ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی PlaNet گوگل با نگاه کردن به عکس ها می تواند موقعیت آنها را تشخیص دهد

تجربیاتی که گوگل تا به امروز در زمینه یادگیری عمیق داشته نتایج بسیار خوبی را چه به لحاظ عملی و چه جذابیت کلی در بر داشته اند. جدیدترین دستاورد این شرکت در زمینه هوش مصنوعی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۹:۳۰

تجربیاتی که گوگل تا به امروز در زمینه یادگیری عمیق داشته نتایج بسیار خوبی را چه به لحاظ عملی و چه جذابیت کلی در بر داشته اند. جدیدترین دستاورد این شرکت در زمینه هوش مصنوعی می تواند به یک تصویر نگاه کرده و از طریق مقایسه آن با میلیون ها عکس دیگر حدس بزند که در کجا گرفته شده است.

این هوش مصنوعی PlaNet نام دارد و ظاهرا پرچمدار عصری است که در آن نیازی به برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر برای مشخص نمودن موقعیت گرفته شدنشان نیست.

عملکرد این سیستم هم بسیار ساده است. اگر تصویری از برج آزادی را مقابل فردی قرار دهید، آنگاه میلیون ها نفر از مردم می توانند حدس بزنند که تصویر در تهران گرفته شده است. در واقع ما مناطق مختلف جغرافیایی را بر مبنای جاذبه های گردشگری آنها تشخیص می دهیم و برنامه ای که توسط گوگل طراحی شده هم تقریبا همین کار را انجام می دهد.

با این همه، PlaNet می تواند عکس ها را در نبود این آثار و جاذبه ها تشخیص داده و برای این منظور آنها را با دیتابیسی از عکس های گرفته شده در سرتاسر دنیا مقایسه می کند.

این تکنولوژی البته هنوز هم کامل نیست یا حتی نمی توان گفت که پایداری لازم را دارد. Tobias Weyland سرپرست تیم توسعه دهنده این هوش مصنوعی می گوید PlaNet می تواند موقعیت یک عکس را با دقتی در سطح خیابان در 3.6 درصد موارد درست تشخیص دهد.

البته دقت این سیستم برای درست حدس زدن شهر تا 10.1 درصد است و کشورها را هم با دقت 28.4 درصد درست تشخیص میدهد. توانایی تشخیص قاره توسط این هوش مصنوعی برابر با  48 درصد عنوان شده و این یعنی PlaNet، قاره عکس مورد نظر شما را در نصف موارد درست حدس می زند.

شاید به نظر شما توسعه چنین سیستمی با این دقت پایین اهمیتی نداشته باشد، اما مساله مهم این است که PlaNet کارش را بهتر از انسان انجام می دهد. برای اینکه در این رابطه با ما هم نظر شوید بهتر است نگاهی به بازی Geogusser بیاندازید؛ در این بازی شما به صورت تصادفی در یک نقطه قرار داده می شود و اجازه می یابید تا با حرکت به بخش های کناری خود موقعیت تان را حدس بزنید.

دانشمندان نیز با در نظر داشتن همین مساله و برای نشان دادن توانایی تکنولوژی طراحی شده خود تصمیم گرفتند آن را با گروهی از افراد که مرتبا به شهرها و کشورهای مختلف سفر می کنند مقایسه نمایند و بعد از بررسی ها مشخص شد که «نرخ خطای موقعیتی» PlaNet کمتر از نصف رقبای انسانی اش است.

گوگل مشخص نکرده که چطور می خواهد از این تکنولوژی استفاده کرده و توسعه آن را به جلو ببرد و برای روشن تر شدن این امر لازم است که اندکی منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • حسین
    حسین | ۸ اسفند ۱۳۹۴

    مکانیک کوانتوم ،خوب یا بد؟

  • محمدرضا
    محمدرضا | ۸ اسفند ۱۳۹۴

    سلام
    چند شرکت بزرگ دنیا دارن واسه خودشون هوش مصنوعی میسازن.
    فکر کنین هر کدوم از این هوش مصنوعی ها واسه خودش خودکفا بشه و کنترل خودش رو در دست بگیره
    به نظرتون اون وقت چه اتفاقایی امکان داره بیوفته؟؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی