ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان ژن های موثر در خاکستری شدن مو و رشد ابروهای پیوندی را شناسایی کردند

دانشمندان برای نخستین بار ژن هایی که به خاکستری شدن مو و ابرو، ضخیم شدن ریش ها و پیوندی شدن ابروها می انجامند را در جریان تحقیقات اخیر خود روی ژنوم بیش از 6 هزار لاتین تبار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

دانشمندان برای نخستین بار ژن هایی که به خاکستری شدن مو و ابرو، ضخیم شدن ریش ها و پیوندی شدن ابروها می انجامند را در جریان تحقیقات اخیر خود روی ژنوم بیش از 6 هزار لاتین تبار تشخیص دادند.

به لطف این داده ها می توان ظاهر یک فرد را با استفاده از DNA وی مشخص نمود و همین دستاورد می تواند در بررسی های قضایی و مطالعات انسان شناسی بسیار موثر واقع شود.

لازم است اضافه نماییم هر یک از ژن های کشف شده توسط پژوهشگران پیشتر به خاطر نقش شان در شکل گیری خصوصیات دیگر شناسایی شده بودند. برای نمونه ژن IRF4 که به خاکستری شدن مو ارتباط دارد در تولید ملانین (همان رنگدانه ای که رنگ مو، پوست و چشم ها را مشخص می کند) نیز دخیل است.

جمعیت مورد استفاده در این تحقیق هر یک از نژاد و دودمان متفاوتی بودند که اروپاییان (48 درصد)، بومیان آمریکا (46 درصد) و آفریقایی ها (6 درصد) را در بر می گرفت. لازم است اضافه نماییم که اغلب تحقیقات گذشته روی ژنتیک مو در منطقه اروپا صورت گرفت که سهم بسیار کوچکی از جوامع انسانی را تشکیل می دهد.

به گفته آندرس روئیز لینارس پروفسور علوم زیستی در کالج لندن و از مولفان مقاله منتشر شده جدید در این باره، آن مطالعات حتی روی تناوب خصوصیات و ویژگی ها تکیه داشتند.

اما در مطالعه ای که امروز جزئیات مربوط به آن منتشر گردید، شرکت کنندگان اجداد و نیاکانی از نژادهای مختلف داشتند و در نتیجه دانشمندان نمونه های موی اصطلاحا «سالمی» را در اختیار داشتند.

به این ترتیب، گروه پژوهشگران موفق شدند ژن های متعددی که نوع و رشد مو را تحت تاثیر قرار می دهد شناسایی کنند. روئیز لینارس همچنین اظهار داشت: ما در مرحله بعد روی خصوصیاتی تمرکز کردیم که طبق گزارشات در میان آمریکایی ها و اروپایی ها متداول است.

وی به عنوان نمونه به ژن IRF4 و ارتباط آن با خاکستری شدن مو اشاره کرد که در حدود 15 درصد از اروپایی ها آن را در بدن خود دارند اما در آمریکایی ها یافت نشد. شاید در آینده امکانی فراهم شود که از این ژن ها برای تغییر رنگ موی انسان (زمانی که در حال تشکیل شدن در فولیکول است) استفاده گردد و به همین خاطر پیش بینی می شود که صنایع زیبایی و آرایشی علاقه خاصی به این یافته و خصوصا ژن هایی داشته باشند که به خاکستری شدن مو و جنس آن ارتباط دارند.

البته لازم است یادآور شویم که حضور این ژن ها در بدن یک فرد لزوما نمی تواند به معنای تضمین وجود یک مشخصه خاص در آن فرد باشد اما بروز آن مشخصه را بسیار محتمل خواهد کرد.

روئیز لینارس در این باره گفت: این یافته بدان معنا نیست که صرفا به خاطر داشتن آن ژن موهای شما خاکستری شوند بلکه در مقابل، وجود آن ژن شانس رشد این موها در شما را نسبت به جمعیت بالا می برد.

این یافته همچنین می تواند روش های به کار رفته در علوم قضایی و جنایی و همچنین مطالعات مرتبط به انسان شناسی را تحت تاثیر قرار دهد و به عنوان نمونه می تواند بازسازی چهره یک شخص را از طریق DNA آن ممکن نمایند.

در مطالعات اخیر همچنین دانشمندان به ارتباط میان ژن های Foxl2 و PAX3 با ابرو و ضخامت میزان پیوند ابرو پی بردند که البته پیشتر می دانستند این دو، رشد ساختاری نواحی یاد شده را تحت تاثیر قرار می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی