ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه «شیلد» گوگل از وبسایت ها در مقابل حملات DDoS محافظت می کند

«حملات گسترده محروم سازی از سرویس» که با نام اختصار DDoS شناخته می شوند، معمولا راهکاری مناسب و تاثیرگذار برای از کار انداختن تمام فعالیت های یک وب سایت به شمار می رود. هکرها معمولا ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

«حملات گسترده محروم سازی از سرویس» که با نام اختصار DDoS شناخته می شوند، معمولا راهکاری مناسب و تاثیرگذار برای از کار انداختن تمام فعالیت های یک وب سایت به شمار می رود. هکرها معمولا از این راهکار برای از دسترس خارج کردن سایت هایی استفاده می کنند که نظری مخالف با نظر آن ها دارند. بنابراین بدیهی است که DDoS به عنوان ابزاری ایده آل برای سانسور اینترنتی به شمار می رود.

چند سال پیش، کمپانی گوگل پروژه «شیلد» را راه اندازی کرد که به سایت های کوچک اجازه می دهد تا ترافیک خود را از طریق گوگل کنترل کرده و از چنین حملاتی مصون باقی مانند. امروز Wired گزارش کرده که از این پس تقریبا تمام سایت های خبری می توانند از پروژه شیلد بهره مند گردند و با تکنولوژی گوگل، در مقابل حملات DDoS مقاومت کنند.

در ابتدا، پروژه شیلد از طریق Google Ideas به وجود آمد و حدود 100 سایت با موضوعاتی نظیر حقوق بشر، دیده بانی رای گیری و اخبار سیاسی مستقل را پشتیبانی می کرد. اما حالا، هر وب سایت خبری مستقلی (سایتی که توسط احزاب سیاسی و یا دولت پشتیبانی نشود) می تواند در پروژه شیلد شرکت کند تا از حملات DDoS مضون باقی بماند. اگرچه سایت های بزرگ به راحتی می توانند در پروژه شیلد مشارکت کنند اما گوگل تمرکز خود را روی سایت های خبری کوچکتر معطوف کرده که به امکانات مورد نیاز برای مقابله با این حملات دسترسی ندارند.

جورج کانارد، مدیر پروژه شیلد در مصاحبه با Wired گفته است:

سایت های کوچکتر و مستقل تر، معمولا به منابع کافی، از منابع مالی گرفته تا فنی، دسترسی ندارند تا از خود محافظ کنند... اینجا جایی است که ما وارد می شویم.

کانارد روی این نکته تاکید ورزید که گوگل از تکنولوژی خود برای پیشبرد اهداف سیاسی مشخصی استفاده نخواهد کرد. هرکسی می تواند از این سرویس استفاده کند و این موضوع هیچ ارتباطی با دیدگاه آن ها درباره مسائل مختلف ندارد. کانارد معتقد است نباید اجازه داد که صدای یک پایگاه خبری تنها به دلیل دیدگاه متفاوتی که نسبت به یک موضوع دارد، ساکت شود.

از لحاظ فنی، پروژه شیلد به آن دسته از افرادی اجازه ثبت نام خواهد داد که از دامین های گوگل برای نام سرور خود استفاده کرده اند. بعد از این، ترافیک وب سایت مورد بحث، از «پروکسی های معکوس» متعلق به گوگل عبور خواهد کرد تا ترافیک اضافه ناشی از حملات DDoS از آن حذف شوند. البته گوگل اطلاعات دقیقی درباره این روند منتشر نکرده تا هکرها از چگونگی مقابله با آن سر در نیاورند.

همانند همیشه، گوگل با پروژه جدید خود به دنبال کسب درآمد صرف نیست و قصد دارد که در راستای ماموریت های خود، دسترسی به اطلاعات در هر زمان را برای مردم میسر سازد. بخشی از این هدف، به کمک موتور جستجوگر به انجام می رسد اما گوگل می خواهد مطمئن شود که اطلاعات جستجو شده توسط کاربران، در هر لحظه آنلاین و در دسترس باشد.

هنوز میزان موفقیت پروژه شلید مشخص نیست و باید دید که با استفاده سایت های بیشتری از این سرویس، چه عملکردی از خود به جای خواهد گذاشت. اما فاز آزمایشی پروژه شیلد ظاهرا با موفقیت فوق العاده ای همراه بوده است. البته نباید فراموش کرد که هکرها نیز به تلاش خود برای دور زدن چنین راهکارهایی ادامه خواهد داد. اما در نهایت، با توجه به امکاناتی که گوگل در اختیار دارد می تواند کمکی بزرگ به وبسایت های مستقل خبری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • firebird
    firebird | ۶ اسفند ۱۳۹۴

    حداقل ده تا سرويس اينطوري هست. كلودفلر سرويس رايگانش امكانات بهتري ميده و پولي ها هم ارزونترند.

مطالب پیشنهادی