ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حفاری های گسترده در خلیج مکزیک برای یافتن علت انقراض دایناسورها

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند حدودا 65.5 میلیون سال پیش و بعد از برخورد یک سیارک غول پیکر با منطقه ای که حالا با نام خلیج مکزیک شناخته می شود نسل دایناسورها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند حدودا 65.5 میلیون سال پیش و بعد از برخورد یک سیارک غول پیکر با منطقه ای که حالا با نام خلیج مکزیک شناخته می شود نسل دایناسورها از روی زمین برداشته شد.

با این همه، آنچه بعد از این اتفاق روی داده از دید پژوهشگران پنهان است و همچنان یک راز باقی مانده. از همین رو، قرار است که در تاریخ یک آوریل مصادف با سیزدهم فروردین 95 یک هیئت علمی عازم این خلیج شود و به حفاری در دهانه آتش فشانی Chicxulub بپردازد تا مشخص شود که بعد از آن انقراض جمعی و انبوه در پایان دوره کرتاسه حیات چگونه بازیابی شده است.

این تیم قرار است که به دنبال نمونه DNA جانوران مختلف، میکروفسیل ها و تغییرات رخ داده در بافت صخره ای این دهانه در لایه های زمین شناسی مختلف بگردد تا هم اثرات آن برخورد را برآورد کرده و هم اینکه مشخص نماید بعد از آن رویداد، حیات چگونه در خلیج مکزیک استمرار یافته است.

تیم کارشناسان احتمالا در عمق های 792 تا 1524 متری این دهانه می توانند شواهد و نشانه های مورد نیاز خود را به دست آورند چراکه امید دارند در این نقطه علائمی از لبه داخلی یا حقله قله دهانه آتش فشانی را خواهند یافت.

اگر چنین شود، داده های به دست آمده علاوه بر اینکه، مدل های فعلی ساخته شده از برخورد سیارک با زمین را تایید می کنند، نشان خواهند داد که آیا آن حلقه به بستری برای رشد میکروب ها و در نتیجه بازگشت زندگی به منطقه بدل شده یا خیر.

در این صورت، احتمالا نخستین اورگانیزم هایی که به این منطقه باز گشته اند از آهن و سولفور موجود در محیط به دست آمده اند نه همان عوامل ایجاد کننده حیات که می شناسیم.

پروسه حفاری در این منطقه برای مدت دو ماه ادامه خواهد داشت و علاوه بر دستاوردهای مهمی که می تواند به ارمغان بیاورد خطراتی را نیز به همراه دارد؛ برای مثال اگر در حین پروسه حفاری، مسیر حرکت اندکی منحرف شود، شانس دوباره ای برای کشف گذشته وجود نخواهد داشت.

اما چنانچه پروژه با موفقیت همراه باشد، خلاء بزرگی را در تاریخ زمین پر می کند و نشان خواهد داد که زندگی با وجود حوادث و اتفاقات ناخوشایندش ادامه دارد...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی