ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Raspberry Pi 3
تکنولوژی

توضیحات یکی از سازندگان کیت Raspberry Pi 3 در خصوص داغ شدن پردازنده آن

در هفته های گذشته برخی کاربران کیت جدید Raspberry Pi 3 در هنگام انجام تست های بنچمارک با افزایش شدید دمای پردازنده آن مواجه شدند. بر اساس این گزارش ها دمای پردازنده در برخی موارد به ۱۰۰ ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

در هفته های گذشته برخی کاربران کیت جدید Raspberry Pi 3 در هنگام انجام تست های بنچمارک با افزایش شدید دمای پردازنده آن مواجه شدند.

بر اساس این گزارش ها دمای پردازنده در برخی موارد به ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا حتی بالاتر از آن رسیده است، و همین مسئله باعث شده تا سرعت و کارایی CPU برای کنترل دمای آن کاهش پیدا کند.

حالا بعد از گذشت مدتی بالاخره یکی از افراد دخیل در توسعه این کیت به این اخبار واکنش نشان داده است. ابن آپتون معتقد است که Raspberry Pi 3 در کاردهای عادی و امور روزانه «هرگز» دچار افزایش دمای غیرعادی نخواهد شد.

او می گوید اعداد و ارقام اعلام شده در این گزارش ها در شرایطی ثبت شده که پردازنده تحت فشار زیادی از طرف نرم افزارهای تست و بنچمارک قرار داشته است، در حالی که در کاربردهای معمولی هیچگاه CPU در مدت زمان طولانی تحت این بار کاری شدید قرار نخواهد گرفت.

علاوه بر این ها، آپتون معتقد است که پردازش های سنگین هم همیشه باعث کاهش سرعت CPU نمی شود، چرا که به طور معمول چنین فشاری در بازه زمانی کوتاهی به وقوع می پیوندد. نوع کارکردهایی که از این کیت انتظار می رود معمولاً شامل پردازش های طولانی و سنگین نیست.

ابن آپتون از متغیر بودن سرعت پردازنده نسبت به دما در Raspberry Pi 3 دفاع کرده و حتی آن را یک مزیت می داند؛ مزیتی که مدل های Pi 1 و Pi 2 از آن بی بهره هستند. طبق توضیحات این مهندس، فرکانس کاری CPU در این برد در شرایط آماده به کار حدود ۶۰۰ مگاهرتز است که این رقم در زمان افزایش بار پردازشی تا ۱.۲ گیگاهرتز افزایش خواهد یافت و چنین افزایشی در ادامه بالا رفتن دمای پردازنده را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین پردازنده Raspberry Pi 3 طوری طراحی شده که با رسیدن به دمای ۸۰ درجه سانتیگراد، فرکانس آن شروع به کاهش می کند، و در صورت گذشتن از مرز ۸۵ درجه، کلاک این هسته پردازشی ۶۴ بیتی حتی به کمتر از ۶۰۰ مگاهرتز نیز می رسد. معماری ARM Cortex A53 به کار رفته در طراحی این پردازنده کمک می کند که با مصرف انرژی برابر با Pi 2، توان کارکرد به مراتب بالاتری در اختیار کاربر قرار داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • amir
    amir | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

    این سیب میبینی این کیس کامپیوتره

  • ع.کریمی
    ع.کریمی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    ظهور raspberry pie تحول خیلی هیجان انگیزی بود. موقع معرفیش برای من که باورش سخت بود این یه تیکه بورد بتونه شبیه PC کار کنه. اما سرعتش هرچی هم باشه، به نسبت قیمت ناچیز و حجم فوق العاده کمش، ارزش داشتنو داره. میخوامش.

  • RZ@
    RZ@ | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    این چییه، یکی توضیح میده واسه من

    • arsham
      arsham | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

      به زبان خیلی ساده یه مینی کامپیوتر قابل برنامه ریزیه که میشه به وسیله برنامه ای که داره یا سایر سیستم عامل ها براش وظیفه تعیین کرد مثلا ازش به عنوان مدیا سنتر خونه یا چیپ پردازشی یه ربات دست ساز استفاده کرد

مطالب پیشنهادی