ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جایزه تورینگ امسال به پایه گذاران رمزنگاری مدرن تعلق گرفت

Whitfield Diffie و  Martin E. Hellman دو برنامه نویسی هستند که نخستین شیوه رمزنگاری را برای عصر اینترنت پایه گذاری کردند و به پاس همین تلاش، امسال موفق شدند جایزه تورینگ را از آن خود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

Whitfield Diffie و  Martin E. Hellman دو برنامه نویسی هستند که نخستین شیوه رمزنگاری را برای عصر اینترنت پایه گذاری کردند و به پاس همین تلاش، امسال موفق شدند جایزه تورینگ را از آن خود کنند.

این جایزه که در واقع از روی اسم آلن تورینگ ریاضیدان بریتانیایی نام گذاری شده ارزشی برابر با یک میلیون دلار دارد و از سوی گوگل به دانشمندان و مهندسانی تعلق می گیرد که در زمینه علم رایانه فعالیت می کنند.

این دو نفر در دهه 1970 میلادی نخستین نمونه از رمزنگاری کلید-عمومی را انجام دادند و به همین خاطر امسال شایسته دریافت این جایزه شناخته شدند.

پروتکل ارائه شده توسط این دو دانشمند که تبادل کلید Diffie–Hellman نام دارد روشی را ارائه می کند که به موجب آن می توان پیام های رمزگذاری شده را از طریق کانال های عمومی انتقال داد.

این پروتکل در واقع نخستین راهکاری بود که رمزنگاری را به دو گروه کلید خصوصی (Public Key) برای رمزنگاری و کلید خصوصی (Private Key) برای رمزگشایی تقسیم می کرد؛ به بیان دیگر، هر فردی که کلید عمومی در اختیار داشته باشد می تواند یک پیام را به صورت آنلاین رمزگذاری کند اما برای رمزگشایی آن به یک کلید خصوصی نیاز خواهد بود.

براساس اعلام انجمن ماشین های محاسباتی که در واقع جایزه تورینگ را اعطا می کند تبادل کلید Diffie–Hellman پیشرفتی قابل توجه بود و به «مبنای اصلی برای اغلب پروتکل های پر مصرف امنیتی در اینترنت امروزی» بدل گردید.

تا پیش از این کشف، چنانچه دو شخص معین تمایل داشتند اطلاعات رمزنگاری شده را با هم به اشتراک بگذارند باید در وهله نخست به صورت خصوصی کلیدهای مربوط به رمزگذاری و رمزگشایی را با هم تبادل می کردند.

Diffie و Hellman اما با عمومی کردن کلید رمزنگاری کاری کردند که دو شخص بدون آنکه یکدیگر را ملاقات نمایند به صورت ایمن اطلاعات مد نظرشان را با هم به اشتراک بگذارند.

قرار است که جایزه تورینگ در جریان مهمانی سالانه این انجمن که در ماه ژوئن در سانفرانسیسکو برپا می گردد به این دو دانشمند اعطا شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    موافقم . یک میلیون دلار هست.یک میلیارد که ..

  • محمد
    محمد | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴


    بها دادن به علم و فعالیت های علمی باعث شده تو همه موارد پیشرفت چشم گیر داشته باشند.نوش جونشون.برازنده این امکانات هستند

مطالب پیشنهادی