ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

توصیه بیل گیتس به کسانی که در مواجهه با پروژه های بزرگ دلسرد می شوند

بیل و ملیندا گیتس روز سه شنبه نامه ی سالانه ی بنیاد خود را منتشر کردند. آنها در این نامه از توانایی هایی یاد کرده اند که آرزوی داشتنشان را دارند: زمان بیشتر و انرژی بیشتر. ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

بیل و ملیندا گیتس روز سه شنبه نامه ی سالانه ی بنیاد خود را منتشر کردند. آنها در این نامه از توانایی هایی یاد کرده اند که آرزوی داشتنشان را دارند: زمان بیشتر و انرژی بیشتر. بله، حتی ثروتمند ترین انسان های دنیا نیز چیز هایی می خواهند که نمی توانند داشته باشند. آنها در نامه ی خود توضیح می دهند که این فکر، پس از سؤالاتی که چند دانش آموز دبیرستانی در کنتاکی از آنها پرسیده اند به ذهنشان رسیده است.

این زوج موفق برای صحبت کردن در مورد این نامه و اهدافی که برای آینده ی بنیاد خود در نظر گرفته اند، با جان گرین، ستاره ی یوتیوب برنامه ی زنده ی پرسش و پاسخی روی این وبسایت ترتیب دادند. در این برنامه، گرین سؤال بزرگ تری برای گیتس داشت. او از گیتس پرسید ابرقهرمان های مورد علاقه شان کدام بوده اند؟

پاسخ ملیندا واندر وومن، و پاسخ بیل گیتس سوپرمن بوده است. بیل علت این انتخاب خود را این می داند که از نظر او سوپرمن قدرت های متعددی دارد. او می گوید «قدرت سوپرمن صرفاً در انجام یک کار کوچک نیست تا مجبور باشد تمام کارهای خود را با همان یک قابلیت وفق دهد. او هم می تواند پرواز کند، هم آن سوی دیوار را ببیند. سوپرمن شخصیت فوق العاده نیرومندی است».

اما این حرف های بیل گیتس در ادامه درس اخلاقی بزرگ تری دارد. کمی بعد، یکی از مخاطبان از گیتس این سؤال را پرسید که چگونه اینهمه انسان نیازمند و مشکلات دشواری که بنیادشان با آنها سر و کار دارد، این دو را از کمک کردن دلسرد نمی کند؟ چگونه می توانند با نداشتن وقت و انرژی کافی کنار بیایند؟

بیل گیتس پاسخ فوق العاده ای برای این سؤال داشت. او گفت باید به این فکر کنید که چه کاری از دستتان بر می آید، نه اینکه چه کاری از دستتان بر نمی آید. او می گوید: «اگر همیشه از زاویه ی منفی به موضوع نگاه کنید و حس کنید باید از این بابت احساس بدی داشته باشید، تنها خودتان را دچار غم و غصه خواهید کرد. اما اگر به جنبه ی مثبت موضوع نگاه کنید و بگویید فلان موضوع در حال پیشرفت است و می توان این تغییر را سرعت بخشید، در درون خود احساس خواهید کرد دوست دارید بخشی از این تغییر باشید».

گیتس می گوید تمرکز بنیادشان بیشتر روی مسئله ی بهداشت و سلامت است. او می گوید برنامه های این بنیاد تحت ارزیابی های متعددی قرار می گیرند.

نکته ی مهم دیگر نیز این است که گیتس برای دیدن کسانی که بنیادشان به آنها کمک می کند و حتی کسانی که نتوانسته کمکی به آنها بکند عازم سفر های متعددی می شود.

برای مثال او به دیدار آخرین کودک قربانی بیماری فلج اطفال در هند رفته است. گیتس در این باره می گوید: «این داستان بسیار غم انگیزی است چرا که این کودک برای بزرگ شدن و گذران زندگی اش محدودیت های بسیاری پیش روی خود خواهد داشت. اما از طرف دیگر آخرین کودکی محسوب می شود که در هند دچار این بیماری شده است. ما حالا به سراغ آخرین کشور ها یعنی پاکستان و افغانستان خواهیم رفت و به احتمال زیاد همین امسال یا سال آینده پرونده ی فلج اطفال بسته خواهد شد».

درس بیل گیتس به مخاطبان خود داشتن «اهداف جسورانه» با احساسی از «پیشرفت آمیخته با خوش بینی» است. او می گوید «این ترکیب به شما کمک می کند وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن دارید دلسرد نشوید».

خود گیتس از این ترکیب (خوش بینی، ارزیابی، تمرکز روی پیشرفت و برخورد نزدیک با کسانی که تحت تأثیر این عمل قرار می گیرند) برای ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال استفاده می کند. اما این توصیه می تواند برای هر حوزه ای از زندگی که هدف بزرگ و دشواری پیش روی ما قرار می دهد و به راحتی ممکن است ما را دلسرد کند نیز صادق باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۶ اسفند ۱۳۹۴

    کاش یکی هم از ملیندا می پرسید:چرا واندر وومن؟
    کنجکاوم بدونم چرا این شخصیت رو انتخاب کرده

  • علی
    علی | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    خودتم بی نظیرعشقم٬فدات

  • سودا
    سودا | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    به نطر من بیل گیتس بینظیره

مطالب پیشنهادی