ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چگونه شغل فعلی خود را به شغل رؤیایی مان تبدیل کنیم؟

هر کسی ممکن است با حرکتی درست، شغل مناسبی برای خود پیدا کند اما همیشه تصویری از یک شغل رؤیایی در سر داشته باشد که همیشه چشمش به دنبال آن بوده است. شاید هنوز برای به ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

هر کسی ممکن است با حرکتی درست، شغل مناسبی برای خود پیدا کند اما همیشه تصویری از یک شغل رؤیایی در سر داشته باشد که همیشه چشمش به دنبال آن بوده است. شاید هنوز برای به دست آوردن آن آمادگی کامل نداشته اید. شاید هم هدفتان این بوده که این شغل را به دست بگیرید، تا سر فرصت شغلی که همیشه می خواسته اید را به دست بیاورید. اما پیش از آنکه به جستجوی خود ادامه دهید، از خودتان بپرسید آیا شغل فعلی تان قابلیت تغییر و تحول را دارد یا خیر. شاید بتوانید با اندکی تلاش، شغل فعلی تان را به شغل رؤیایی تان بدل کنید.

شارلیز هرست، استادیار رشته ی مدیریت کالج کسب و کار مندوزا، اعتقاد دارد مردم اغلب اوقات میزان کنترلی که روی شغل خود دارند را دست کم می گیرند. او در این باره می گوید: «پژوهش ها نشان داده اند نگاهی متفاوت به کار، بازتعریف وظایف شخص در قالبی تازه، و یا تغییر نحوه ی تعامل با دیگران، همه و همه کارهایی هستند که افراد از طریق آنها می توانند معنای تازه ای از دل شغل خود بیرون بکشند».

شغل رؤیایی شغلی است که شما را راضی کند و نقاط قوتتان را به نحو احسن به کار بگیرد. اگر در حوزه ای فعال هستید که از آن لذت می برید، اما هنوز شغلی که می خواهید را در آن حوزه به دست نیاورده اید، انجام هفت کار زیر به شما کمک می کند شغل فعلی تان را به شغلی که همیشه می خواسته اید بدل کنید.

۱- ایده پرور باشید

پیشنهاد هرست این است که مسئولیت های خود را با ارائه ی پیشنهاد‌های خلاق و سازنده به بالادستی های خود دستخوش تغییر و تحول کنید. او در این باره می گوید: «اگر ایده های شما به کار گرفته شوند، شاید بتوانید در اجرای آنها نیز مشارکت داشته باشید».

دیوید نور، مدیرعامل شرکت مشاوره ی استراتژی نور گروپ توصیه می کند فرا تر از نقش و حوزه ی مسئولیت های خود فکر کنید تا بتوانید از نیاز های بعدی تیم یا شرکتتان پیش بینی بهتری داشته باشید. او می گوید: «آیا مهارت ها، دانش، یا رفتار مورد نیاز را در خود دارید؟ اگر خیر، به این فکر کنید که چگونه می توانید به سرعت آنها را کسب کنید و به کار بگیرید».

۲- کارهایی خارج از بازه ی همیشگی خود انجام دهید

نور توصیه می کند کاری کنید مدیرتان در کنار نقش فعلی تان، شما را در نقشی که دوست دارید نیز ببیند. او می گوید «برای پروژه های بزرگ و طرح های مهم داوطلب شوید و به دنبال راه هایی بگردید که بتوانید فرا تر از تعریف شغلتان تأثیرگذار باشید».

۳- روابط خود را توسعه دهید

نور توصیه می کند با برقراری روابط قدرتمند با تصمیم گیران، کاری کنید هر کسی برای امور مختلف به شما مراجعه کند. اطمینان حاصل کنید دیگران می توانند اولویت های مورد نظر شما برای مسئولیت های تازه را تشخیص دهند.

او ادامه می دهد: «دیگران همیشه می توانند کسانی را پیدا کنند که بتوانند از پس انجام جنبه های فنی کار شما بر بیایند. اما شما باید کاری کنید به خاطر برقراری و حفظ ارتباطات مهم در تیم و سازمان، به شما مراجعه کنند یا شما را پیشنهاد دهند».

۴- در موقعیت خود نوآور باشید

توصیه ی نور این است که سعی کنید مدام در حال رشد باشید و ریزه کاری های حوزه ی فعالیت خود را کشف کنید. در رویداد ها و کنفرانس های آن حوزه شرکت کنید، در انجمن های آن فعال باشید و خود را در موقعیت هایی قرار دهید که بتوانید با افراد اثرگذار روبرو شوید. سپس بینش، ایده ها و روابط حاصله را به محل کار خود بیاورید.

او می گوید: «برای زندگی شخصی و شغلی خود نقشه ی راه درست کنید».

۵- وظایف مورد علاقه ی خود را فهرست کنید

میشل ماوی، مدیر جذب نیروی شرکت نیروی انسانی اتریوم توصیه می کند تمام کار هایی که در موقعیت شغلی فعلی تان دوست دارید انجام دهید را فهرست کنید و بیشتر به آنها بپردازید.

او می گوید: «پروژه های هوشمندی تعریف کنید که در آنها لازم باشد از این مهارت ها بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب از انجام شغل خود رضایت بیشتری خواهید داشت».

۶- لحظات اوج خود را پیدا کنید

ماوی اعتقاد دارد مشاغل مختلف به خاطر پتانسیل هایی که دارند جذابیت پیدا می کنند؛ مثل اینکه می توانیم در آنها خیلی چیز ها یاد بگیریم، دستاورد هایی داشته باشیم و از آنها درآمد کسب کنیم.

او ادامه می دهد: «در ادامه کشش پیدا می کنیم و تا حدی شناخته می شویم، تا اینکه در نهایت به اوج می رسیم. این لحظه حس فوق العاده ای دارد: لحظه ای که در رأس بازی خود قرار می گیرید و از انجام آن لذت می برید».

ماوی توصیه می کند به دنبال آن لحظه ی بعدی باشید. او می گوید «لحظه ای که به خاطر ترفیع، افزایش حقوق، و یا مدیریت یک تیم در پوست خود نمی گنجید. این لحظه هر چه که می خواهد باشد، اما به دنبالش باشید».

۷- نیاز هایتان را از مدیر خود بخواهید

آنیشا وینجاموری، مدیرعامل شرکت مشاوره ی اینوویشنز آیکیو اعتقاد دارد هیچ کارفرمایی دوست ندارد کارمند ارزشمندی که به پیشرفت سازمانش کمک می کند را از دست بدهد.

او در این باره توضیح می دهد: «اگر از لحاظ فرهنگی و کاری عضو مؤثری باشید، مدیر شما از فراهم کردن شرایط کاری دلخواهتان، درک نقاط قوتتان و توانمندسازی شما در جهت رسیدن به اهداف حرفه ای شما و شرکت خود، بی نهایت خوشحال خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • abbas
    abbas | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    ما فعلا تو ایران کار پیدا کنیم شغل رویایی پیش کش

مطالب پیشنهادی