ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به نخستین اپلیکیشن ها و بازی های هدست واقعیت افزوده هولولنز

روز گذشته برایتان نوشتیم که مایکروسافت، امکان پیش خرید کیت توسعه هدست واقعیت افزوده هولولنز خود را با قیمت 3000 دلار فراهم کرده و تولیدکنندگان محتوا می توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. طبیعی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

روز گذشته برایتان نوشتیم که مایکروسافت، امکان پیش خرید کیت توسعه هدست واقعیت افزوده هولولنز خود را با قیمت 3000 دلار فراهم کرده و تولیدکنندگان محتوا می توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. طبیعی است که هولولنز در حال حاضر از اپلیکیشن ها و بازی های زیادی پشتیبانی نمی کند، اما مایکروسافت فعلا چند اپلیکیشن کوچک اما جالب برای هدست واقعیت افزوده خود تدارک دیده که تجربه آن ها نه تنها جالب خواهد بود بلکه توسعه دهندگان را با قابلیت های کلیدی هولولنز آشنا می سازد.

اولین اپلیکیشن هولولنز، HoloStudio است که سال گذشته در دسترس بسیاری از رسانه های مختلف خبری قرار گرفت و استقبال خوبی به همراه داشت. اپلیکیشن HoloStudio با ترکیب حرکات دست و فرمان های صوتی، اجازه ساخت اشیای سه بعدی مختلفی را به کاربر می دهد. در مجموع، HoloStudio اپلیکیشنی ساده با قابلیت های نسبتا پیچیده است اما به خوبی پتانسیل های هولولنز را در معرض نمایش می گذارد. بنابراین تولیدکنندگان محتوا می توانند به جای ساخت اپلیکیشن ها و بازی های معمولی و همیشگی، دست به ابداعات خلاقانه بیشتری بزنند.

مایکروسافت هم چنین اپلیکیشن اسکایپ خود برای دانلود روی هولولنز قرار داده و کاربران می توانند به کمک آن، با هرکسی تماس بگیرند. اپلیکیشن اسکایپ روی هولولنز، این توانایی را دارد که تصاویر هولوگرام هر کاربر را به دیگری نشان دهد. در واقع این قابلیت، یکی از ویژگی های منحصر به فرد هولولنز است که در نمایش های قبلی هم، چشم همگان را به خود خیره کرده بود.

تماس های تصویری اسکایپ روی هولولنز، به صورت دو طرفه انجام می شوند، این بدان معناست که هر کاربر می تواند از فاصله چند هزار کیلومتری، تصاویری را در اتاق نشیمن خانه شما به وجود آورد و آن ها را مشاهده نمایید. حتی تصور آن که این قابلیت، چقدر جای پیشرفت دارد هرکسی را به وجد می آورد؛ برای مثال ممکن است روزی، یک جراح متخصص بتواند از راه دور، همکار خود را در حین عمل جراحی یاری کند.

hololens_3.0

HoloTour نیز سومین و آخرین اپلیکیشنی است که با پیش خرید هولولنز به آن دسترسی پیدا می کنید. HoloTour به گونه ای طراحی شده که تصاویری 360 درجه و پانوراما را از بناهای بزرگ تاریخی در مقابل چشم کاربر قرار می دهد. در مجموع، HoloTour شبیه یکی از همان اپلیکیشن های گردشگری است که روی پلتفرم های موبایل یافته می شود، اما با این تفاوت که تجربه بصری بسیار بهتری به ارمغان می آورد. هم چنین باید اشاره کرد که اپلیکیشن مورد بحث، بیشتر به یک اپلیکیشن واقعیت مجازی شبیه است تا واقعیت افزوده.

اما بعد از اپلیکیشن ها، نوبت به بازی های ویدیویی در دسترس روی هولولنز می رسد. با پیش خرید هدست مایکروسافت، سه بازی Fragments ،Young Conker و نیز RoboRaid را دریافت خواهید کرد. Fragments را می توان یک بازی «واقعیت ترکیبی - Mixed Reality» نامید. با اجرای بازی، شخصیت هایی کارتونی در اتاق نشیمن ظاهر می شوند و با نشستن روی مبل خانه، با یکدیگر گفتگو می کنند.

کودو سونودا، یکی از مدیران ارشد بخش Windows Apps Studio درباره Fragments می گوید: «هنگامی که در حال ساخت بازی بودیم، درسی مهم درباره واقعیت ترکیبی آموختیم. استفاده از اتاق نشیمن خانه به عنوان صحنه ای برای روایت داستان بازی، سبب می شود تا ذهن شما این فرآیند دیجیتالی را به عنوان یک خاطره حقیقی ثبت کند.»

بازی Young Conker هم قرار است بار دیگر، خاطرات ما را با شخصیت دوست داشتنی کانکر استودیوی Rare زنده کند. هنوز مشخص نیست که کانکر طبق معمول، شخصیتی منحصر به فرد و شوخ طبع خواهد داشت یا خیر، اما به نظر می رسد که بازی به لطف هولوگرام ها، گیم پلی کاملا متفاوتی نسبت به آنچه قبلا دیده ایم ارائه می دهد. هر مرحله از بازی، ارتباطی ناگسستنی با محیط پیرامون کاربر دارد و کانکر با استفاده از المان های رایج بازی های پلتفرمینگ، روی اشیای حقیقی حرکت می کند.

در نهایت می رسیم به آخرین بازی هولولنز یا همان RoboRaid که پیش از این با نام «پروژه اشعه اکس» شناخته می شد. همان طور که در نمایش کوتاه RoboRaid در همایش E3 سال گذشته دیدیم، بازی مورد بحث قصد دارد با ترکیب المان های مبارزه با ربات ها و نیز هولولگرام های پوشیدنی، سبکی نسبتا جدید در میان عناوین اول شخص و شوتر پدید آورد.

مثل تمام بازی های مشابه، RoboRaid از محیط اتاق نشیمن و واقعیت ترکیبی برای تصویر کردن حمله بیگانگان به زمین استفاده می کند. RoboRaid با استفاده از افکت های صوتی، کاربر را نسبت به حرکت در محیط راهنمایی می کند و می توان از طریق دوربین هولولنز، حرکات بدن و فرمان های صوتی رایج، با آن تعامل داشت.

Hololens_demo.0

علاوه بر همه این ها، مایکروسافت قصد دارد که در تابستان آتی، اپلیکیشن جدیدی به نام Actiongram عرضه کند. Actiongram به توسعه دهندگان اجازه می دهد که با هولوگرام ها و افکت های دیداری از پیش آماده، ویدیوهای کوتاهی برای روایت یک داستان و مشاهده روی هولولنز تولید کنند.

همه اپلیکیشن هایی که در بالا به آن ها پرداخته شد، به این دلیل ساخته شده اند که قابلیت های جذاب هولولنز را به توسعه دهندگان نشان داده و خلاقیت را در آن ها برانگیزند. در نهایت جای دارد که سخنان سونودا در رابطه با هولولنز را نیز برایتان نقل کنیم:

هیچ لحظه ای هیجان انگیزتر از زمانی نخواهد بود که هولولنز شخصی خودم را روشن و یکی از تجربیات ساخته شده توسط توسعه دهندگان را روی ویندوز استور مشاهده کنم. اگرچه برای پردازش هولوگرافیک بسیار هیجان زده ایم اما مشخص است که ما فعلا تنها لایه های نخست این پلتفرم را بنا کرده ایم و باید دید که جهان قادر به انجام چه کارهایی با آن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Hesam
    Hesam | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    دوست عزیز پلی استشن وی ار مخصوص بازی هست و واقعیت مجازی اما این هم واقعیت افزوده هم مجازی و مخصوص همه نوع کار.کسب و کار تا بازی.به همین دلیل قیمت بالایی داره.امیدوارم جفتشون موفق بشن

  • Dex
    Dex | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    خیلی هیجان انگیزه... مخصوصا اسکایپ با تماس هولوگرافیک... کلا هم هولولنز هم هدستای واقعیت مجازی پتانسیل خیلی بالایی دارند اگه محتوای مناسب و کافی براشون تولید بشه

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    یه چیز جالب دیگه که توی ویدیو ها نشون دادن اینه که بازی ها می تونن محیط اتاق رو اسکن بکنن و براساس اون بازی رو درست کنن ، یعنی بازی توی اتاق ها با شکل های مختلف متفاوته ، در کل هر کسی یه تجربه متفاوتی از اون بازی داره با توجه به شکل چیدمان اتاقش و ....

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    Holotour اصلا شبیه به تجربه vr نیست ، ویدیویی ازش درست نکردن اما یه عکس منتشر شده که خیلی فوق العاده است اتاق رو تبدیل به اون منظره می کنه ، خیلی باحاله / ار همه بیشتر با fragments حال کردم، فقط دمو برنامه ها رو ببینید هر کدوم یه تجربه متفاوت دارن ، فوق العاااده است / سخته بگی کدوم بهتره

    • امیر
      امیر | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

      با همون زاویه دید مسخر ه و کمش اتاق رو تبدیل به منظره میکنه؟
      چقدر به کم قانع اند مایکی پر ستا
      پس مجیک لوپ اینجوری خد اوندگاره!

      • Divan Greedy (thankyouaj)
        Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

        اولین مجیک لیپ تا حالا هیچ دستگاهی نشون نداده و فقط ویدیو بودن و هیچ چیز خاصی راجبش معلوم نیست / مایکروسافت یه نسخه از HoloLens رو برات فرستاده که با قاطعیت راجب زاویه دیدش حرف می زنه ، گفته مثل این می مونه که از فاصله 17 سانتی یه تلویزیون 50 اینچ ببینی ، نمی دونم والا شاید به نظرت این زاویه دید کم باشه اما برای من و خیلی ها خوبه

      • Rivekan
        Rivekan | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

        مجیک لیپ جز دو تا دمو کوتاه و مبهم چی نشون داده؟ دیوایسش چه مشخصاتی داره؟ هندزفری هست یا نه؟ وزنش چقدره؟ عمر باتری؟ زاویه دید هم که پاشو وسط میکشی فقط به علت مصرف باتری در هالولنز پایین اومده وگرنه اگر مشکل باتری رو در نظر نگیریم میشه زاویه دید رو تا جای ممکن بالا ببریم.

  • مهدی
    مهدی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    من منتظرم ببینم play station با هدست خود سونی چی میشه. یعنی play station vr

مطالب پیشنهادی