ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا می توان Faraday Future را بازیگری تاثیرگذار در صنعت خودروسازی دانست؟

در حالی که «جیا یوتینگ» (Jia Yueting – نام خانوادگی: جیا) به شکل عمیقی در تفکرات خود گم گشته بود، از خود پرسید: «آخرین باری که آسمان آبی را در کنار ابرهای سفید دیده ایم، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در حالی که «جیا یوتینگ» (Jia Yueting – نام خانوادگی: جیا) به شکل عمیقی در تفکرات خود گم گشته بود، از خود پرسید:

«آخرین باری که آسمان آبی را در کنار ابرهای سفید دیده ایم، چه زمانی بوده؟ آسمان پر ستاره تبدیل به یک خاطره شده. باید هر چه سریع تر این غبار آلوده را از آسمان چین پاک کنیم. یکپارچه سازی دستاوردها در صنایع الکتریک، هوش مصنوعی و اتصالات اینترنتی می تواند باعث شود تا چرخه تولید خودروهای کنونی به شکل کامل دگرگون گردد.»

این تفکر و ادعایی بلندپروازانه، یا حتی جاه طلبانه است؛ زمانی می توان به بلندپروازانه بودن چنین رویایی پی برد که متوجه شد «Faraday Future»، هنوز هیچ وسیله قابل تحرکی به رسانه ها نشان نداده است.

اخیرا، کار ساخت کارخانه ی یک میلیارد دلاری Faraday Future در ایالت نوادا (Nevada) به علت کبود منابع مالی متوقف شده. از سوی دیگر، مهندس ارشد توسعه باتری این کمپانی هم استعفای خود را روی میز مدیران ارشد قرار داد و رفت. همه این ها در حالیست که یکی از مدیران سابق Faraday Future، به نشریه گاردین می گوید که اولین خودروی حقیقی این کمپانی، به هیچ عنوان نمی تواند رقیبی قدر برای تسلا و خودروهایش که اکنون به بلوغ رسیده اند، باشد.

مشکل مرتبط با یک نقطه نیست؛ در حالی که مهندسی و توسعه خود اتومبیل الکتریکی این شرکت با کندی پیش می رود، Faraday Future با مشکلات نرم افزاری متعددی هم رو به روست که توسعه پلتفرم نرم افزاری برای سیستم سرگرم کننده و همچنین ساخت سیستم الکتریکی خودران، صرفا بخشی از آنها هستند. یکی از مدیران این شرکت که نامش فاش نشده، می گوید: «تصور می کنم در نهایت این شرکت به این نتیجه برسد که باید مجوز استفاده از سیستم هوشمند خودران را از شرکتی دیگر نظیر گوگل، بخرد.»

در حالی که دفتر اصلی این کمپانی در شهر لس آنجلس قرار گرفته، می توان مهندسان Faraday Future و مقر آنها را در دره ی سیلیکون یافت؛ جایی که تصور می شد این افراد در حال تشکیل یک استارتاپ جدید هستند. در واقع، فارادی فیوچر در آوریل سال ۲۰۱۴ توسط «یوتینگ» فُرم گرفت؛ یکی از کارآفرینان برتر چینی و مدیر شرکت اینترنتی LeTV.

کمپانی خودروساز مرموز و متعلق به LeTV در کالیفرنیا

شرکت LeTV به تازگی نام خود را به LeEco تغییر داده و می توان از آن به عنوان «نت‌ فلیکس» چینی یاد کرد. موفقیت اولیه شرکت یاد شده در زمینه استریم ویدیوی برای کاربران از طریق شبکه اینترنت، باعث شد تا سپس آقای «جیا یوتینگ»، به سراغ ساخت فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی اختصاصی برود. وی همچنین به سراغ تولید تلفن هوشمند و حتی دوچرخه رفت.

گفته می شود تنها پنج دقیقه زمان لازم بوده تا «جیا یوتینگ»، بتواند «تری گو» (Terry Guo)، مدیر عامل فاکسکان (Foxconn) را راضی به تولید محصولات و گجت های LeTV بکند. فاکسکان همانطور که می دانید، همان شرکتی است که بخش عمده گجت های اپل را اسمبل می کند.

jia_yueting

سپس، در ابتدای سال ۲۰۱۵ بود که LeTV اعلام کرد که شرکتی تحت عنوان «Leshi Super Electric Car Company» ثبت نموده و می خواهد خودرویی هوشمند و متصل به اینترنت توسعه دهد. شرکت چینی همچنین اعلام کرد که برای این کار اکنون ۲۶۰ کارمند و مهندس در سیلیکون ولی دارد.

در ماه آگوست سال گذشته، آقای جیا نام «Le Supercar» را برای این خودروی هوشمند برگزید و بیان نمود که کار طراحی آن از سوی اعضای تیم Lotus در چین انجام خواهد گرفت. در حال حاضر، شرکت مورد اشاره خبر می دهد که بیش از ۶۰۰ نفر مشغول توسعه خودروی مورد بحث هستند؛ خودرویی که قرار است در نمایشگاه اتومبیل پکن، که در ماه آوریل برگزار می شود، آماده باشد.

این در حالیست که نمی توان شرکتی با نام «Leshi Super Electric Car Company» در کالیفرنیا یافت؛ نه کارمندی برای این شرکت وجود دارد و نه هیچ شهودی یافت می شود که چنین شرکتی در کالیفرنیا کار کرده. حتی افرادی که ادعا می کنند پیشتر در این کمپانی کار کرده و توسط گاردین مورد مصاحبه قرار گرفته اند، بیان داشته اند که هیچگاه نتوانسته اند خودرویی مشاهده کنند.

از سوی دیگر در ۱۹ فوریه ۲۰۱۶، (۳۰ بهمن ۹۴) شرکت LeEco اعلام کرد که تصمیم دارد با همکاری کمپانی «استون مارتین»، نسخه ای الکتریکی از خودروی Rapide S بسازد.

LeEco کجا پایان می یابد و Faraday Future کجا آغاز می شود؟

حدود دو هفته پیش گفته شد که «دینگ لی» (Ding Lei)، یکی از همراهان تاسیس بخش توسعه اتومبیل در شرکت LeEco بوده (این در حالیست که لی، صرفا سپتامبر گذشته به LeEco پیوسته) و حالا به عنوان مدیر عامل جهانی شرکت Faraday Future عمل خواهد کرد.

فارادی فیوچر هیچگاه به شکل رسمی تیم مدیریت خود را معرفی نکرده و تنها بیان می کند که یک همکاری استراتژیک و ارتباطی مستقل با شرکت LeEco دارد. گفته می شود از همان ابتدای کار، شرکای چینی و آمریکایی با هم اختلاف نظرهای بسیاری داشته اند.

در آن زمان مدیران LeTV (هنوز نام شرکت به LeEco تغییر نکرده بود) پیشنهاد می دهند که نام شرکت جدید، Fara Faro باشد. شرکای آمریکایی می گویند: «این احمقانه ترین نامیست که تا کنون شنیده ایم!» یکی از مدیران سابق Faraday Future می گوید: «تیم آمریکایی با تجربه بود در حالی که تیم مدیریت چینی، بازار ایالات متحده را درک نمی کرد.»

3500 (2)-w600

علیرغم تمام این مشکلات، Faraday Future موفق شد رشد مناسبی داشته باشد. در سپتامبر ۲۰۱۴، شریک و سرمایه گذار چینی (LeTV) برای شرکای آمریکایی اش، ساختمانی به عنوان دفتر اصلی با مساحت ۱۱.۵ هزار متر مربع در شهر لس آنجلس تهیه کرده بود؛ مجموعه ای که خرید آن بیش از ۱۳ میلیون دلار هزینه در بر داشت.

برنامه هایشان از همان ابتدای کار بلندپروازانه بود: می خواستند خانواده ای متشکل از ۱۳ خودروی فوق هوشمند توسعه دهند. محصولاتی که می شد در بین آنها مینی ون و حتی وانت هم دید چرا که قرار بود همه آنها از یک پلتفرم واحد بهره جویند. سپس فارادی فیوچر در اداره مربوطه، علائم تجاری FFZERO1 و FFZERO9‌ را به ثبت رسانده است.

مدیران شرکت مورد بحث همچنین به سراغ اداره ای رفته اند که مجوز عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری را صادر می کند و درخواست داشته اند تا به آنها مجوز آزمایش خودروهای بدون راننده در مکان های عمومی داده شود.

پس از آن بود که رویاپردازی تبدیل به مشاهده واقعیات شد و کمپانی مورد اشاره متوجه گشت که نمی تواند در فرصت زمانی کوتاه، خانواده ای از خودروهای هوشمند را از پایه طراحی کرده و توسعه دهد. شخصی که سابقه کار در Faraday Future را دارد به گاردین می گوید: «مشخصا این شرکت در حال طراحی چند خودرو به شکل همزمان بود. البته باید از یک پلتفرم چند استفاده می کردند.» این شخص به تغییر اندک در شاسی، باتری و موتور اتومبیل اشاره می کند.

اولین خودرویی که Faraday Future آن را به شکل رسمی عرضه خواهد کرد، احتمالا محصولی لوکس با فاصله ای بیش از اندازه بین چرخ های عقب و جلو خواهد بود تا بتواند مشتریان سازمانی و کسب و کارها را به خود جلب کند. این محصول اکنون در آزمایش های جاده ای مورد استفاده قرار گرفته و گفته می شود در انتهای سال ۲۰۱۷ برای عرضه آماده خواهد بود.

مدیر سابق این شرکت می گوید: «از تسلا بسیار سنگین تر، درازتر و به طور کلی بزرگ تر است اما طراحی اش به شکل زیبایی انجام شده.» وی همچنین خبر می دهد که قیمت این خودرو احتمالا بالای ۱۵۰ هزار دلار تعیین خواهد شد.

شرکت مورد بحث تمام تلاش خود را انجام داد بود تا در نمایشگاه CES 2016، نمونه اولیه ای پویا و قابل حرکت در برابر دید حضار قرار دهد اما در همان تابستان ۲۰۱۵، مهندسان Faraday Future دریافتند که تکنولوژی های لازم برای این کار، به CES سال بعد نمی رسد.

3500 (3)-w600

به جای نشان دادن یک نمونه اولیه کاربردی، قرار شد Faraday Future طرح مفهومی یک خودروی مسابقه الکتریکی را در CES به نمایش کشد که بتواند با نیروی خودش، روی سالن رانده شود، که این پروژه نیز ناموفق ماند. در نهایت کمپانی یاد شد مجبور شد یک طرح کاملا ثابت و مفهومی از یک خودروی عجیب عرضه نماید؛ طرحی که البته ۲ میلیون دلار هزینه در بر داشت.

حدود دو ماه پیش و در ژانویه، «پورتر هریس» (Porter Harris)، مسئول ارشد توسعه باتری برای خودروهای الکتریکی از Faraday Future استعفا داد. مدیر گمنام این شرکت می گوید: «توسعه باتری به طور کامل به او بستگی داشت. او باتری را طراحی کرد و همه پتنت هایش را نیز به ثبت رساند.»

آیا سرمایه های مالی Faraday Future در حال اتمام هستند؟

در انتهای سال میلادی ۲۰۱۵، خبر بدی به گوش شرکت خودروساز و سرمایه گذار چینی اش رسید. در هفتم دسامبر ۲۰۱۵ اعلام شد که خرید و فروش سهام LeTV در بازار بورس شنژن به حالت تعلیق در آمده است. این اتفاق در چین زیاد رخ می دهد، و همین موضوع باعث شد تا LeTV به LeEco تغییر نام دهد.

قرار بود سهام با نام شرکت جدید، در پنجم ژانویه دوباره در بازار بورس در دسترس باشند اما همین موضوع تا ۳۱ ژانویه، و سپس هفتم مارس به تعویق افتاد.

رخ دادن چنین مسئله ای، باعث بدگمانی «دن شوارتز» (Dan Schwartz)، خزانه دار ایالت نوادا به ساخته شدن کارخانه یک میلیارد دلاری Faraday Future در این ایلات شد. شرکت مورد اشاره وعده داده بود که کارخانه ای با ارزش یک میلیارد دلار و مساحت ۲۷۸ هزار متر مربع بسازد.

آقای شوارتز در مصاحبه ای، چند روز پیش گفت: «این کارخانه قرار است به دست شرکتی ساخته شود که کارش، مربوط به تجارت سرگرمی و فروش فیلم است و در تمام طول عمر خود یک خودرو توسعه نداده.» وی در مصاحبه ای دیگر گفته بود که سرمایه گذار چینی با مشکلاتی مواجه شده و ناتوان از ساخت کارخانه میلیارد دلاری خودش است.

همه این ها در حالیست که Faraday Future، همچنان آگهی های جذب متخصص خود در لس آنجلس و سن خوزه را منتشر می کند و اظهار دارد که در حال نهایی سازی جزییات کارخانه خود با مقامات ایالت نوادا است.

jia-yueting-chairman-and-ceo-of-letv-speaks-during-a-presentation-in-this-undated-photo

نشریه فوربس گزارش می دهد که سال پیش، ثروت «جیا یوتینگ» را معادل ۸ میلیارد دلار برآورد کرده اما امروز، دارایی های او ارزشی برابر با ۵ میلیارد دلار دارند.

«جو پالاسکا» (Joe Paluska)، یکی از مشاورین ارشد در صنعت ساخت خودروهای هوشمند و الکتریکی می گوید: «چند سالیست که کارآفرینان و شرکت های چینی به لطف داشتن بازار بورس پر رونق خود، تاخت و تاز های بی شماری داشته اند. امروز ولی، این بازار رو به آرامش و سکون می رود، و همین شرکت ها منابع مالی بسیاری برای تحقق بخشیدن به رویاپردازی های خود را از دست داده اند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    بای بای

    مهم ترین نکته این مقاله این جاش بود
    //حدود دو ماه پیش و در ژانویه، «پورتر هریس» (Porter Harris)، مسئول ارشد توسعه باتری برای خودروهای الکتریکی از Faraday Future استعفا داد. مدیر گمنام این شرکت می گوید: «توسعه باتری به طور کامل به او بستگی داشت. او باتری را طراحی کرد و همه پتنت هایش را نیز به ثبت رساند.»//
    خوب ایده باتری ها سالمه و ممکنه در یک شرکت دیگه درست بشه
    اینه که مهمه Faraday Future ورشکست شد هم مهم نیست

مطالب پیشنهادی