ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید اسکلت پوشیدنی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی

رشد فناوری چاپ سه بعدی در صنایع مختلف موجب بهبود سبک زندگی بشر شده و همچنان نیز ادامه دارد تا جایی که اخیرا به حوزه پزشکی نیز وارد گشته. در این راستا خوب است اشاره ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

رشد فناوری چاپ سه بعدی در صنایع مختلف موجب بهبود سبک زندگی بشر شده و همچنان نیز ادامه دارد تا جایی که اخیرا به حوزه پزشکی نیز وارد گشته.

در این راستا خوب است اشاره کنیم که در حال حاضر، با تکنولوژی یاد شده می توان «اُرتِز»های گوناگونی تولید نموده و برای بیماران مختلف استفاده کرد. اما فارغ از تمامی نمونه هایی که تاکنون ساخته شده اند، اخیرا یک تیم تحقیقاتی در کشور لهستان وسیله ای کاملا متفاوت که در اصل یک ارتز پوشیدنی دست است تولید نموده اند که برای نوع ویژه ای از بیماران مورد استفاده خواهد داشت.

پیش از توضیح درباره اختراع گروه یاد شده بد نیست بدانید که ارتز (orthosis) به وسیله‌ ای گفته می‌ شود که به عملکرد اندام یا عضو کمک کرده و در برخی موارد استفاده از آن سبب بهبود عملکرد یا کاهش درد می شود. همچنین از پیشرفت بد شکلی در اندام نیز جلوگیری می‌ نماید.

با این توضیح باید گفت که پروژه یاد شده روی تولید ارتزهای ترمیم کننده ای متمرکز است که به بیماران «پارزی» یا همان فلج ناقص کمک می کند تا از دستان خود بهره بگیرند.

ازآنجا که این ابزار پوشیدنی باید سبک و راحت باشد، تیم لهستانی یاد شده آن را به گونه ای طراحی کرده اند که همانند دستکش روی دست بیمار پوشانده شود.

بد نیست اشاره کنیم که رهبری این گروه را Eliza Wrobel از دانشگاه فناوری Wroclaw به عهده دارد. او این اندام پوشیدنی را به دنبال درخواست مردی 33 ساله به انجام رسانده که از وی کمک خواسته بود تا بتواند بر بیماری خود غلبه نموده و ورزش مورد علاقه اش یعنی تنیس را به صورت حرفه ای انجام دهد.

محققان برای ساخت این وسیله، از دست راست بیمار قالب گرفته و با کمک آن به تولید مدل سه بعدی ارتز یاد شده پرداخته اند. سپس از این مدل به عنوان راهنما برای نرم افزار CAD و به منظور یافتن راهکار مکانیکی مناسب با نیازهای کاربر استفاده کرده اند.

3d-printed-orthosis-4

بزرگ ترین بخش این دیوایس ک غلاف آن است به گونه ای طراحی شده که به طور کامل روی دست و مچ بیمار را پوشش دهد، این در حالیست که بقیه قسمت های آن انگشتان دست را پوشانده و ساختاری شبیه مفصل را دارا هستند.

مجموعه ای از اهرم های مکانیکی  بخش های مختلف از دیوایس را به هم متصل می کنند و یک اهرم جداگانه در پشت دست نیز به ارتز اجازه می دهد تا به بیمار در گرفتن اجسام کمک نماید.

این وسیله از 70 بخش جداگانه و با پرینتر هیبریدی Zmorph با استفاده از سیم های مفتولی ABS در رنگ های مختلف ساخته شده. بد نیست بدانید تقریبا همه بخش های این ابزار حتی پیچ های وصل کننده هم با پریتنر چاپ شده اند.

در آخر نیز جا دارد اشاره نمائیم به ادعای محققان، ارتز اختراعی آنها به اندازه کافی مستحکم هست تا در طول فعالیت های فیزیکی مورد استفاده بیمار قرار بگیرد و در همین راستا اظهار امیدواری نموده اند تا در آینده نزدیک این ابزار بیشتر توسعه یافته و زندگی را برای معلولین راحت تر نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی