ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا بازاریابی ما باید تغییر کند؟

ده سال پیش، وقتی کسی می خواست در مورد محصولی اطلاعاتی کسب کند، یک یا دو وبسایت بیشتر نبود که به آن مراجعه کند و بر اساس اطلاعات آن برای خرید تصمیم بگیرد. اما امروز، حجم ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

ده سال پیش، وقتی کسی می خواست در مورد محصولی اطلاعاتی کسب کند، یک یا دو وبسایت بیشتر نبود که به آن مراجعه کند و بر اساس اطلاعات آن برای خرید تصمیم بگیرد. اما امروز، حجم اطلاعاتی که درباره ی محصولات مختلف وجود دارد تقریباً بی انتهاست. با وجود اطلاعات نامحدود آنلاین، نقد و بررسی های مشتریان، و فروشنده های متعدد اینترنتی، امروز قدرت خرید بیش از هر زمان دیگری در دست مشتری است. در گذشته، شرکت ها برای متقاعد کردن مشتریان به خرید محصول، قدرت بیشتری در اختیار داشتند. به فروشنده ها اعتماد می شد، و صحبت رودررو با شرکت، راهی منطقی برای خرید کردن بود.

اما امروزه، مشتریان می توانند حتی پیش از صحبت کردن با شرکت، به اغلب این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این، کار فروش و بازاریابی را برای شرکت ها دشوار تر می کند. چگونه می توان به مشتری چیزی فروخت در حالی که خودش از قبل به تمام حقایقی که برای متقاعد کردنش لازم است دسترسی داشته است؟ به این ترتیب بازاریابی محصول نزد مشتری از گذشته دشوار تر شده است. شواهد حاکی از آن هستند که استراتژی های سنتی مثل تماس های تلفنی کورکورانه، ایمیل های جمعی کورکورانه و دیگر شیوه های سنتی، دیگر مثل قبل اثرگذاری ندارند. خبر بد برای بازاریابان این است که بخش اعظم بودجه ی کمپین های تبلیغاتی شان به هدر خواهد رفت. اما خبر خوب این است که مجموعه ای از استراتژی های کاملاً جدید در اختیار بازاریابانی قرار دارد که می خواهند یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بایستند.

برخی از استراتژی ها و ایده های محوری برای استراتژی های بازاریابی را در ادامه از نظر خواهید گذراند؛ استراتژی هایی که باعث می شوند حتی با وجود تغییر رفتار مشتری، اثربخشی فعالیت هایتان حفظ شود.

۱- همیشه ارزش آفرین باشید

به راحتی نمی توان کاری کرد مشتری بی علاقه، به تلاش های شما برای فروش گوش کند. وقتی کسی در وهله ی اول علاقه ای به خرید محصول شما نداشته باشد، به احتمال زیاد برای شنیدن ارائه یا سخنان شما نیز وقت نخواهد گذاشت. بازه ی توجه مشتریان نیز کوچک تر شده است. این روز ها افراد ۱۰ کار مختلف را به صورت هم زمان انجام می دهند و قطعاً زمان گوش سپردن به افکار شما را ندارند. اینجاست که ارزش آفرینی به کمکتان می آید. اگر بتوانید برای مخاطب هدف خود ارزشی به ارمغان بیاورید (شاید یک قلم جنس یا خدمات رایگان، اطلاعات، و یا حتی یک ویدیوی جذاب یا خنده دار)، احتمال اینکه با شما وارد تعامل شوند بیشتر خواهد بود.

نباید بلافاصله فروش را آغاز کنید. تمرکز شما باید در وهله ی اول بر برقراری مسیری ارتباطی با مشتری باشد. اگر بتوانید با مشتری خود گفتگویی شکل دهید، فروش می تواند به صورت طبیعی در ادامه به وقوع بپیوندد. ارزش آفرینی برای مشتری نقطه ی شروع خوبی محسوب می شود. به جای آنکه شام کسی را به بهانه ی بازاریابی تلفنی قطع کنید و بلافاصله فرایند فروش محصولتان را پیش برانید، می توانید استفاده از رویکرد نرم تری را مد نظر قرار دهید. هر کسی از ارزش اضافه خوشش می آید، مشتریان شما نیز از این قائده مستثنی نیستند.

۲- از محتوا استفاده کنید

با وجود جریان بی وقفه ی تبلیغات و محتوای بازاریابی که امروزه به نیوزفید توئیتر و هوم پیج فیسبوک و اینستاگرام افراد سرازیر می شوند، شنیده شدن بسیار دشوار تر از قبل است. برای آنکه در میان این شلوغی دیده شوید باید منحصر به فرد، جالب، با اصالت، و مسحور کننده باشید. دغدغه ی شما نباید صرفاً تبلیغ محصولتان باشد. دغدغه ی اصلی شما باید برقراری ارتباط و تعامل با مشتری تان باشد. هیچگاه از یاد نبرید که برقراری تعامل در اولویت قرار می گیرد و فروش در مرحله ی بعدی.

۳- از چند کانال مختلف بهره بگیرید

Hand holding a megaphone throwing social media icons on blue background. Vector file available.

مردم و مشتریان در دنیایی چند کاناله حضور دارند، بازاریابی شما نیز باید از همین الگو پیروی کند. شیوه های قدیمی بازاریابی که منحصراً از ایمیل و تلفن استفاده می کردند منسوخ شده اند. اطمینان حاصل کنید از لینکدین، توئیتر، فیسبوک، و دیگر کانال ها برای رسیدن به مشتری بهره می گیرید.

۴- از ابزار های تحلیلی استفاده کنید

بهترین راه برای دستیابی به بالاترین بازگشت حاصل از سرمایه گذاری در کمپین بازاریابی شما این است که داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید. اطمینان حاصل کنید برای ارزیابی تأثیر مستقیم کمپین بازاریابی خود از تأثیرگذار ترین و مناسب ترین شاخص های اصلی عملکرد بهره می گیرید. به این ترتیب می توانید مشخص کنید که آیا تبلیغات، پست های وبلاگی، و یا محتوایی خاص ترافیکی واقعی برایتان به ارمغان می آورند و فروشی رقم می زنند یا نه. بدون تجزیه و تحلیل کار شما اساساً تیر انداختن در تاریکی خواهد بود.

۵- به سئو خود نگاهی داشته باشید

اگر می خواهید مشتریان شما را ببینند، باید در وهله ی اول خود را در معرض دید قرار دهید. مردم دیگر برای دیدن تبلیغات یا ارزیابی محصولات، مجلات و روزنامه ها را ورق نمی زنند، بلکه روی اینترنت به دنبال خواسته های خود می گردند. بنابراین سئو شما برای بهبود دسترسی پذیری و جذب مشتری حیاتی است. تمرکز روی استفاده از کلمات کلیدی در جای درست، استفاده ی حد اکثری از خروجی های درست، و ارتباط مجدد مشتری با صفحه ی اصلی می توانند در زمینه ی سئو نقاط خوبی برای شروع باشند.

۶- تمرکزتان روی مشتری باشد

تمرکز شما در پایان روز نباید روی محصول؛ بلکه باید روی مشتری تان باشد. اطمینان حاصل کنید بازاریابی و فروش خود را بر اساس نیاز های به خصوص مشتری بنا می کنید نه صرفاً نیاز های شرکت خود. اجازه دهید کمپین بازاریابی تان بر اساس دانشی که از خریداران بالقوه جمع آوری می کنید دستخوش تغییر و تحول شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی