ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هدست واقعیت مجازی Vive آمده تا نجات بخش HTC باشد

در کنگره جهانی موبایل، شرکت تایوانی HTC بالاخره نسخه نهایی هدست واقعیت مجازی Vive را در اختیار اصحاب رسانه و علاقمندان به تکنولوژی گذاشت و قیمت آن را نیز مشخص کرد؛ قیمتی ۸۰۰ دلاری که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

در کنگره جهانی موبایل، شرکت تایوانی HTC بالاخره نسخه نهایی هدست واقعیت مجازی Vive را در اختیار اصحاب رسانه و علاقمندان به تکنولوژی گذاشت و قیمت آن را نیز مشخص کرد؛ قیمتی ۸۰۰ دلاری که برای یک هدست، کمی بیش از اندازه گران به نظر می رسد.

اما کیفیت بسیار بالای تجربه کاربری این هدست را شاید بتوان توجیه مناسبی برای قیمت آن دانست. از طرفی، پس از داشتن یک تجربه مطلوب با این هدست، چنین حسی به شما دست می دهد که اچ تی سی تمام توان خود را برای بهینه سازی آن انجام داده و در حال تبدیل شدن به شرکتی تک محصوله است؛ شرکتی که می خواهد صرفا یک هدست عالی را به دست کاربر برساند.

البته اگر با محصول کار کرده و تجربه کاربری مطلوبی که دارد را امتحان کنید، مشکلی با تک-محصوله شدن تایوانی ها نخواهید داشت و بلکه از آن استقبال نیز خواهید کرد.

htc-vive-mwc-2016-03-w600

بعید است بتوانید فردی که با این هدست کار کرده را پیدا کنید که بتواند از نقص های آن برای تان بگوید. کافیست هدست های توسعه یافته از سوی آکیلس، سامسونگ و حتی ال جی را امتحان کنید تا این موضوع را درک نمایید. پس از بر سر گذاشتن همین هدست هاست که چند دقیقه ای باید صرف نمایید تا متوجه شوید چه خبر است و زاویه دید و لنزها، چگونه تنظیم می شوند.

کمی که با این هدست ها کار کنید و همچنان نتوانید لنزها را به شکل صحیح در برابر چشم خود قرار دهید، به این نتیجه می رسید که احتمالا بدون اینکه خبر داشته باشید، چشم های شما ضعیف شده اند و بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید.

وایو اما چنین نیست. به راحتی تنظیم می شود و نمی توانید کیفیت آنچه در برابر خود می بینید را باور کنید. در میان هدست های واقعیت مجازی، آنکه بتواند تجربه همه جانبه تری به وجود آورد موفق تر است و این دقیقا همان اتفاقیست که با هدست وایو از اچ تی سی برای تان رخ خواهد داد.

htc-vive-mwc-2016-17-w600

نکته ای که در هدست های واقعیت مجازی دیگر به آنها توجه نمی شود، تعامل با جهان بیرون از هدست است. در وایو سیستمی تعبیه شده است به نام «Chaperone» که حالت یک نگهبان برای شما را دارد. کافیست هنگام بر سر داشتن این هدست قدم بزنید و به یک جسم، نظیر یک دیوار، نزدیک شوید تا این سیستم فعال شود و توسط دوربین جلوی هدست، آنچه در برابرتان قرار دارد (و به طرفش می روید) و احتمال برخورد با آن را دارید، درون هدست و در پنجره ای، برای تان به نمایش گذاشته شود. این یک ویژگی بسیار جذاب است که شما از خارج کردن هدست از سر در مواقع مکرر بی نیاز می کند.

در این میان موبایل ها (آیفون یا اندروید) به خوبی می توانند توسط بلوتوث با وایو هماهنگی برقرار کرده و در صورت دریافت تماس، قادر هستید با هدست خود به آن پاسخ  دهید. به طور کلی این ایده نیز در کنار سیستم «Chaperone»، به شما کمک می کند تا بتوانید کمتر هدست را از سر خارج کرده و در واقع کمتر از جهان مجازی تان فاصله بگیرید.

htc-vive-mwc-2016-21-w600

کنترلرهای Vive اگرچه کمی بزرگ به نظر می رسند اما عملکردی عالی دارند و به خوبی می توانند حرکت دستان شما را تشخیص دهند. لازم به ذکر است که اچ تی سی، سال گذشته نمونه اولیه این هدست را در اختیار توسعه دهندگان گذاشت اما تجربه کاربری نسخه نهایی، با نمونه اولیه به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و شاید بتوان گفت تاخیرهایی که شرکت تایوانی در عرضه این محصول داشته، اکنون تا حد زیادی قابل پذیرش هستند.

از نقطه نظر HTC، هدست Vive محصولی است که باید به موفقیت دست پیدا کند. جدا از نیاز اچ تی سی به داشتن یک محصول برنده، تجربه کاربری Vive از ریفت برتر است و می تواند دنیایی دیگر را در برابر چشم افراد نمایش دهد. شاید در نگاه اول قیمت ۸۰۰ دلاری برای این هدست از رقبا گران تر به نظر برسد اما هیچ بعید نیست که HTC حاشیه سود خود از این محصول را پایین نیز آورده باشد تا بتواند چنین تجربه ای را با این قیمت به دست علاقمندان به تکنولوژی واقعیت مجازی برساند.

htc-vive-mwc-2016-20-w600

لوگوی Vive نیز جذاب به نظر می رسد و حتی شانس تبدیل شدن به یک نماد همانند «استیم» را دارد. از سوی دیگر یکی از نکات مثبت محصول مورد بحث، این است که اچ تی سی در ازای ۸۰۰ دلار یک پکیج کامل را در اختیار مشتری قرار می دهد و البته خبر می دهد که این پکیج برای افرادی مناسب است که از کامپیوترهای شخصی پرقدرت برخوردار هستند. بیراه نیست اگر تصور کنیم که آینده ای روشن در برابر اچ تی سی و Vive وجود دارد.

کنگره جهانی موبایل را می توان مکانی دانست اچ تی سی در آن تعهد خود به تکنولوژی واقعیت مجازی و آینده همین فناوری را به نمایش گذاشته است. می خواهید تعهد اچ تی سی را به واقعیت مجازی بسنجید؟ کافیست سری به غرفه این شرکت در کنگره جهانی موبایل بارسلون بزنید تا مشاهده کنید که این کمپانی موبایل ساز، تقریبا تلفن هوشمندی با خود به این رویداد نیاورده. حتی پسورد وای-فای این غرفه هم بر اساس نام هدست Vive تنظیم شده است.

شاید درست نباشد از این پس شرکت تایوانی اچ تی سی را به عنوان یک سازنده موبایل بشناسیم. کمپانی مورد بحث، تمام تلاش خود را به کار گرفته و همه منابع اش را درگیر بهبود و برتر ساختن Vive از رقبا نموده. البته که در آینده هم می توانیم شاهد ارائه موبایل های مختلف از سوی این شرکت باشیم، ولی تجارت موبایل های اندرویدی برای اچ تی سی و برخی دیگر از شرکت های خوش نام حوزه موبایل چندان رضایت بخش نبوده و اکنون بیراه نیست اگر بگوییم که تایوانی ها آینده خود را در واقعیت مجازی جستجو می کنند. حال و با نگاهی به عملکرد بسیار مطلوب Vive، می توان گفت اچ تی سی مسیر مناسبی را برای حرکت آینده خود برگزیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • علی
    علی | ۶ اسفند ۱۳۹۴

    یکم گرونه

  • ب.ز
    ب.ز | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    با این تعاریف ، دوس دارم تجربش کنم
    محصول جالبیه...

  • R.N
    R.N | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    واقعااین هدست فوق العادس بدون هیچ اغراقی..میتونید برید وتحقیق کنید..امیدورام M10هم یک چیز بسیارخوب باشه

مطالب پیشنهادی