ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کامپیوتر کوانتومی MIT با ۵ اتم، می تواند رمزگذاری کنونی را منسوخ کند

بخش بسیار گسترده ای از سیستم رمزگذاری در گجت های دیجیتالی امروزی، بر محاسبات بسیار پیچیده کامپیوتری تکیه دارند. اکنون ولی پژوهشگران دانشگاه M.I.T قادر به توسعه کامپیوتری کوانتومی و دارای پنج اتم شده اند ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۵

بخش بسیار گسترده ای از سیستم رمزگذاری در گجت های دیجیتالی امروزی، بر محاسبات بسیار پیچیده کامپیوتری تکیه دارند. اکنون ولی پژوهشگران دانشگاه M.I.T قادر به توسعه کامپیوتری کوانتومی و دارای پنج اتم شده اند که می تواند محاسبات پیچیده را با سرعتی بسیار بیشتر انجام دهد.

در پردازش کامپیوتری سنتی، اعداد توسط شناسه های صفر و یک به کامپیوتر معرفی می شوند اما در پردازش کوانتومی، شاهد مقیاس های اتمی یا کیوبیت هستیم که در واقع می توان در یک زمان، هم صفر باشد و هم یک.

کامپیوتر توسعه یافته از سوی MIT داری ۵ اتم است که ۴ اتم به عنوان دروازه منطقی عمل کرده و برای انجام محاسبات، از پالس های لیرزی استفاده می کنند در حالی که اتم پنجم، پاسخ ها را ذخیره کرده و آنها را ارائه می دهد. نتیجه این امر، کامپیوتری قدرتمند است که نه تنها می تواند پاسخ ها را به شکلی بسیار بهینه تر از سایر کامپیوترهای کوانتومی به دست آورد، بلکه قادر است این کار را در مقیاس گسترده تر نیز انجام دهد.

در حال حاضر محاسبه فاکتوریل صرفا برای عدد ۱۵ ممکن است اما با پیشرفت این پروژه، می توان انتظار داشت که شاهد افزوده شدن سایر اعداد نیز به چنین مجموعه ای باشیم. لازم به اشاره است که یک کامپیوتر کوانتومی پر قدرت، می تواند در آینده رمزگذاری های کنونی را بی استفاده کرده و با سرعت زیادی به پاسخ صحیح دست پیدا کند.

این در حالیست که با کامپیوترهای فعلی، گشودن یک دستگاه رمزگذاری شده سال های سال به طول می انجامد اما با پیشرفت چنین پروژه ای، شاهد منسوخ شدن رمزگذاری، دست کم در حالت فعلی اش خواهیم بود.

پرفسور Isaac Chuang از دانشگاه MIT در همین رابطه می گوید: «توسعه کامپیوترهای کوانتومی هنوز هزینه هایی سرسام آور در پی دارد. در نتیجه به هیچ عنوان انتظار نداشته باشید که به این زودی ها، کامپیوتر دسکتاپ شما به چنین قدرتی مجهز شود. چنین پروژه ای اکنون بیشتر یک تلاش مهندسی محسوب می شود.»

لازم به ذکر است که کامپیوتر کوانتومی و ۵ اتمی M.I.T می تواند در آینده به حل معادلات پیچیده و بی پاسخ کنونی ریاضیات نیز کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • faraz
    faraz | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

    خواهشا پست هاي بيشتري از كامپيوتر هاي كوانتمي بذاريد ، خيلي جذاب و در عين حال پيچيدس …

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    ای وای من...

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

    //می تواند در آینده رمزگذاری های کنونی را بی استفاده کرده و با سرعت زیادی به پاسخ صحیح دست پیدا کند.//
    برای همین NSA به شدت دنبال کامپوتر کوانتومیه

مطالب پیشنهادی