ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هکرها به کمک دزدان دریایی می آیند
تکنولوژی

نسل تازه دزدان دریایی و هک سرور یک شرکت کشتیرانی برای انجام سرقتی هدفمند

یک تیم تحقیقاتی که زیر نظر کمپانی بزرگ Verizon کار می کنند، به تازگی اعلام کرده اند که گروهی از هکرهای مرتبط با دزدان دریایی، با ورود پهنانی به سرورهای یک شرکت کشتیرانی بزرگ، اطلاعات مورد نیاز ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

یک تیم تحقیقاتی که زیر نظر کمپانی بزرگ Verizon کار می کنند، به تازگی اعلام کرده اند که گروهی از هکرهای مرتبط با دزدان دریایی، با ورود پهنانی به سرورهای یک شرکت کشتیرانی بزرگ، اطلاعات مورد نیاز خود را برای انجام چند دزدی هدفمند به دست آورده اند.

این گزارش که در خلال اجلاس امنیتی RSA (یکی از بزرگترین گردهمایی های مرتبط با امنیت اطلاعات در دنیا) ارائه شد، می افزاید که به تازگی دیده شده گروهی از دزدان دریایی بعد از حمله به برخی کشتی ها و تصرف آنها، روش متفاوت و نادری را در انجام غارت خود در پیش گرفته اند.

 معمولاً دزدان دریایی به یک کشتی حمله می کنند، خدمه آن را گروگان گرفته و برای دریافت باج از شرکت یا کشور صاحب کشتی اقدام می کنند. اما به تازگی یک شرکت کشتیرانی گزارشی متفاوت از انجام یک دزدی دریایی را به اطلاع تیم امنیتی شرکت Verizon رسانده است. بر اساس این گزارش، دزدان بعد از تصرف کشتی مطابق معمول خدمه را یک جا جمع کرده و محبوس ساخته اند، اما بعد از گذشت چند ساعت خدمه در می یابند که دزدان کشتی را ترک گفته اند. بعد از انجام بررسی ها آشکار می شود که آنها تنها تعداد معدودی از کانتینرها را گشوده و محتویات آنها را سرقت کرده اند.

همین مسئله شک مدیران شرکت فوق را برانگیخت و سبب شد که آنها به متخصصین امنیت اطلاعات رجوع کنند. بعد از انجام بررسی های لازم آشکار شد که هکرها از مدتی قبل بدافزاری را در سرورهای شرکت فوق وارد کرده اند و از این طریق به بارنامه تمام کانتینرهای بار زده شده روی کشتی ها دسترسی پیدا کرده اند.

دزدان با رصد این اطلاعات و شناسایی بارهای با ارزش و گرانقیمت، به جای گروگان گرفتن خدمه و کل کشتی، تنها از روی بارکد موجود در بارنامه ها کانتینرهای مورد نظر خود را یافته و خالی کرده اند.

گرچه ابتکار این هکر-دزدها کارشناسان را شگفت زده ساخته، اما با این وجود آنها اشتباهات بسیاری را در انجام این دزدی اطلاعات مرتکب شده اند، که سبب می گردد ردیابی و جلوگیری از اقدامات بعدیشان به سادگی میسر شود.

به عنوان مثال آنها هیچ تلاشی برای پنهان ساختن آدرس اینترنتی (IP) خود نکرده اند، و همچنین تمام دستورات لازم را از طریق کدهای متنی ساده و رمزنگاری نشده ارسال نموده اند. عملی که باعث می شود تیم امنیتی شرکت ورایزن به راحتی بتوانند به تک تک این دستورات و شیوه عملکرد آنان پی ببرند و آدرس های مورد استفاده شان را مسدود سازند.

از این حقایق می توان چنین نتیجه گرفت که آنان گرچه دزدی دریایی را به سطحی بالاتر ارتقا داده اند، اما هنوز به طور واضحی ناوارد و تازه کار هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محسن
    محسن | ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

    چه با حال

  • کیانوش
    کیانوش | ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

    چرا دیگه خبری از ماهنامه الکترونیکی نیست

مطالب پیشنهادی