ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بالون های گوگل سیگنال های وای فای را به هند می آورند

ماه گذشته وقتی ادامه فعالیت پروژه Free Basics (طرح فیسبوک برای ارائه دسترسی رایگان به وبسایت ها و اپلیکیشن های منتخب) از سوی مقامات دولتی هند ممنوع اعلام شد، حباب آرزوهای زاکربرگ نیز برای متصل نمودن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

ماه گذشته وقتی ادامه فعالیت پروژه Free Basics (طرح فیسبوک برای ارائه دسترسی رایگان به وبسایت ها و اپلیکیشن های منتخب) از سوی مقامات دولتی هند ممنوع اعلام شد، حباب آرزوهای زاکربرگ نیز برای متصل نمودن جمعیت عظیم این کشور به اینترنت و در نهایت تحقق اهداف بلند مدتش از بین رفت.

حالا اما در نبود فیسبوک و پروژه های بلند پروازانه اش، گوگل قدم به میدان گذاشته تا مناطق روستایی هند را به اینترنت متصل کند.

راجان آناندان، مدیر اجرایی گوگل در هند در مصاحبه اخیر خود با نشریه اکونومیک تایمز گفته است که این کمپانی مذاکرات تازه ای را با شرکت های مخابراتی آغاز کرده تا با پروژه لون وارد همکاری شوند؛ در جریان این پروژه همانطور که احتمالا می دانید سیگنال های پرسرعت وای فای برای مناطق دور افتاده کشورهای در حال توسعه ارسال می شود.

البته فرایند ارائه این سرویس قرار است که از طریق یک شرکت مخابراتی بومی صورت بگیرد و به همین خاطر آنطور که راجا آنادان به این نشریه گفته، گوگل هم اکنون در حال مذاکره با تعدادی از شرکت های مخابراتی محلی هند است چراکه اعتقاد دارد بدون مشارکت آنها امکان پیشبرد پروژه لون وجود ندارد.

بد نیست بدانید که هند دومین کشور پر جمعیت دنیاست که حدود 68 درصد از جمعیت آن یعنی چیزی در حدود 880 میلیون نفرش در مناطق روستایی و فقیر زندگی می کنند.

فیسبوک نیز با راه اندازی پروژه ای به نام Free Basics امید داشت که به این مردم کمک کند اما به خاطر نقض مفاد اصل بی طرفی نت ادامه فعالیت آن ممنوع اعلام شد؛ طبق این اصل، تمامی سایت های اینترنتی باید از سوی ارائه دهندگان سرویس به یک میزان در دسترس کاربران قرار گیرند.

البته سرویس Free Basics همچنان در بیش از 30 کشور دنیا فعالیت می کند و دسترسی شهروندان این کشورها را به لیست معینی از سایت ها و اپلیکیشن ها فراهم می کند که یکی از آنها نیز فیسبوک است.  همین امر باعث شد که بسیاری خرده بگیرند، طرح راه اندازی شده توسط این شبکه اجتماعی برتری غیر منصفانه ای را برای برخی از شرکت ها فراهم نموده است.

ظاهرا اما گوگل با چنین انتقاداتی روبرو نیست چراکه وای فای پروژه لون، دسترسی برابر را به تمامی سایت های اینترنتی برای کاربران فراهم می کند.

این را هم باید اضافه نماییم که گوگل هنوز هم در مورد هزینه داشتن یا رایگان بودن ارتباط اینترنتی فراهم شده توسط این سرویس (که در سال 2013 راه اندازی شده) حرفی به میان نیاورده، با این حال اظهار داشته که هدف از این پروژه ارائه دسترسی به اینترنت در هر نقطه ای از دنیاست.

این شرکت ساکن مانتین ویو، تست پروژه لون خود را در نیوزیلند آغاز کرده؛ بالون های گوگل برای مدت جندین روز در اتمسفر نیوزیلند شناور بودند و اینترنت 3G خود را در اختیار ایستگاه های گیرنده روی زمین قرار می دادند.

از آن زمان تا کنون آزمایش میدانی این پروژه در کشورهای مختلفی از دنیا کلید خورد که از آن جمله می توان به برزیل و ایالات متحده آمریکا اشاره نمود.

یکی از این بالون ها که Ibis-167 نام داشت هم ظرف بازه زمانی 22 روزه دور دنیا را طی کرد و نمونه های دیگری از آنها نیز به گونه ای طراحی شده اند که می توانند برای مدت بیش از 100 روز در جای خود شناور بمانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    نگفتید برد یک بالون چه قدره(برد اینترنت )

مطالب پیشنهادی