ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توقف تولید پژو 405 و پژو 206؛ شایعه ای که به واقعیت مبدل خواهد شد

تولید ایران خودرو چند روز قبل از مرز 450 هزار دستگاه گذشت و از این میان در حدود 400 هزار دستگاه شامل محصولات شکل گرفته بر روی دو پلت فرم پژو 405 و پژو 206 ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

تولید ایران خودرو چند روز قبل از مرز 450 هزار دستگاه گذشت و از این میان در حدود 400 هزار دستگاه شامل محصولات شکل گرفته بر روی دو پلت فرم پژو 405 و پژو 206 بودند.

با این حال علیرغم تصور، خبرهایی از احتمال توقف تولید دو خودرو پژو 405 و پژو 206 شنیده می شود. خبری که اگرچه باورش سخت است اما می تواند به واقعیت مبدل شده و مسیر شرکت پژو در ایران را تغییر دهد.

405-1

پژو 405 و پژو 206 در تولید سال 94 قریب به 40 درصد (حدود 200 هزار دستگاه) از کل تولید ایران خودرو را تشکیل می دهند و این رقم بدون در نظر گرفتن مدل های مشتق شده از این دو خودرو با نام های دیگر (شامل رانا، سمند، دنا و ...) است.

با این اوصاف نقش پررنگ پلت فرم این دو محصول بر حیات ایران خودرو انکار ناپذیر است، اما چگونه می توان با توجه به چنین شرایطی، احتمال توقف عرضه این دو محصول را مطرح کرد.

peGU-1

پرواضح است که نه ایران خودرو، نه صنعت قطعه سازی ایران در کوتاه مدت یارای توقف تولید پلت فرم 405 و 206 را ندارد و در صورت بروز مشکلی در روند تولید این دو خودرو به ورطه ورشکستگی و نابودی خواهد افتاد، اما از سوی دیگر پژو نیز مصر به احیای جایگاه از دست رفته برند خود در میان افکار عمومی است.

در واقع پس از تشدید تحریم ها و کنار کشیدن پژو از حضور در بازار خودرو کشورمان، ایران خودرو ناچار به داخلی سازی برخی قطعات و جایگزینی بسیاری بخش های مهم تولیدی پژو با ساخته های خود شد که افت شدید کیفی تمامی محصولات را در پی داشت.

PEGU-2

حالا اما شرایط تغییر کرده و پژو به بازگشت و رقابت کیفی در بازار خودرو ایران می اندیشد و ادامه تولید پژو 405 و 206 با تکنولوژی قدیمی و کیفیت از دست رفته، عملا بر خلاف اهداف بلند مدت پژو تلقی می شود.

در چنین شرایطی فرانسوی ها خواستار توقف تولید این دو مدل و جایگزینی آن ها با تولیدات جدید پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 هستند، اما ایران خودرو چه به دلیل ضعف دانش قطعه سازان و چه با توجه به بازه قیمتی این خودروها، قادر به انجام چنین کاری نیست.

PEGU-8

به عبارت دیگر، فارغ از وابستگی شدید قطعه سازان به ادامه تولید این دو خودرو، توقف تولید دو محصول در بازه قیمتی 30 الی 40 میلیون تومان و جایگزینی آن ها با محصولات +60 میلیونی، باعث از دست رفتن بازار استراتژیک ایران خودرو خواهد بود.

بنابراین چاره کار، حداقل در کوتاه مدت، حذف نشان پژو از روی این دو محصول است.

PEGU-10

این احتمال وجود دارد که ایران خودرو تاپایان سال آینده به تولید 405 خاتمه دهد اما در عوض شاهد افزایش تیراژ سمند و دنا با پلت فرم 405 و نشان ایران خودرو باشیم که احتمالا تا سالیان سال نیز ادامه خواهد داشت.

برای پژو 206 هم کما بیش وضعیت مشابهی قابل تصور است. برای تابستان سال 95، مدل 206 + یا همان 207 بار دیگر به خط تولید بازخواهد گشت و ممکن است تیراژ 206 نیز رفته رفته کاهش یابد و حداقل در مدل صندوق دار با رانا جایگزین شود.

برای جایگزینی مدل هاچ بک نیز، هم اکنون رایزنی های گسترده ای در جریان است و نام محصولات مختلفی از ساخته های فیات گرفته تا نمونه های نسبتا ارزان قیمت نیسان (با برند داتسون) و سوزوکی شنیده می شود.

PEGU-5

هرچند در صورت واقعی شدن این گمانه زنی ها، باید اذعان کرد که پژو می تواند تا حدودی از جایگاه از دست رفته برند خود دفاع کند، اما در مقابل تمام منفی گرایی ناشی از کیفیت اندک خودروهای تولیدی بر دوش برند های ایرانی با نشان ایران خودرو خواهد افتاد و این مسئله حتی می تواند در بازار های صادراتی نیز به ضرر ایران خودرو تمام شود.

چرا که در چنین شرایطی، خودروهای برند ایران خودرو (سمند، دنا، رانا، پارس و ....) عملا به محصولات ارزان سازی شده پژو مبدل خواهند شد و این شرایط مسلما به نفع اعتبار صنعت خودرو ایران تمام نخواهد شد.

PEGU-4

مشابه این استراتژی هم اکنون توسط کمپانی های مختلفی دنبال می شود. برای مثال، داچیا نقش برند اقتصادی رنو را بازی می کند، داتسون وظیفه مشابهی در مقابل نیسان دارد و شکل گرفتن چنین پدیده ای در نهایت به ضرر صنعت خودروسازی کشورمان تمام خواهد شد.

PEGU-11

از این رو باید گفت که اگرچه ادامه تولید پلت فرم های قدیمی هیچ جذابیتی ندارد اما راهکار بلند مدت، چیزی جز افزایش کیفیت نیست و بازی با نشان و برند، جلوپنجره، چراغ و لوگو نمی تواند صنعت قطعه سازی کشور را از منجلاب تولید محصولات بی کیفیت و خطرناک نجات دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • aliporteymoryan
    aliporteymoryan | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

    خدایی پژو در کل ماشین خوبی بود مملکت ما عادت کرده به تولید ماشین های کپی شده ما هم عادت کردیم و مجبوریم که باهاش کنار بیایم،بجای پژو یه فکری ب حال قاتل ملت ((پراید)) بردارید که هفته ی گذشته با 40 تا سرعت رفت توی دیوار و یه کشته داد،ماشینا ما بعضیاش دنده عقب ندارن، و اگر نخریم خائن خطاب میشیم....... اگه قراره این طور باشه من زندگیم مهمتره برام تا این که فکر کنم چه لقبی بهم داده میشه

  • سام
    سام | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

    به این جمله توجه کنید:

    "در واقع پس از تشدید تحریم ها و کنار کشیدن پژو از حضور در بازار خودرو کشورمان، ایران خودرو ناچار به """"داخلی سازی"""" برخی قطعات و جایگزینی بسیاری بخش های مهم تولیدی پژو با ساخته های خود شد که افت شدید کیفی تمامی محصولات را در پی داشت."

    منظور از داخلی سازی یعنی چینی سازی
    فقط قطعات پراید نزدیک 1600 دلار برای هر پراید از چین وارد میشود. که یعنی چیزی در حدود 70 درصد وسایل پراید
    دیگه تکلیف پژو که معلومه 100 چینی

  • مهران
    مهران | ۹ اسفند ۱۳۹۴

    پس از سالها فرغون خودرو تصمیم گرفته به تولید دو تا از اجداد فسیل شده پژو خاتمه بده و نسل جدیدی از فرغونهای فول اپشن رو عرضه کنه .

    • amination
      amination | ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

      ???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی