای، از دان ۹ او پایین تر به شمار می رود.

برای برنده ی این مسابقه نیز جایزه ای ۱ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است که اگر آلفاگو پیروز میدان باشد، گوگل مبلغ یاد شده را به خیریه های علمی و آموزشی اهدا خواهد کرد.

هاسابیس در این باره گفته است «چه در این مسابقه ببریم و چه بازنده ی آن باشیم، هدفمان این است که به عنوان دیپ مایند گوگل، سامانه های هوشمند تری بسازیم که بتوانند به ما کمک کنند. بازی هایی مثل این، سنگ محک خوبی برای آزمودن الگوریتم های هوش مصنوعی بوده اند. اما هدف ما در نهایت به کار بستن این شیوه ها برای حل مشکلات جهانی است».

او می گوید این الگوریتم چندمنظوره در کوتاه مدت باعث به وجود آمدن ابزار هایی مثل دستیار های هوشمندتر برای موبایل خواهد شد. او در ادامه توضیح می دهد «اما در درازمدت در حل برخی از دشوار ترین مشکلات جامعه به دانشمندان کمک خواهد کرد؛ از مدلسازی آب و هوا گرفته تا تجزیه و تحلیل اوضاع بهداشت و بیماری ها».

هاسابیس پیش از این تلاش های دیپ مایند را به «برنامه ی آپولوی قرن بیست و یکم» تشبیه کرده بود. اما تلاش های گوگل با هیچ نگاه ریزبین رسمی مواجه نمی شود. کسانی که نگران قدرت بالقوه ی هوش مصنوعی هستند این موضوع را نیازمند دقت بیشتر می دانند.

با این حال هاسابیس در سخنرانی های طرفداری از امنیت هوش مصنوعی همیشه صدایی رسا بوده و نامه ای سرگشاده را امضا کرده است که در آن متعهد شده از این فناوری تنها برای مقاصد خیرخواهانه استفاده می شود. این شرکت قصد ندارد کد های نوشته شده برای برنامه هایش را منتشر کند. این در حالی است که تقاضا برای استفاده از فناوری آن تنها برای مقاصد نظامی سر به فلک می کشد.

گوگل، شرکت دیپ مایند را با ۵۰ کارمند در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد. آنگونه که گزارش ها نشان می داد مبلغ این قرارداد ۶۲۵ میلیون دلار بوده است. تعداد کارمندان این شرکت اکنون از ۲۰۰ نفر با ۴۵ میلت مختلف نیز گذشته است.

هاسابیس در گفتگو با TNW تأیید کرده است دیپ مایند اواخر این هفته در مورد اولین بکارگیری این الگوریتم در دنیای واقعی، اطلاع رسانی خواهد کرد. گویا استفاده ای که او از آن حرف می زند در حوزه ی بهداشت و درمان خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی