ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت نوعی انگشت مصنوعی با قابلیت تشخیص بافت و شکل اجسام

به لطف تلاش محققان موسسه تکنولوژی سوئیس واقع در لوزان، آنها که اعضای بدن خود را از دست داده اند ممکن است روزی، اندام های مصنوعی با قابلیت تشخیص اشکال و حس کردن بافت های مختلف ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

به لطف تلاش محققان موسسه تکنولوژی سوئیس واقع در لوزان، آنها که اعضای بدن خود را از دست داده اند ممکن است روزی، اندام های مصنوعی با قابلیت تشخیص اشکال و حس کردن بافت های مختلف را دریافت نمایند.

دانشمندان این مرکز موفق به ساخت نوعی بند انگشت مصنوعی شده اند که قادر است بافت های مختلف را حس کند و حتی سطوح سخت را از نرم تفکیک نماید.

این تیم برای تست اندام مصنوعی ساخته شده خود از فردی به نام Dennis Aabo Sørensen کمک گرفت که دست چپ خود را در جریان یک تصادف از دست داده بود.

این فرد برای مدتی با تیم پژوهشگران مرکز تکنولوژی سوئیس در تهیه انگشت مصنوعی یاد شده مشارکت کرد و به همین خاطر الکترودهای مورد نیاز برای استبفاده از این اندام پیشتر در بازوی چپ وی کار گذاشته شده بودند.

سال گذشته تیم  پژوهشگران سوئیسی از این الکترودها برای اتصال یک دست مصنوعی به بدن Sørensen استفاده کردند که هم می تواند شکل را تشخیص دهد و هم نرمی اجسام مختلف.

اینبار اما آنها الکترودهای مورد نیاز خود را در داخل انگشت ساخته شده کار گذاشتند و در ادامه آن را روی سطوح پلاستیکی مختلفی کشیدند که طرح های گوناگونی روی هر کدام از آنها حک شده بود.

Sørensen بعد از انجام این آزمایش اعلام کرد که بافت های مختلف را با استفاده از انگشت اشاره طراحی شده حس کرده و توانسته در 96 درصد از موارد تفاوت میان سطوح زبر و نرم را به درستی تشخیص دهد.

البته بد نیست بدانید که دانشمندان (از جمله در موسسات علمی ایتالیا) این تست را روی افرادی که قطع عضو نداشتند نیز انجام دادند و از کلاه های EEG برای این منظور کمک گرفتند.

آنها در آزمایشات خود فعالیت مغزی سوژه ها را در زمانی که با انگشت خود و سپس انگشت مصنوعی سطوح پلاستیکی را لمس می کردند مورد ارزیابی و مقایسه قرار دادند. به این ترتیب آنها ثابت کردند که اندام ساخته شده قادر است همان بخش هایی از مغز را فعال نماید که انگشت واقعی انسان می تواند.

تیم سازنده این انگشت باور دارد که دستاوردها اخیر علاوه بر اینکه به ساخت اندام های مصنوعی با قابلیت لمس محیط می انجامد ممکن است روزی به ربات های جراح، صنعتی و ربات های نجات دهنده قدرت لمس مصنوعی بدهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی