ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاهش قیمت حافظه های SSD
تکنولوژی

قیمت حافظه های SSD در حال نزدیک شدن به انواع HDD است

حافظه های SSD در سال های گذشته بیشتر به عنوان یک سخت افزار لوکس، گران قیمت و مناسب افراد حرفه ای یا پولدار در نظر گرفته می شدند. اما این شرایط به مرور در حال تغییر است، ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

حافظه های SSD در سال های گذشته بیشتر به عنوان یک سخت افزار لوکس، گران قیمت و مناسب افراد حرفه ای یا پولدار در نظر گرفته می شدند. اما این شرایط به مرور در حال تغییر است، طوری که این روزها قیمت این حافظه ها دیگر آنقدرها هم گرانتر از هاردهای HDD نیست.

گزارش جدید DRAMeXchange نشان می دهد که حافظه های حالت جامد مبتنی بر MLC در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ با کاهشی ۱۰ الی ۱۲ درصدی مواجه بوده اند. این رقم برای نمونه های مبتنی بر TLC بین ۷ تا ۱۲ درصد بوده است.

این گزارش می افزاید که تفاوت قیمت یک حافظه ۱۲۸ گیگابایتی از نوع SSD با یک هارد ۵۰۰ گیگابایتی به حدود ۳ دلار رسیده است. ضمن این که برآورد می شود تا اواخر امسال تفاوت قیمت یک SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت با یک دیسک سخت ۱ ترابایتی به کمتر از ۷ دلار کاهش خواهد یافت.

545269001456911804

با همه این کاهش قیمت ها، اما هنوز هم بهای یک گیگابایت حافظه در SSD ها حدود ۴ برابر بیشتر از حافظه های دیسک سخت است.

پیش بینی می شود این روند کاهش قیمت همچنان در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد، به خصوص که همه نشانه ها حاکی از افزایش سال به سال تقاضا برای این ابزارهای ذخیره سازی پرسرعت است.

هنوز بخش عمده حافظه های SSD امروزی از پورت SATA برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند (که همین امر جایگزین کردن هاردهای HDD با آنها را تسهیل می کند.) اما تغییر دیگری نیز آغاز شده است؛ به مرور شاهد گسترش و فراوانی نسل تازه ای از درایوهای SSD هستیم که از واسط انتقال بسیار سریعتر PCIe استفاده می کنند و پیش بینی می شود که در آینده سهم بیشتری از بازار این محصولات را به خود اختصاص دهند.

حرکتی که اپل چند سالی است آن را در تولید مک بوک های خود به انجام رسانده است. سرعت خیلی بیشتر و فضای اشغال شده به مراتب کم تر بیش از همه، این حافظه ها را متناسب لپ تاپ ها و ابزارهای قابل حمل می کند.

به طور قطع تمام این اخبار برای مصرف کنندگان خوشایند خواهد بود، چرا که در عین کاهش قیمت شاهد افزایش سرعت و کارایی ابزارهای ذخیره ساز هستیم. این پیشرفت به نوبه خود تاثیر بسیاری در روان شدن عملکرد و بالا بردن سرعت پردازش لپ تاپ ها و رایانه های شخصی در سال های آینده خواهد داشت. ضمن اینکه ظهور تکنولوژی های جدید تری چون چیپ های NAND سه بعدی یا دیگر موارد مشابه می تواند این روند را بیش از پیش تسریع بخشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    «فاوت قیمت یک حافظه ۱۲۸ گیگابایتی از نوع SSD با یک هارد ۵۰۰ گیگابایتی به حدود ۳ دلار رسیده!» دیگه اینطوریا هم نیست یا اینکه به ما گرون میدن!

    • حسن
      حسن | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

      ظاهرا وقتی میاد ایران به لطف کمرگ چند برابر میشه
      همین ظرفیتو دیجیکالا میده 235 هزار تومان.
      حالا پیداکنید پرتقال فروش را

      • arsham
        arsham | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

        دیجی کالا کلا گرون تر از بازار میفروشه در ضمن خیلی دیر به دیر در قیمتاش بازنگری میکنه و هر دفعه خیلی کم قیمت رو پایین میاره

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    همونطور که گفتید 3d v nand نمونه مشابه اینتل 3D Xpoint نمونه مشابه سان دیسک Universal Memory اینها حافظه های چند لایه هستند و قیمت ساختشونم با حافظه های معمولی باید یکی باشه با این تفاوت ظرفیت 8 برابر 16 برار میشه
    نه تنها ssd بلکه حافظه موایل تبلت هم تحت تاثیر قرار میده

    ممکنه هاردهای معمولی(مغناطیسی) هم تکنولوژی هایی داشته باشند ولی چیزی واضح هست خواندن نوشتن به حد خودش نزدیک شده در حالی که حافظه های چند لایه چندین برابر شده سرعت خوندن و نوشتن جوری که تمام پهنای باند پرت مثل ساتا رو پر میکنه

  • علی
    علی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    والا تا اونجا که ما میبینیم! قیمت اس اس دی 128 گیگ به طور میانگین روی 250 هزار تومانه که با همین قیمت میشه یه هارد اچ دی دی 2 ترابایت خرید!
    یعنی قیمت یه اس اس دی فعلا 16 برابر قیمت یه اچ دی دی هست!

  • قاسم شیخی
    قاسم شیخی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    من گوشی گالکسی S5رو به خاطر همین میکرو اس دی 128گیگ گرفتم ولی هنوز که هنوزه نتونستم بگیرم چون خیلی گرونه آخرین بار سان دیسک رو آل دیجیتال قیمت زده بود 315هزار که قیمت بالایی هست

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

      میکرو اس دی نیست که عزیزم ssd هارد دیسک هست نه مموری استیک

مطالب پیشنهادی