ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کریگ فدریگی: تن دادن اپل به خواسته FBI، امنیت همه کاربران را به خطر می اندازد

چند هفته پیش و پس از اوج گرفتن مشکلات اپل و FBI، تیم کوک در اقدامی بی سابقه، نامه ای سرگشاده خطاب به کاربران محصولات اپل در وب سایت این شرکت منتشر کرد که بازتاب ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

چند هفته پیش و پس از اوج گرفتن مشکلات اپل و FBI، تیم کوک در اقدامی بی سابقه، نامه ای سرگشاده خطاب به کاربران محصولات اپل در وب سایت این شرکت منتشر کرد که بازتاب خبری بسیار بالایی به همراه داشت. 

امروز، کریگ فدریگی (Craig Federighi)، معاون ارشد بخش نرم افزاری اپل نیز دست به انجام اقدام مشابهی زده اما به جای وب سایت اپل، نشریه «واشنگتن پست» را برگزیده است. در ادامه، این نوشته را از زبان کریگ فدریگی مطالعه خواهید کرد. لازم به اشاره است که او در سال ۱۹۹۷ به اپل پیوست.

به عنوان هدایتگر بخش نرم افزاری اپل، هیچ چیز را مهم تر از امنیت کاربران مان نمی دانم. اگرچه همواره تلاش می کنیم تا تجربه ای بی نظیر در اختیار کاربران آیفون، آیپد و مک قرار دهیم اما تیم ما باید بی وقفه، همواره یک قدم خود را جلوتر از جنایتکارانی قرار دهد که تمایل به دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران دارند. متاسفانه، چنین تهدیدهایی همواره بیشتر و جدی تر می شوند.

در ۱۸ ماه گذشته گزارش شده که هکرها توانسته اند به سیستم های بانکی، فدرال، و غیره دسترسی یافته و اطلاعت مرتبط با برخی کارت های اعتباری متعلق به میلیون ها شخص را به دست آورند.

اما چنین تهدیدهایی در برابر آنچه پیش روی ما قرار گرفته، هیچ است. موبایل شما، محصولی بی اندازه شخصی است. در دنیای موبایلی امروز، حفاظت از همین دستگاه موجب می شود تا شما، همکاران و حتی خانواده خود حفاظت کرده باشید. افرادی که می خواهند به زیرساخت ها ضربه بزنند، تلاش خود برای هک کردن موبایل ها را آغاز خواهند کرد.

به همین دلیل است که تیم ما تمام تلاش خود را می کند تا همواره چند قدم جلو باشد.

ویژگی رمزگذاری که امروز در آیفون وجود دارد، بهترین نوع حفاظت از کاربران ما در برابر هکرهاست. ایجاد رخنه های پنهانی در چنین سیستمی، صرفا به معنای به خطر انداختن داده های شخصی یک کاربر نیست، بلکه امنیت یک تجارت یا حتی نهاد دولتی را به خطر می اندازد.

البته که هرچقدر هم که ما تلاش کنیم، نمی توانیم ادعا داشته باشیم که یک محصول، ۱۰۰ درصد امن است. انسان جایز الخطا است. مهندسان ما میلیون ها خط کد می نویسند و حتی بهترین آنها می تواند در جایی، اشتباهی کرده باشد. اشتباه، می تواند تبدیل به یک نقطه ضعف شود؛ نقطه ای که یک هکر در پی یافتن آن برای نفوذ است. ما همواره تلاش می کنیم تا همین نقاط ضعف را یافته، و آنها را رفع کنیم.

به همین دلیل است که درخواست FBI، وزارت دادگستری و نهادهای دولتی دیگر برای پایین آوردن سطح سیستم امنیتی دستگاه ها، تا این اندازه برای ما ناراحت کننده و نا امید کننده است. آنها می گویند iOS 7 برای ما خوب بود و بیایید و برگردید به سیستم امنیتی تان در سال ۲۰۱۳ و استانداردهایی که برای آن سال مناسب بوده اند. اما امنیت iOS 7، که در زمان خود عالی ترین بود، اکنون دیگر قادر به ایستادگی در برابر نفوذ هکرها نیست.

برای رد شدن از سیستم امنیتی اپل، FBI از ما می خواهد تا یک درب پشتی در محصولات خود برای آنها ایجاد کنیم. چنین کاری و ایجاد خود خواسته ی آسیب پذیری، باعث می شود تا دولت بتواند به آیفون ها و محتویات آنها دسترسی داشته باشد. زمانی که این درب پشتی ایجاد شد، سیستم نرم افزاری اپل در برابر نفوذ هکرها نیز قادر به ایستادگی نخواهد بود و همین موضوع، مرثیه ای است برای داده های شخصی کاربران و حریم خصوصی همه ما.

من تبدیل به یک مهندس شدم، چرا که باور دارم قدرت تکنولوژی می تواند بر زندگی ما سایه افکنده و آن را بهبود بخشد. تجربه نشان داده که نرم افزارهای عالی، همواره مشکلات بشر را کاهش داده اند؛ نرم افزارهایی که در یک چشم بر هم زدن، می توان آنها را به دست کاربران در سراسر جهان رساند. اما نرم افزارهای مخرب هم می توانند با چنین سرعتی منتشر شوند، و اگر نرم افزار از همان ابتدا با دلایل اشتباه توسعه پیدا کند، استعداد ضربه زدن به میلیون ها انسان را پیدا خواهد کرد.

امنیت، همچون یک مسابقه بی پایان است؛ مسابقه ای که هیچگاه نمی توان به شکل قطع گفت که در آن برنده شده ایم. بهترین سیستم نرم افزاری دیروز، نمی تواند پاسخگوی نیاز امروز و فردا باشد. نوآوری های نرم افزاری باید بر پایه و زیرساختی مستحکم بنا شوند. نمی توانیم پشت سر افرادی که قصد بهره برداری از تکنولوژی را در سر دارند، قرار گرفته و به سوی هرج و مرج پیش رویم، سرعت خود را کاهش داده، تلاش های کنونی خود را نادیده گیریم و امنیت همه را به خطر اندازیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • علی
    علی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    هرکی سنگ خودشو به سینه میزنه، این ایستادگی بنظر من کاملا دو پهلو هست و یه بنر تبلیغاتی عالی برای امنیت اپل شده، حس میکنم اگه درخواستی از اپل شده بود که اگه بعدا لو میرفت گند کار در نمیومد اینقدر به جاهای باریک کشیده نمیشد، ما که کاربر های ساده هستیم هممون، ولی شرکت های بزرگی مثل اپل برای هر تصمیم گیری مثل این تیم های سیاست گذاری، وکلای مختلف، اقتصاد دان ها و ... رو در تصمیم گیری شریک میکنن، تمام جوانب در نظر گرفته میشه و اونی که برای پیشبرد اهداف شرکت بهتر بصورت نامه سرگشاده تیم کوک بیرون میاد!

  • ali
    ali | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    عجب چطور داده های کاربرا علایق شخصی کاربرا تو وبگردی و غیره واسه فروش به شرکتها و تبلیغات جون میده ولی اینجا شما نقش فرشته نگهبان و بازی می کنی بابا جمع کنید این برند سازیارو وقتی آدم تو کوچه و خیابون و حتی خونش امنیت نداشته باشه گور بابای امنیت گوشی.
    مثل اینکه اپل امنیت آیفوناش و از امنیت ملی بالاتر میدونه خخخخ ?

    • Shahryar
      Shahryar | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

      خخخخ

  • Shahryar
    Shahryar | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    اینهمه‌ بخودتون زور میزنین که اخرش بگین دولت ها و FBI و CIA و همه اینا به اطلاعات مردم دسترسی ندارن؟ پشت گوشای عمه خودتون مخملیه

    • مهدی
      مهدی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

      باز این ترول اومد حرف بیخود زد :|

      • Shahryar
        Shahryar | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

        من ترول ، تو‌پشت گوشات مخملی

مطالب پیشنهادی