ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

گزارش دیجیاتو از نشست مطبوعاتی چهارمین دور پذیرش استارتاپ در شتاب دهنده آواتک

پس از گذشت ۱۸ ماه از آغاز رسمی فعالیت شتاب دهنده ی آواتک، اکنون دور چهارم پذیرش استارتاپ ها توسط این شتاب دهنده ی نام آشنا آغاز شده است. نشست خبری این رویداد دیروز دهم ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

پس از گذشت ۱۸ ماه از آغاز رسمی فعالیت شتاب دهنده ی آواتک، اکنون دور چهارم پذیرش استارتاپ ها توسط این شتاب دهنده ی نام آشنا آغاز شده است. نشست خبری این رویداد دیروز دهم اسفند ماه ۹۴ در محل این شتاب دهنده واقع در دانشکده ی فنی دانشگاه تهران برگزار شد و محسن ملایری، مدیر و یکی از بنیانگذاران آواتک به ارائه ی توضیحاتی در مورد فرایند پذیرش در دوره های گذشته و دور جدید جذب استارتاپ در آواتک پرداخت.

بر اساس گفته های ایشان از ۱۰ استارتاپی که در دوره ی اول شتاب دهی آواتک پذیرفته شدند، تا الان یک مورد به طور کامل شکست خورده و فعالیت خود را متوقف کرده است. ۹ استارتاپ دیگر اما هنوز به صورت متمرکز و تمام وقت مشغول فعالیت هستند و ۸ نمونه از میان آنها موفق به جذب سرمایه شده اند و کماکان در حال رشد به سر می برند. با این حال می توان گفت هنوز برای ارزیابی میزان موفقیت این استارتاپ ها زود است چرا که ملاک های موفقیت آنها به زمان بیشتری در حدود ۳ تا ۴ سال احتیاج دارد. باید صبر کرد و دید چه تعداد از این شرکت ها موفق به جذب دور دوم سرمایه گذاری می شوند یا به نقطه ی سر به سر می رسند.

IMG_4557

مدیرعامل آواتک حاصل سه دوره حمایت این شتاب دهنده از ۸۹ کارآفرین تا به اینجا را ایجاد ۲۱۰ فرصت شغلی و جذب بیش از ۵۰ میلیارد ریال سرمایه عنوان کرد. لازم به ذکر است که کسب و کار هایی مثل ریحون، تسکولو، پی پینگ و دونیت، از جمله کسب و کارهای موفق شکل گرفته در آواتک بوده اند.

روند پذیرش استارتاپ ها برای شتابدهی در آواتک، از دور اول تا کنون دستخوش تغییراتی هم شده است. در دوره ی اول از بین ۱۰۰ تیم درخواست دهنده، خیلی از تیم ها فقط با ایده وارد شدند. اما با رشد فضای حاکم بر زیست بوم استارتاپی کشور و اقتضائات جدید آن، این روند به جایی رسیده است که در دور سوم پذیرش، تیمی بدون محصول وارد فرایند شتابدهی نشد و این می تواند کار را برای تیم های متقاضی شرکت در دور چهارم دشوار تر کند.

اما به اعتقاد محسن ملایری، این به معنای ریسک کمتر از سوی شتاب دهنده نیست، چرا که حالت پیش فرض همه ی استارتاپ ها شکست است و تمام تلاش تیم ها باید روی تبدیل این شکست به پیروزی متمرکز باشد. به هر صورت می توان ادعا کرد به دلیل رقابتی تر شدن فضا، کیفیت تیم های وارد شونده به فرایند شتابدهی بیشتر شده است و به این ترتیب پذیرش نهایی تیم ها نسبت به قبل، به سطح بالاتری از آمادگی نیاز خواهد داشت. ایشان برای نمونه به این موضوع اشاره دارند که داشتن کمینه محصول اولیه یا MVP برای متقاضیان دور چهارم امتیاز بزرگی محسوب می شود، اما اگر تیمی MVP نداشت به آن معنا نیست که شانسی برای ورود ندارد.

فرایند ۶ ماهه ی شتابدهی آواتک به این صورت است که در دو ماهه ی اول از میان تیم های درخواست دهنده، ۲۰ تیم پذیرش می شوند و بدون هیچ تعهدی به مدت ۲ ماه و به صورت رایگان از خدمات مختلف آواتک بهره مند و در نهایت از بین این ۲۰ تیم، ۱۰ تیم وارد فرایند شتابدهی خواهند شد. محسن ملایری تعداد تیم های پذیرش شونده در آواتک را در دوره های گذشته و دور جدید، همین ۱۰ تیم عنوان می کند و می گوید فعلاً برنامه ای برای تغییر این رقم در آواتک وجود ندارد. این در حالی است که تعداد تیم های درخواست دهنده از ۱۰۰ تیم در دور اول به ۲۲۰ تیم در دور دوم و ۳۷۶ تیم در دور سوم رسید و انتظار می رود این رقم در دور چهارم رشد بیشتری را تجربه کند تا نهایتاً استعداد های خوبی از این میان فرصت ظهور پیدا کنند.

IMG_4582

به گفته ی مدیرعامل آواتک، در میان ملاک های بررسی کنندگان درخواست ها برای دور چهارم شتابدهی، چیزی که بیشترین اهمیت را دارد خود تیم است، بعد ایده و بعد بازاری که استارتاپ مورد نظر قصد ورود به آن را دارد. در نتیجه وجود تخصص لازم در تیم، در وهله ی اول از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

ترجیح آواتک نیز وجود تنوع مهارت در میان اعضای تیم خواهد بود، به گونه ای که مهارت های آنها مکمل یکدیگر باشند. لازم به تذکر است که بنیانگذاران منفرد در آواتک پذیرش نمی شوند؛ تجربه نشان داده است داشتن دو مؤسس برای استارتاپ ها به دلایل متعدد بر احتمال موفقیت آنها می افزاید. از جمله مسائل مهم دیگر نیز سابقه و کارنامه ی درخواست دهندگان است.

علاقمندان به شرکت در مرحله ی بررسی می توانند تا ۵ فروردین ۹۵ فرم آنلاین ثبت درخواست را روی وبسایت آواتک پر کنند و منتظر پاسخ آواتک به درخواست خود بمانند. پس از گزینش درخواست ها، ۲۰ تیم وارد مرحله ی پیش‌ شتابدهی می شوند و در نهایت پس از طی این مرحله ی دو ماهه، ۱۰ تیم منتخب وارد دوره ی شتابدهی آواتک می شوند و از مزایای آن نظیر سرمایه، آموزش مداوم و شبکه ی ارتباطات قوی بهره مند خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • بینام
    بینام | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    فقط تا پاراگراف سوم خوندم. تا اونجا که استارتاپ های موفق زیرمجموعه شون رو نام می بره... "لازم به ذکر است که کسب و کار هایی مثل ریحون، تسکولو، پی پینگ و دونیت، از جمله کسب و کارهای موفق شکل گرفته در آواتک بوده اند."

    بعد یاد صحبت های محی سنیسل، مدیر استارتاپ دونیت افتادم...
    حدود دو هفته پیش، در سالن شهرداری قم، در افتتاحیه استارتاپ ویکند قم پشت میکروفن گفت: "ما هنوز به نقطه سر به سر نرسیدیم" ... "من شش ماه هست که حقوق نگرفتم" ...

    من موفقیت رو رسیدن به نقطه سر به سر میدونم، وقتی که در آمد از خرج ها بیشتر باشه اصطلاحا شرکت به سوددهی برسه.
    اما نمیدونم منظور محسن ملایری از موفقیت چی هست؟ اینکه روی کاغذ، تا چند سال دیگه به سود برسند؟ اینکه شش ماه حقوق بالاترین مقام شرکت داده نشه؟ کاش در این مورد توضیح میداد

  • نیما ناصری
    نیما ناصری | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    این جور کارا شده یه جور مشغوایت برای یه سری بیکاره پولدار. وگرنه هیچ کس پول از سر راه پیدا نکرده که یه کاری شروع کنه بعد ولش کنه

مطالب پیشنهادی