ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تجربه متفاوت از سفر با خودرو؛ گزارش نمایشگاه خودروهای کمپ‌ و کاروان

چشم‌بادامی‌های خوش‌سفر چندی پیش ترجمه مقاله‌ای علمی، در وب‌سایت‌های فارسی منتشر شد که به بحث اعتیادآور بودن سفر می‌پرداخت. خلاصه کلام مطلب بیان می‌کرد که سفر کردن می‌تواند بسیار لذت بخش و گیرا باشد و ...

سروش پویان فر
نوشته شده توسط سروش پویان فر | ۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

چشم‌بادامی‌های خوش‌سفر

چندی پیش ترجمه مقاله‌ای علمی، در وب‌سایت‌های فارسی منتشر شد که به بحث اعتیادآور بودن سفر می‌پرداخت. خلاصه کلام مطلب بیان می‌کرد که سفر کردن می‌تواند بسیار لذت بخش و گیرا باشد و گاه کشش عجیب ما به سفر، شبیه به نوعی اعتیاد می‌شود اما در پایان اشاره می‌کرد که در حالت کلی سفر کردن یک اعتیاد نیست.

Pictures JCCS (1)

محققان این مقاله اگر یک بار سری به طرفداران خودروهای کمپ و کاروان می‌زدند شاید نظرشان اندکی تغییر می‌کرد، چرا که اکثر این افراد صرفا به‌دلیل علاقه مفرط به تعدد گردش‌ و سفر در مکان‌های مختلف، دست به خرید خودروهای این چنینی می‌زنند.

Pictures JCCS (2)

تعداد این افراد به هیچ وجه کم نیست و علاقه‌مندان خودروهای کاروانی آنچنان زیاد شده‌اند که اکنون در اقصی‌ نقاط جهان، نمایشگاه خودرویی ویژه این اتومبیل‌ها برگزار می‌شود؛ خوشبختانه در کشورمان نیز – به لطف تولید چند نمونه کاروان داخلی – تعداد افراد علاقه‌مند به کمپ‌ با خودرو نیز در حال افزایش است.

Pictures JCCS (3)

یکی از این نمایشگاه‌ها در ژاپن برگزار می‌شود که با گذشت نزدیک به دو ماه از از سال نو میلادی، دوره جدید آن برگزار شد که در اینجا گزارش تصویری آن را با مختصر توضیحاتی می‌بینیم.

Pictures JCCS (5)

اکنون کمپینگ با خودرو، آنقدر گسترده شده که اتومبیل‌های این گروه، خود دارای چنیدن کلاس شده‌اند. یکی از این کلاس‌ها میکرو کمپینگ است که بیشتر به RVهای کوچک یا یکسری از ون‌های جمع‌وجورِ تغییریافته گفته می‌شود.

Pictures JCCS (12)

ژاپن به‌دلیل تعدادی از مشخصه‌های مردمش و قوانین‌ جاده‌ای آن، به مهد میکروکمپینگ بدل شده‌ است.

Pictures JCCS (11)

این نمایشگاه کمی دورتر از توکیو برگزار شد و ده‌ها گروه از علاقه‌مندان و همچنین تولیدکنندگان ژاپنی این خودروها در این نمایشگاه گردهم آمده بودند تا آخرین دستاوردهای خود را در اینجا به نمایش بگذارند.

Pictures JCCS (16)

طبق آمارهای اخیر JRVA یا «انجمن خودروهای تفریحی-کاروانی ژاپن»، صنعت تولید خودروهای کمپینگ بشدت در این کشور در حال افزایش است، بطوری که در سال 2014، بیش از 4432 دستگاه کاروان در ژاپن تولید و 286 مدل دیگر از این کلاس بصورت وارد شده‌اند که رقم کاملا جالب توجهی است.

Pictures JCCS (20)

برخورداری و بهره‌گیری از خودروهای کاروانی در ژاپن بیشتر جزو فعالیت‌های افراد بین 40 تا 70 سال است، بازه‌ای که در آمریکای شمالی – که سفر با خودرهای کاروانی بسیار رواج دارد – اندکی گسترده‌تر و شامل طیف افراد بیشتری است.

Pictures JCCS (22)

همان‌گونه که اشاراتی کردیم، ژاپنی‌ها در بین کلاس‌های مختلف بیشتر به سمت میکرو کمپینگ گرایش دارند. خودروهای این گروه برخلاف کاروان‌های کامل که شبیه خانه‌های مینیاتوری‌اند، فضای و امکانات کمتری ارائه می‌دهند.

Pictures JCCS (23)

بیش از 37 درصد از بازار ون‌های کاروانی به همین خودروها (به زبان فنی ون‌های کلاس B تغییر یافته) اختصاص دارد. این کلاس - آنطور که از نامش‌ برمی‌آید – شامل ون‌هایی می‌شود که توسط افراد متخصص تغییر یافته و با حذف و اضافه یکسری المان‌های داخل اتومبیل، این مدل‌ها را شبیه به کاروان‌ها می‌کند.

Pictures JCCS (24)

البته همه این خودروها تغییر یافته و اصلاح شده نیستند و تعدادی از خودروسازان کوچک و بزرگ نیز به ساخت کاروان و خودروهای کمپ می‌پردازند.

Pictures JCCS (25)

بسته به میزان تغییراتی که در ون‌ها ایجاد می‌شود کلاس و طیف خریدارانش تفاوت می‌کند. بطوری که 31 درصد از میکروکمپرهای ژاپنی ون‌هایی را می‌خرند که آنچنان مجهز نیستند و در نتیجه ارزان‌ترند.

Pictures JCCS (18)

فضای اینگونه خودروهای کمپ‌ را بیشتر سگ‌های بزرگ اشغال می‌کنند؛ چرا که بسیاری از افراد صاحب سگ‌های بزرگی‌اند که در خودروهای معمولی چندان خوب جا نمی‌شوند یا اگر هم جا شوند احساس ناراحتی بسیار می‌کنند، درنتیجه صاحبان، برای راحتی هم سگ و خودشان این خودروها را می‌خرند.

Pictures JCCS (17)

یک استفاده دیگر میکروکمپرها این است که آن‌ها فضای خوبی را ارائه می‌دهند که می‌تواند جایی برای دوچرخه‌ یا موتورسیکلت‌های کوچک ‌شود. وجود‌ انواع کابینت‌ها یا یک فضای خواب حداقلی – که گاها بر روی سقف خودرو قرار می‌گیرد از دیگر امکاناتی است که کلاس‌های مختلف ون‌های تغییر یافته به این چشم‌بادامی‌های خوش سفر عرضه می‌کنند.

Pictures JCCS (21)

از دلایلی که باعث می‌شود تا مردم ژاپن بیشتر سراغ‌ میکروکمپ‌ها بروند تا خودروهای کاروانی بزرگ و مجهز، این است که در ژاپن با افزایش طول و ارتفاع خودرو از یک حد مشخص (بترتیب 5 و 2 متر) مالکین دچار یکسری مالیات‌ها و مشکلات جدید و اضافه بر سازمانی می‌شوند و درنتیجه اکثرا ترجیح‌ می‌دهند که با همان ون‌های تغییریافته جمع و جور سرکنند.

Pictures JCCS (10)

داشتن‌ یک خودرو کاروان می‌تواند بسیار لذت بخش‌ باشد. در کشور ما به‌دلیل افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر درکنار کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا تنها نمونه‌های کاروان موجود با قیمت‌های نسبتا بالایشان چندان مورد توجه قرار نگیرند.

Pictures JCCS (13)

درصورتی که اگر سال‌ها پیش‌ بر روی این مساله سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی خوبی صورت می‌گرفت و نمونه‌هایی با قیمت‌های خوب معرفی می‌شد، باوجود علاقه‌ بالای مردم ما به طبیعت گردی، قطعا سفر کردن در ایران با کاروان‌ها اکنون رونق دیگری داشت.

Pictures JCCS (8)

به علاوه اینکه، استفاده رایج از این نوع وسایل نقلیه، نیاز به یکسری امکانات نیز شهری دارد، به‌عنوان مثال در کشورهایی که استفاده از کاروان رونق دارد، مکا‌ن‌های زیادی در بین جاده‌ها و درون شهرها ویژه این خوردها تعبیه شده تا مالکین‌ با امنیت‌ خاطر بیشتری کاروان‌های خود را در آنجا متوقف کنند.

Pictures JCCS (9)

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد مهدی خدادادی
    محمد مهدی خدادادی | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    دوست عزیز
    خیلی از کشورها قوانین ای برای قابل رویت بودن درون ماشین ها دارند و دودی کردن شیشه ها در خیلی از کشورهای دیگر به غیر از ایرات هم تخلف است.
    در ضمن در ایران هم به راحتی می توانید از انواع ون استفاده کنید. فقط کافیه سرتون را از پنجره بیرون بیارید و انواع ون ها را در خیابان ها ببینید.

مطالب پیشنهادی