ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فانتوم 4 همراه با قابلیت پیشگیری از برخورد با موانع و «مد سرعت» معرفی شد

«باهوش تر، ظریف تر، سریع تر و قوی تر»؛ اینها وعده هایی هستند که شرکت DJI با معرفی جدیدترین پهپاد خود به نام فانتوم 4 به مخاطبانش داده است. فانتوم 4 که در واقع قابل ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

«باهوش تر، ظریف تر، سریع تر و قوی تر»؛ اینها وعده هایی هستند که شرکت DJI با معرفی جدیدترین پهپاد خود به نام فانتوم 4 به مخاطبانش داده است.

فانتوم 4 که در واقع قابل توجه ترین به روز رسانی در پرنده های بدون سرنشین این شرکت محسوب می گردد نتنها به لحاظ زیبایی و ظاهر دستخوش تغییرات شده بلکه تکنولوژی های جدیدی را هم در خود جای داده که بعضا حتی در پیشرفته ترین درون ها هم نمی توان پیدایشان کرد و از آن جمله می توان به فناوری پیشگیری از برخورد با موانع اشاره نمود.

قابلیت جدید دیگری که برای این پهپاد در نظر گرفته شده دنبال کننده هوشمند مبتنی بر دید و مجموعه ای از امکانات دیگر است که در ادامه به ذکر اطلاعات در مورد هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

نخستین قابلیت، فناوری پیشگیری از برخورد با موانع است که DJI از عنوان «سیستم حسگر موانع» برای آن استفاده نموده و از دو دوربین جلویی بهره می برد و به لطف آنها می تواند موقعیت اجسام و فاصله آنها را تشخیص دهد.

بنابراین فانتوم 4 ضمن آنکه مسیر اصلی اش را حفظ می کند، به صورت خودکار در اطراف موانع حرکت می کند و اگر نتواند مسیر جایگزینی را برای خود پیدا کند آنگاه بر فراز سوژه به حالت شناور و بدون حرکت باقی می ماند.

البته لازم است اضافه نماییم که این امر صرفا در صورتی امکان پذیر خواهد بود که فانتوم به سمت جلو حرکت کند و در نتیجه چنانچه رو به عقب پرواز می کنید لازم است حواستان به موانع باشد.

هنوز اما مشخص نیست که میزان پاسخ دهی یا سرعت این سیستم چقدر خواهد بود یا اینکه در قیاس با پهپاد اینتل که در CES به پرواز درآمد چگونه عمل می کند و برای روشن تر شدن این امر لازم است که همچنان منتظر ماند.

djiphantom4b

سری پهپادهای فانتوم DJI برای مدتی طولانی فاقد قابلیت های اتوپایلوت (قابلیتی که تقریبا تمامی پهپادهای بهره مند از دوربین در خود دارند) شامل مد دنبال کننده و ابزارهای هوشمند برای دوربین بود.

البته شرکت مورد بحث عاقبت این امکانات را به فانتوم 3 اضافه کرد اما حالا محصول تازه آن از همان ابتدا به چنین امکاناتی مجهز است.

به لطف فانتوم 4 می توانید هر سوژه ای را با استفاده از اپ اختصاصی DJI انتخاب نمایید (این اپ استریم های زنده را از دوربین درون دریافت می کند)، تا آن را دنبال نماید و تصاویر مربوط به رفتار آن را به صورت زنده در اختیارتان قرار دهد.

این یعنی، میتوانید یک دوچرخه، ماشین، حیوان، یا هر چیزی که در تیررس دوربین های درون قرار دارد را بدون نیاز به دستگاه های موقعیت یاب مستقر روی زمین تحت نظر بگیرید (بر خلاف سایر هلی کوپترهای چهارپره).

برای استفاده «هوشمندانه» از دوربین و حسگرهای موقعیت یاب روی این فانتوم نیز می توانید به قابلیتی به نام TapFly تکیه کنید؛ همانطور که از نامش بر می آید، به لطف این قابلیت می توانید روی نقطه ای در استریم ویدئویی خود اشاره نمایید تا فانتوم به سمت آن نقطه پرواز کند و همزمان از موانع نیز دوری گزیند.

البته اپلیکیشن های شخص ثالث ارائه شده هم قابلیت هایی مشابه به این را برای شما به ارمغان خواهند آورد اما حالا DJI این امکانات را مستقیما در داخل دستگاه تولیدی اش یکپارچه سازی کرده.

دوربین این پرنده نیز آپگرید مختصری دریافت کرده و تصاویر گرفته شده توسط آن شارپ تر از گذشته به نظر خواهند آمد.

در مورد ظاهر دستگاه هم باید بگوییم که کاملا به سلیقه شما باز می گردد اما به طور کلی از زاویه بالا بدنه اندکی ظریف تر از قبل به نظر می آید، هرچند که کلیت آن حجیم است.

djiphantom4c

در انتها لازم است اضافه نماییم که فانتوم  یک به روز رسانی قابل توجه دیگر را هم دریافت کرده و خبر بد اینکه باتری آن سبکی کاملا متفاوت از قبل پیدا کرده و این یعنی اگر پیشتر یکی از فانتوم های قدیمی را خریداری کرده اید نمی توانید از باتری های آن در دستگاه جدید استفاده نمایید.

فانتوم 4 می تواند تا 28 دقیقه بعد از هر بار شارژ پرواز کند که این رقم تقریبا دو برابر میزان دوام باتری فانتوم های یک و دوم بهره مند از دوربین است و در نتیجه نمی توان آن را نادیده گرفت.

البته اگر از وضعیت تازه ای به نام Speed mode یا مد سرعت در این محصول استفاده نمایید مصرف باتری پهپاد کمتر از میزان اعلام شده خواهد بود. بیشینه سرعت این پرنده نیز برابر با 72 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که در واقع 16 کیلومتر بر ساعت از مدل فانتوم 3 سریع تر است.

اما پرسش مهمی که در انتها مطرح می شود قیمت این دستگاه است. فانتوم 4 قیمتی برابر با 1399 دلار دارد که حدودا 150 دلار از مدل قبلی (در زمان آغاز عرضه) گران تر است (البته قیمت فانتوم 3 هم اکنون به 1000 دلار تقلیل یافته).

مشخص است که DJI تلاش دارد قیمت فانتوم های خود را نزدیک به هم نگه دارد و این مدل هم از قاعده ذکر شده استثنا نیست. اما اگر دوست دارید آن را با قیمت پایین تری خریداری نمایید توصیه می شود چند ماهی را منتظر بمانید.

در انتها نیز لازم است اشاره کنیم که DJI دیگر رویکرد ارائه دو مدل حرفه ای/ پیشرفته را دنبال نمی کند و در حال حاضر صرفا یک مدل از فانتوم 4 برای پیش سفارش وجود دارد. قرار است که خرده فروشی های اپل این محصول را از تاریخ 15 مارس عرضه کنند و در باقی فروشگاه ها نیز این امر تا پایان ماه مارس امکان پذیر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ramin
    ramin | ۱۸ فروردین ۱۳۹۵

    قیمت فانتوم 4 چنده

  • علی
    علی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    ویدئوی این محصول با زیرنویس فارسی:
    http://www.aparat.com/v/gHpO1

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    کامل و عالی ممنونم دیجاتو

    سیستم حسگر موانع امیدوارم در حد همون سیستم ces اینتل باشه
    که بعید میدونم اون سیستم 4 جهته بود

    کار خوبی میکنه dji فقط یک مدل به بازار میده تو فانتوم 3 اشتباه بزرکی گرد در دو مدل عرضه کرد

مطالب پیشنهادی