ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با گلوله ای آشنا شوید که بعد از طی مسافتی مشخص از بین می رود

گلوله ی کالیبر ۵.۰ یکی از بزرگ ترین گلوله هایی است که می توان در اسلحه یا تیربار اتوماتیک به کار گرفت. اندازه و بُرد این گلوله آن را برای خنثی کردن دشمن از فواصل دور بسیار ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰

گلوله ی کالیبر ۵.۰ یکی از بزرگ ترین گلوله هایی است که می توان در اسلحه یا تیربار اتوماتیک به کار گرفت. اندازه و بُرد این گلوله آن را برای خنثی کردن دشمن از فواصل دور بسیار اثربخش می کند. اما از آنجایی که نیروی زیادی برای متوقف شدنش باید به آن وارد شود ممکن است بر اثر ادامه دادن به مسیر خود باعث آسیب و یا حتی مرگ اطرافیان اهداف اصلی شود. شاید به همین دلیل است که ارتش آمریکا پتنت «گلوله ی با بُرد محدود» تازه ای را به ثبت رسانده است که بعد از طی کردن مسافتی معین، خود به خود از بین می رود.

ایده ی ساخت گلوله ای که خود به خود از بین برود شاید در وهله ی اول منطقی به نظر نرسد چرا که در حالت عادی از گلوله برای از بین بردن هدف استفاده می شود. این یعنی گلوله کارایی اصلی خود را از دست داده است. اما هر کسی ممکن است اشتباه کند. این اشتباه وقتی با مسافتی که گلوله های قدرتمند قادر به طی آن هستند ترکیب شود، می تواند باعث آسیب رساندن به غیر نظامیان و یا حتی نیروهای خودی شود.

مرکز مهندسی و تحقیق و توسعه ی تسلیحات ارتش آمریکا در تلاش برای مقابله با این مشکل، اقدام به ثبت پتنت گلوله ای کرده است که می توان بُرد مؤثر آن را از قبل تعیین کرد. این نوع گلوله به گونه ای طراحی شده است که پس از طی مسافت مورد نظر، سرعت خود را از دست می دهد و بر زمین می افتد.

qjcq9blgqxfk4c75rpdc

ساز و کار طراحی شده به این صورت است که داخل گلوله با ماده ای قابل اشتعال پر می شود که با شلیک گلوله شروع به سوختن می کند. این ماده با سوختن، با ماده ی دیگری که در گلوله جاسازی شده است واکنش شیمیایی می دهد و باعث می شود گلوله از جایی به بعد شکل خود را از دست بدهد و از لحاظ آیرودینامیکی بی ثبات شود. این بی ثباتی آیرودینامیکی خیلی زود سرعت آن را کاهش می دهد و باعث می شود گلوله بر زمین بیافتد.

از طرف دیگر با تغییر ترکیب مواد استفاده شده در گلوله می توان به راحتی آن را برای از دست دادن اثربخشی در مسافت های معین تنظیم کرد.

پتنت ثبت شده بنا به ماهیت خود با یک راه حل بی نقص فاصله ی زیادی دارد. احتمالاً به همین دلیل است که با وجود ثبت در سال ۲۰۱۳، روی آن سرمایه گذاری نشده است. از طرف دیگر مجاب کردن سربازان به استفاده از آن بسیار دشوار و حتی دور از واقعیت به نظر می رسد، چون یکی از اصلی ترین خواسته های هر سربازی حفظ دقت گلوله در مسافت های بالاست. اما پتنت مذکور برای استفاده ی پلیس در مناطق مسکونی یا هر کسی که نگران خسارات جانبی شلیک خود است، می تواند راه حل نوآورانه ای باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی