ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سفینه فضایی برمی‌ خیزد: نگاهی به پیشرفت و فرایند ساخت مقر بعدی اپل

مقر اپل هنوز در دست ساخت است و تا تکمیل شدن آن، کمتر از یک سال باقی مانده ولی از همان ابتدای کار تا کنون، این مجموعه عظیم توجه ویژه ای را به خود جلب کرد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

مقر اپل هنوز در دست ساخت است و تا تکمیل شدن آن، کمتر از یک سال باقی مانده ولی از همان ابتدای کار تا کنون، این مجموعه عظیم توجه ویژه ای را به خود جلب کرد و روزی نبود که پهپادها، بر فراز آن پرواز نکنند.

اپل به شکل اختصاصی اجازه بازدید از پیشرفت پروژه را به وب سایت Mashable داده و اکنون می توان از داخل خود مجموعه، تصاویری را مشاهده کرد؛ مکانی که قرار است محصولات آینده ی اپل در آن متولد و معرفی شوند.

استیو جابز، مدیر عامل پیشین اپل نقش بسزایی در آغاز این پروژه داشت و از پنج سال پیش، خبرهای مختلفی در خصوص ساختمان جدیدی که اپل برای خود می سازد و به یک سفینه فضایی شبیه است، به گوش می رسد.

اکنون گمانه زنی می شود که پروژه یاد شده تا پایان سال جاری میلادی تکمیل شود، در حالی که نقل و انتقال به مقر جدید، در ابتدای سال ۲۰۱۷ انجام خواهد گرفت.

AppleCampus5-w800

اپل دقت بسیار بالایی در طراحی جزییات این مجموعه به کار برده و مقر جدید، تنها چند کیلومتر با مقر کنونی این شرکت فاصله دارد.

در حقیقت، برای ساختن این ساختمان، نیاز به توسعه ابزارآلاتی اختصاصی بوده که تا کنون وجود نداشته اند. در کناره های این مجموعه از ۹۰۰ قطعه شیشه خمیده استفاده شده که برای بلند کردن و قرار دادن آنها در خود ساختمان، نیاز دستگاه های سفارشی بوده است. اندازه هر یک از این شیشه ها، ۱۴ در ۳ متر است.

۱۹ کشور در ساخت این مجموعه دخیل هستند و اپل در این میان با شرکت های بسیاری از جمله کمپانی های طراح ساختمانی، تامین کنندگان مواد مورد نیاز و... همکاری داشته است.

سال گذشته اپل خبر داد که ساختمان اصلی، می تواند دربرگیرنده ۱۳ هزار کارمند باشد اما این کمپانی هنوز در مورد سالن اصلی جلسات در این مجموعه، اطلاعات خاصی را منتشر نکرده بود.

شیشه های جلویی ساختمان اصلی تا ۳۳ درصد تکمیل شده اند. 
شیشه های جلویی ساختمان اصلی تا ۳۳ درصد تکمیل شده اند.

اپل اکنون خبر می دهد که سالن اصلی همایش (که احتمالا بیشتر مراسمات آتی در آن برگزار خواهند شد) مساحتی برابر با ۱۱.۱۵۰ متر دارد و در آن ۱۰۰۰ صندلی برای حضار قرار گرفته. این سالن، در اصل زیر زمین قرار خواهد گرفت اما بخشی از نمای آن، از بیرون قابل مشاهده خواهد بود.

این سالن توسط شرکت انگلیسی و معروف در زمینه طراحی ساختمانی به نام Foster+Partner توسعه یافته. لابی، حالتی استوانه ای دارد و از روی سطح زمین، قابل مشاهده است. نکته دیگر اینکه هیچ ستونی در آن بکار نرفته. افراد پس از ورود به این مکان، از طریق پله ها به سمت پایین و سالن اصلی جلسات حرکت خواهند کرد.

سقف دایره ای مانند این سالن از ۴۴ پنل، هر کدام با طول ۲۱ متر و عرض ۳.۳ متر تشکیل شده است. 
سقف دایره ای مانند این سالن از ۴۴ پنل، هر کدام با طول ۲۱ متر و عرض ۳.۳ متر تشکیل شده است.

سقف از سوی شرکتی ساکن دبی به نام Premier Composite Technologies ساخته شده و در ماه گذشته به سالن اضافه شد. البته، اپل اصلا تمایلی ندارد به این بخش از مجموعه اش لقب «UFO» بدهد.

شرکت ساکن دبی که این سقف از نوع فیبر کربن را ساخته، در خود دبی یک بار قطعات را به هم متصل نموده و آنچه ساخته را تست کرده و سپس آنها را به کوپرتینو در کالیفرنیا و برای اپل ارسال کرده است؛ محموله ای که ۸۰ تن وزن داشته.

سالن جلسات، دید ۳۶۰ درجه ای از مقر اصلی اپل در اختیار بازدید کننده قرار می دهد و در آینده، محلی خواهد بود که اپل در آن محصولات اش را معرفی می کند. 
سالن جلسات، دید ۳۶۰ درجه ای از مقر اصلی اپل در اختیار بازدید کننده قرار می دهد و در آینده، محلی خواهد بود که اپل در آن محصولات اش را معرفی می کند.

در حال حاضر اپل برای برگزاری مراسمات خود، ساختمان هایی را به شکل کوتاه مدت کرایه می کند. برای مثال، در چند سال اخیر برای بیشتر مراسمات از سالن Moscone در شهر سان فرانسیسکو استفاده شده است.

اما این سالن در میان سفینه فضایی قرار گرفته و می تواند نمایی ۳۶۰ درجه از این مقر را در اختیار بازدید کننده قرار دهد. برای این سالن، پارکینگی در نظر گرفته شده و همچنین افراد می توانند از طریق آن، به ساختمان اصلی راه پیدا کنند.

AppleCampus9-w800

AppleCampus7-w800

پیشرفت ساختمان اصلی هم بسیار بالا بوده. زمانی که تکمیل شود، در ظاهر ۴ طبقه دیده خواهد شد در حالی که ۳ طبقه دیگر هم زیر زمین قرار گرفته.

زمانی که کار مجموعه به پایان رسد، ۸۰ درصد از فضا به چشم انداز محیط اختصاص خواهد داشت. 
زمانی که کار مجموعه به پایان رسد، ۸۰ درصد از مساحت مجموعه به فضای سبز اختصاص خواهد داشت.AppleCampus21-w800

AppleCampus4-w800

اپل برای شیشه های کناری و خمیده ساختمان، با شرکت آلمانی seele/sedak همکاری کرده است. این همکاری البته به سال ها پیش و زمان جابز هم بر می گردد چرا که شیشه مکعب و نمادین اپل استور واقع شده در خیابان پنجم شهر نیویورک هم از سوی همین شرکت تامین شده بود. طراحی شیشه های کناری و خمیده سالن همایش نیز با شرکت آلمانی بوده است.

به طور کلی در ساختمان اصلی از ۳۰۰۰ پنل شیشه ای استفاده خواهد شد در حالی که اکنون ۹۰۰ عدد از آنها نصب شده اند.

مساحت رستوران نیز معادل با ۵۵۷۴ متر است که در بخش داخلی می تواند میزبان ۲۸۰۰ کارمند و در بخش خارجی اش، قادر است میزبان ۱۲۰۰ کارمند دیگر شود.

AppleCampus2-w800

AppleMainCampus-w800

اپل تاکید می کند که از آب و هوای مناسب سیلیکون ولی استفاده کرده و کوشیده تا فضاهای بازی را در اختیار کارمندان خود قرار دهد تا بتوانند با هم ملاقات داشته باشند.

اپل می گوید که در کنار استفاده از متریال سازگار با محیط زیست، تلاش کرده تا از تکنولوژی های مختلف استفاده کرده -سقف ساختمان اصلی از پنل های خورشیدی تشکیل شده- و البته سایر قسمت ها را تبدیل به فضای سبز کند. این فضا، دربرگیرنده ۸۰ درصد از مساحت مجموعه مورد بحث خواهد بود.

باید گفت که دقت در طراحی و نوآوری را می توان در مجموعه جدید و مقر اصلی اپل مشاهده کرد، آن هم در مقیاس گسترده ای که تا کنون دیده نشده است.

AppleCampus1-w800

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • bad name
    bad name | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    دست خودش نیس

  • saeed
    saeed | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    s.s.dمیبینی واقعا تو راس میگی. مرد حسابی تو فک میکنی کمپانی به اون بزرگی ساختمانی به اون عظیمی اون همه مهندس انقدر احمقن که فکر زلزله اومدن رو نکنن؟؟؟ چرا اینقدر کوتاه فکر میکنی تو

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    این سالونه که همش از شیشست
    یه زلزله بیاد سقف می اد رو کلشون !

    • علی احمدی
      علی احمدی | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

      سوال پرسیدیااا :-D ب نظرت به فکر این مسائل نبودن ؟ :-)
      شرکت فاستر هم فوق العاده قویه نگران نباش :-*

    • نیما
      نیما | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

      یعنی عقل کلی

مطالب پیشنهادی