ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راکت فالکون 9 برای بار چهارم نتوانست سالم روی آب فرود بیاید

اسپیس اکس دیروز توانست راکت فالکون 9 خود را با موفقیت به فضا پرتاب نماید اما همان طور که انتظار می رفت، فرود آن روی سکوهای دریایی پیروزمندانه نبود و ایلان ماسک نیز در این ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۰

اسپیس اکس دیروز توانست راکت فالکون 9 خود را با موفقیت به فضا پرتاب نماید اما همان طور که انتظار می رفت، فرود آن روی سکوهای دریایی پیروزمندانه نبود و ایلان ماسک نیز در این رابطه اظهار داشت که راکت آنها این بار نیز بسیار سخت فرود آمده.

اگر پیگیر اخبار مربوط به فضا باشید حتما می دانید که کمپانی اسپیس اکس پیش از این نیز سه بار تلاش نموده تا راکت فالکون 9 خود را روی سطح شناور در دریا فرود بیاورد و هر سه مرتبه نیز با شکست مواجه گشته بود. البته در سری سوم، راکت به درستی روی سطح تعیین شده نشست اما به دلیل ضعف یکی از پایه هایش، تعادل خود را از دست داده و منفجر گشت.

البته جا دارد اشاره نمائیم که خود کمپانی سازنده نیز به فرود موفق این ماهواره امید چندانی نداشت زیرا از یک طرف خود ماهواره SES از وزن بسیار بالایی برخوردار بوده و از سوی دیگر، موشک فالکون مسافت بیشتری را باید طی کند. در همین رابطه، کمپانی مورد بحث در بیانیه ای رسمی اعلام کرده بود که «انتظار ندارد این موشک به سلامت روی دریا بنشیند.»

همچنین از قبل گفته شده بود که این راکت تقریباً همه ی سوخت خود برای رساندن ماهواره به مقصد را مصرف خواهد کرد و انرژی کافی برای بازگشت به سکوی پرتاب اولیه را نخواهد داشت.

علیرغم تمامی موارد ذکر شده در بالا، اسپیس اکس ماموریت اصلی خود که ارسال ماهواره ی SES-9 به مدار زمین بود را کاملا درست و پیروزمندانه به انجام رسانده. این ماهواره در ارتفاعی بالاتر از نمونه های پیشین جای گرفته شده و قرار است از موشک های اختصاصی خود برای گشت در مدار تعیین شده استفاده نماید.

پیرو این امر و همچنین بر اساس گزارشات منتشر گشته از کمپانی SES، ماهواره SES-9 سرانجام در ارتفاع 22 هزار مایلی از خط استوا مستقر گردید و به این واسطه قادر خواهد بود برای مناطق شمال شرقی آسیا، جنوب آسیا و همچنین اندونزی سرویس های ارتباطی لازم را مهیا نماید.

در آخر جا دارد اشاره نمائیم که اسپیس اکس برای فرود دوباره راکت فالکون 9 یک شانس دیگر نیز دارد. این شرکت قرار است در هفته های آتی محموله ای را برای ناسا به ایستگاه فضائی بین المللی ارسال نماید. اینکه این فرود روی آب صورت خواهد پذیرفت یا روی سطح زمین هنوز اعلام نشده اما ایلان ماسک اعلام نموده که بدون شک تلاششان این است تا این ماموریت شانس دوباره ای برای آنها رقم زده و موفقیت تازه ای را برایشان به دنبال داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • رحمت
    رحمت | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

    به نظر این حقیر اگه بتونن پایه هایی اطراف محل فرود کار بزارن ( مثل زمانی که میخوان پرتابش بکنن) و موقع فرود همزمان یک کمربند دور موشک رو بگیره مطمئناَ از افتادنش جلوگیری میشه

  • alireza_asol
    alireza_asol | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    پایه های این موشک نسبت به ارتفاعش یکمی کوچیک و ضعیف به نظر میان! خیلی وقتا صاف فرود میاد ولی به دلیل ارتفاع زیاد لنگر میندازه و چپ میشه!
    مثلا اگه طراحی پایه هاش مثل موشک بلو اوریجین بود فکر کنم بهتر بود.

  • علی احمدی
    علی احمدی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    فکر کنم هرکسی جز ایلان ماسک بود تا الان ناامید شده بود یا از ادامه دادن صرف نظر میکرد. خوشم میاد از این مرد. اهداف بزرگی داره و واقعا مصممه...

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    اقا برنامه پروازشو از کجا میگیری؟ از کجا لایو میبینی ؟ منم مشتاقم ببینم

    • آریا
      آریا | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

      تو یوتیوب کانال space x و nasa رو subscribe کن . موقع پخش لایو یا ویدیوی جدید نوتیفیکیشن میده. ولی اگه میخوای زود تر بفهمی تاریخ پرتاب کیه توییتر space x رو لایک کن.

  • آریا
    آریا | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    دیشب لایو دیدم . تو مدار خیلی دوری ماهواره رو باید میذاشت و موفق بود. ولی استیج اول موقع فرود تصویر دوربین روی سطح شناور قطع شد و معلوم نشد سالم نشست یا نه که ایلان ماست تو توییترش اعلام کرد نتونسته درست فرود بیاد. البته قبل از اینکه تصویر قطع بشه به نظر میرسید درست وسط شناور قرار نداشت و کمی نزدیک لبه شناور داشت فرود میومد.

    • GEEEEK
      GEEEEK | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

      ممنون از راهنماییت

مطالب پیشنهادی